scsi, oftewel een middag uit het leven van...

foxenberg

This really pisses me off
Shit man! Nergens meer scsi-troep te krijgen. Heb nu 1 scsi-kaart in mijn pc voor mijn S3000, maar ik wil ook mijn Yamaha aan de scsi gooien. Doorlussen gaat dus niet, want er zit maar een connecter op mijn S3000 en op mijn Yamaha. Dus ik naar de stad vol goede moed, maar die zonk me snel in de schoenen. Waar ik ook kwam, ze hadden geen verloopstekkers en of -snoeren. Niet eens scsi-verdeelkastjes. Zelfs de scsi-kaarten waren niet meer te koop (althans, in Den Haag)... En nu?!Worden wij, als rechtgeaarde, hardwarejongens soms onbewust aan de softsynths gedwongen ofzo?

Heeft iemand anders ook dit probleem? En zo ja, hoe heb je dat dan opgelost. Gaarne jullie reactie... Een 2e-hands scsi-kaartje mag natuurlijk ook... :stupid

ouwe SCSI

ouwe SCSI

voor dit soort dingen kijk ik altijd op de pc dumpdag in Amsterdam. Heb ik ook mijn SCSI kaartje vandaan die aan mijn S3000XL gekoppeld kan worden.

De volgende "beurs" is op 22 februari.

Ja, maar dat is toch van de zotte... Helemaal nergens een kaartje op de kop te tikken. Scsi is echt helemaal verouderd dus... Nou ja. Ik zie dat jij ook een midisport hebt, gaat bij jou het lampje van usb nou ook steeds zwakker en dan weer harder branden. Ligt dat soms aan de spanning op je usb-poort? :confused:

Ik heb volgens mij nog een SCSI kaart + kabel liggen. Die gebruikte ik "vroeger" om mijn S2000 aan te sturen. Ik weet niet zeker of het een PCI kaart is maar ik geloof het wel.

Lampje

Lampje

Yep, bij mij gaat het MIDISport lampje ook "pulserend". Lijkt mij meer een soort van controle LEDje die checkt of er nog wel een verbinding is. Hij doet het bij mij ook als er GEEN pc aan vast zit!

Wat betreft de SCSI: ik had al wel een paar PCI SCSI kaartjes, maar die hadden allemaal een slim-SCSI uitgang en niet die ouwe "parallel-poort" uitgang die ik nou net nodig had. De kabel had ik al heel lang liggen. Uiteindelijk heb ik een ISA kaartje kunnen scoren die dat wel heeft. Die kaart zit dus ook in mijn oude(re) pc, die nog ISA sloten heeft. Als de A3000 nou ook een nieuwere (SCSI-2) aansluiting heeft zou ik idd voor de PCI versie gaan. Er bestaan wel SCSI 1 naar SCSI 2 koppelblokjes, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet bepaald foutloos werkt (volgens mij verlies je nl. onderweg een controle bitje).

Ja, dan heb ik ook even een scsi vraag....

Ik wil dus mijn powerbook aan mijn esi32 hangen, maar ik er wil eigenlijk ook een externe HD aanhangen, ik neem aan dat dat dus niet kan, tegelijk, met 1 scsi poort op de mac en 1 op de esi32?

tweede vraag: intern zit er nog een scsi socket om een interne zip drive te hangen, kan daar ook een exerne hd aan met een externe voeding (ik heb begrepen dat het niet verstandig is een interne HD te platsen in de esi vanwege eventuele voeding problemen....)

Origineel geplaatst door bob303vs909
Ja, dan heb ik ook even een scsi vraag....

Ik wil dus mijn powerbook aan mijn esi32 hangen, maar ik er wil eigenlijk ook een externe HD aanhangen, ik neem aan dat dat dus niet kan, tegelijk, met 1 scsi poort op de mac en 1 op de esi32?
hmm ligt eraan, als je HD 2 SCSI poorten heeft kan die in t midden

SCSI

SCSI

SCSI is er in vele smaken. Gangbaar in de groothandel is momenteel alleen U160. Zelfs U2W is niet meer opgenomen in de standaard leveringsprogramma's van de verschillende leveranciers.

Kabels kun je over het algemeen nog wel krijgen.. heb niet al te lang geleden nog een Centronics naar 25 pins sub-d gekocht.. gewoon bij Vobis.

Heb je écht iets nodig wat je niet kunt vinden.. laat het me dan even weten. Dan zal ik eerst zelf eens even de kast in duiken.. en lukt dat niet.. dan probeer ik wel een van m'n groothandels in te schakelen (ik was vroeger een echte hardwareboer).

SCSI II

25 Pin D Sub Connector—The SCSI Zip drive and the Zip Zoom SCSI card use this connector.
This connector works directly with the Zip SCSI data cable or any standard 25 pin SCSI cable.

