Analoge gear gebruiken

J

John Doe 41

Guest
Ik ben op het gebied van analoge synths een ongelooflijke noob.

Ik werk alleen nog maar met midi tracks in Ableton met soft synths. Maar nu zijn er een aantal apparaten die mijn aandacht hebben getrokken zoals de Korg Electribe EMX1 en de MicroKorg (Awesome sound).

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waar te beginnen als ik deze dingen wil toevoegen aan mijn setup en de manier waarop ik nu muziek maak. Neem ik dan de audio geproduceerd door de analoge gear op als audiotrack binnen Ableton of zenden deze analoge apparaten zelf ook midi uit? Hoegaat het nou precies? Wie wil mij iets wijzer maken *D

Les 1: Midi is geen audio.

Les 2: Om audio van buiten in je pc (synths, analoog of digitaal) te krijgen en op te kunnen nemen heb je een geluidskaart nodig met (al snel) veel inputs (dan werk je "in the box") of een mengpaneel met uiteindelijk een gemengd signaal richting een geluidskaart met (een paar) inputs (dan werk je "out the box"). Werk je met akoestische instrumenten of microfoons, dan heb je ook 'preamps' (voorversterkers) nodig, anders eigenlijk niet.

Om er nog een les aan toe te voegen: onder analoge synths wordt verstaan synths die gebruik maken van analoge klankopwekking en -bewerking. Met de Korgs die jij noemt is niets mis, maar ze zijn zeker niet analoog :)

Waarschijnlijk bedoel je met analoog in dit geval dat het signaal dat uit de outputs van deze bakken komt analoog is, en dat klopt wel. Vandaar dat je, zoals Hanz al zegt, een geluidskaart nodig hebt om dit signaal weer "begrijpelijk" (digitaal) te maken voor je computer.

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee waar te beginnen als ik deze dingen wil toevoegen aan mijn setup

Vind eerst uit of je dit wilt. Een Microkorg heeft lomp kleine toetsjes en is maar 4 stemmen polyfoon. Als je die koopt, koop 'm dan 2ehands hier op het forum.

Neem ik dan de audio geproduceerd door de analoge gear op als audiotrack binnen Ableton
Ja.

of zenden deze analoge apparaten zelf ook midi uit?
Ook. (het feit dat ze niet analoog zijn had Hooihuis al mooi verteld).

Ableton stuurt MIDI uit. Jij hebt een USB MIDI interface (of een audio interface - een geluidskaart voor muziekproductie) waarin al een MIDI-interface in zit. Je verbindt de computer MIDI output aan de MIDI input van de MicroKorg.

Je melodie in Ableton kan nu naar de MicroKorg gestuurd worden.

Om op te nemen wat de MicroKorg speelt moet je de audio interface gebruiken. Je sluit de lijn-uitgangen (L en R outputs achter op de MicroKorg) aan op de lijn-ingangen van je audio interface. Je vertelt Ableton dat er een nieuwe audiotrack gemaakt moet worden en zet er bij dat je van de eerste twee lijningangen van je audio-interface wil opnemen.

Ableton stuurt MIDI naar de MicroKorg. De MicroKorg stuurt audio naar Ableton. Je neemt dan op het audiospoor in Ableton op - maar dat hoeft niet. Als je MicroKorg toch voor niks anders als dat geluid gebruikt kun je net zo goed alleen maar een MIDI-spoor gebruiken en pas op het laatst als je zeker weet dat je track goed is alles gaan opnemen. Omdat de MicroKorg niet 2 dezelfde geluiden tegelijk kan spelen (monotimbraal) zul je toch aan het opnemen moeten.

Nog een paar dingetjes:

- je kunt geen samples of geluiden downloaden in de MicroKorg (het enige wat je doet is alle instellingen van alle knoppen overnemen)
- er is (nog) geen plugin die doet wat de MicroKorg doet
- geluiden van je plugins zijn niet compatibel met de MicroKorg - wil je een geluid van een plugin op de MicroKorg, dan zul je het moeten namaken
- namaken is niet makkelijk en kan niet automatisch, en in het geval van andere synthese-types kan het zelfs onmogelijk zijn

Het laten samenwerken van een EMX en Ableton kan prima - in zoverre zelfs dat de start en stop-knop van de EMX die van Ableton aanstuurt en dat als je het tempo in Ableton verandert het tempo op de EMX ook verandert.

Als je nu gebruik maakt van een on-board geluidskaart zul je even de beurs moeten trekken om iets beters te halen :).

Ah thanx Yoozer, dat is me al een stuk duidelijker. Het verhaal van de microkorg klinkt als een hele hoop meer (onnodig) werk als het gebruik met alleen softsynts binnen Ableton die je aanstuurt met aan midi keyboard. Het verhaal van de AMX klint veelbelovend. Kan ik hieruit opvatten dat alle knoppen van de EMX ook midi signalen uitzenden? En snap ik het goed dat je bij de EMX geen smaples kan inladen mbv een memorykaart (je hebt dus alleen je vaste, interne samples) en bij de ESX wel?

Het verhaal van de microkorg klinkt als een hele hoop meer (onnodig) werk als het gebruik met alleen softsynts binnen Ableton die je aanstuurt met aan midi keyboard
Da's met alle synths zo, maar natuurlijk is niet alles als plugin te krijgen (of klinkt een plugin zoals de hardwareversie).

Ik weet wel dat de start- en stopknop dat doen. De rest van de pads op de EMX kunnen dienen als mini-toetsenbordje (vandaar de zwarte pads op 2, 5, 7, 10, 12, en 14 - dat zijn de zwarte toetsen). Als het goed is moeten alle draaiknoppen ook MIDI-berichten versturen, maar het ligt er een beetje aan welke soort dat is of ze in Ableton te gebruiken zijn.

De ESX is inderdaad de sampler; maar vergeet niet dat Ableton zelf ook 2 ingebouwde samplers heeft (Simpler en Impulse) waarvan Impulse prima de rol van alle percussie over kan nemen zoals de ESX dat zou doen.

Back