Centronix is eigenlijk de bedenker van die dikke pluggen.

Centronix -> Dikke plug dik blok in het midden(printer formaat)
Some older SCSI adapter cards and drives use this connector.
To connect your Zip drive to this connector, use a 25 pin D Sub SCSI female to a 50 pin Centronix male cable converter with a Zip data cable.

50 Pin High Density Connector -> kleine plug 50 pins zonder dik blokje in het midden
Iomega Jaz® drives and Jaz Jet SCSI adapters use this connector.
Use a 50HD to 25 D-sub SCSI cable to connect your Zip drive.

bovenstaande is SCSI II

Deze worden veel gebruikt in de sampler wereld. Wil je bijvoorbeeld een bay met zip erin dan heb je meestal dikke centronix pluggen nodig. Deze kun je zeker in een electroniek zaak vinden. Vobis heeft ze ook nog wel liggen. Die kabels werden vroeger ook veel gebruikt voor SCSI printer aansluitingen.

heb ook een week geleden nog wat SCSI kabels gehaald, zijn nog wel te krijgen (bij regenboog)

De kabels zijn het probleem ook niet, maar ik zit met een doorlusprobleem. Noch op de S3000, noch op de A3000 zit een 2e scsi-aansluiting. Ik kan dus vanuit mijn pc maar 1 apparaat aansluiten, en that's all folks! Maar, ik wil de 2e er ook op aansluiten, en dacht dat er misschien wel een soort van kastje bestond waar je een kabel (vanuit je pc) in stopt en waar dan b.v. 3 aansluitingen op zitten. Of een kabel met 1 aansluiting voor je pc en dan aan de andere kant 2 uitgangen ofzo. Maar het enige wat mij rest is een 2e scsi-kaart in mijn computer prikken, want ik ben heel Den Haag rondgereden (inclusief alle bizarre en obscure electronicazaakjes) maar nergens was er een oplossing te vinden. :stupid :stupid

Ik probeer al tijden een adapter te vinden van mijn HDI30 scsi powerbook poort naar 25pins femal...of een kabel naar 50 pins male....nergens te vinden.......een drama....

Origineel geplaatst door foxenberg
De kabels zijn het probleem ook niet, maar ik zit met een doorlusprobleem. Noch op de S3000, noch op de A3000 zit een 2e scsi-aansluiting. Ik kan dus vanuit mijn pc maar 1 apparaat aansluiten, en that's all folks! Maar, ik wil de 2e er ook op aansluiten, en dacht dat er misschien wel een soort van kastje bestond waar je een kabel (vanuit je pc) in stopt en waar dan b.v. 3 aansluitingen op zitten. Of een kabel met 1 aansluiting voor je pc en dan aan de andere kant 2 uitgangen ofzo. Maar het enige wat mij rest is een 2e scsi-kaart in mijn computer prikken, want ik ben heel Den Haag rondgereden (inclusief alle bizarre en obscure electronicazaakjes) maar nergens was er een oplossing te vinden. :stupid :stupid

Ik denk dat dat niet zal werken om met meerdere samplers op 1 scsi-bus te werken omdat er maar 1 host mag zijn.
Een SCSI-bus werkt met een daisychain dwz. hij word telkens doorgelust. En als er geen doorlus-connector opzit heb je dus eigenlijk pech. Er bestaat dus zover ik weet geen SCSI-thru kastje.
De oplossing is dus een extra SCSI-kaart maar dat is nou je probleem......

Je kunt ook een extra SCSI connector in je kast bouwen waaraan je dan de internet SCSI poort aan kan hangen. Zodat je naast je kaart uitgaan nog een extra slotje hebt met een SCSI connector. Dan kun je wel met 2 externe chains aan de gang. En dan kun je evt nog wat interne SCSI apparaten 'aftappen' tijdens het doorlussen van die SCSI kaart.

Display

Display

Bij Display kun je de meest uiteenlopende SCSI hulpstukken kopen. Op www.display.nl kun je de vestiging zoeken die het dichtst bij je in de buurt zit. En als je die winkel hebt gevonden, vraag dan in die winkel naar artikel 12.53.3021. Dan krijg je als het goed is een SCSI T-stuk mee naar huis, met aan de ene kant een 50-pins male centronics connector en aan de andere kant 2x een 50-pins female centronics connector. :)

Zitten er op je S3000 en A3000 dezelfde connectors?
Anders kan je heel simpel met een stukje flatcable en wat persconnectoren
een kabeltje maken. Op deze manier heb ik hier een

G3=>Ext. H.d.=>M.O.drive=>CDrom=>Zip=>S3000xl1=>s3000xl2

keten werken zonder fouten.

Als de conn. hetzelfde zijn is er met een beetje geduld zo wat te bastelen.
Kijk ffies en geef me anders een gil als ik je kan helpen.

Suk6!

Back