Open maken Kurzweil K2500xs

oggfish

Ingeburgerd
Haa luitjes

Aangezien er 2 toetsen van mijn kurzweil geen geluid meer geven, 1 toets alleen op velocity 127 werkt en zeker een kilo stof en shag in het ding zit, zat ik de denken om mijn kurzweil open te maken.

Ik lees vaker verhalen dat schoonmaken vaak de rede is dat alles weer naar behoren functioneert. Zijn er mensen die dit mij afraden of heeft iemand tips voor mij? Moet ik ergens specifiek op letten? Gaan de zijkappen er makkelijk af en weer erop?

Ik heb geen auto dus om dat ding naar een reparatie bedrijf te brengen is geen optie dus d8 waarom probeer ik het niet zelf..

Tips:

- maak een foto van alles wat je doet, zodat je 'm straks weer zonder extra schroeven in elkaar kunt zetten.

- voorzichtigheid, altijd, dus genoeg handdoeken om het ding op te leggen

- pak een stel plastic bekertjes en een watervaste stift. Zet op elk bekertje welke schroeven je er in doet als je weer een nieuw soort tegenkomt.

- uitkijken voor [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_wrist_strap]statische electriciteit

Het probleem zijn de schroeven aan de achterkant (voorzichtig met een goede maat schroevendraaier) en het optillen van de bovenkant (de diskette drive zit in de weg). De zijkanten drukken de bovenkant naar elkaar toe, waardoor deze klemt. Je hebt ruimte nodig om de bovenkant aan de achterkant te laten rusten. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op een K2500...

Worden de zijkanten afzonderlijk verwijdert? Verwijderde je de diskette drive alvorens je de zaak op tilt?

Heren, bedankt voor jullie snelle reacties! ik zal alles opvolgen want het gaat tenslotte om m`n kind. :)

Tips:

- maak een foto van alles wat je doet, zodat je 'm straks weer zonder extra schroeven in elkaar kunt zetten.

- voorzichtigheid, altijd, dus genoeg handdoeken om het ding op te leggen

- pak een stel plastic bekertjes en een watervaste stift. Zet op elk bekertje welke schroeven je er in doet als je weer een nieuw soort tegenkomt.

- uitkijken voor statische electriciteit

Of dat je schroeven over houdt.....dat met die statische electriciteit kan je met een korrel zout nemen.....volgens een bekend iemand van een zeker Vintage Planet is het bullshit en ik denk dat hij echt wel weet waar die het over heeft. Okee niet eerst door net gelegde vloerbedekking heen banjeren maar normaler wijs gaan de ic's van vandaag de dag niet meer zo snel naar de kl*ten als de oude CMOS chips die wel onderhevig kunnen zijn aan statische electriciteit.

Ik zou toch maar oppassen met statische electriciteit. KPN en dergelijke bedrijven hebben hele procedures en beveiligingsmaatregelen genomen puur en alleen voor "ESD" risico. ESD = Electro Static Discharge. Dit zijn miljoenen verslindende operaties, dus als het echt alleen maar onzin is, heb ik nog wel een tip voor ze. Kunnen ze een paar miljoen aan mij geven en zijn ze nog goedkoper uit. :peukie:

Of de huidige generatie chips minder gevoelig is durf ik te betwijfelen, ze worden steeds kleiner en geavanceerder en het risico wordt volgens mij alleen maar groter. Maar bij normaal handelen, bv je zelf ontladen als er een centrale verwarming in de buurt is, en niet zomaar wat chips aanraken als dat niet nodig is, zal er waarschijnlijk weinig risico zijn.

Ik haal de zijkanten nooit los, ik denk dat dit wel makkelijker is. Je schuift de bovenkant er vanaf en het grootste probleem is dat alles vrij zwaar is, hierna leg je zoals boven gezegd alles op handdoeken. Hierna kan je alles schoonmaken en weer in elkaar zetten. Het is de rij onderste schroeven van de bovenkant en de twee zijschroeven van de bovenkant. Het is allemaal dezelfde maat. Even wel aarden voor de statische elektriciteit en niet met rubber schoenen werken.

Het is de rij onderste schroeven van de bovenkant en de twee zijschroeven van de bovenkant
Welke bedoel je? Ik hoef dus van de schroeven aan de onderkant er geen te verwijderen maar van de achterkant wel?

Ik zal maandag even de installatie handleiding van de KDFX scannen en per e-mail aan je sturen....

Kijk ook uit met de opties die in het midden gelocaliseerd zitten; als je de bovenkant er niet goed uit haalt kan je de sampleoptie of de romboards beschadigen...

Ik zal maandag even de installatie handleiding van de KDFX scannen en per e-mail aan je sturen....

Dat zou zeker van pas komen! Des te meer ik lees, hoe meer twijfels ik krijg om het te doen... Maar dat hij een beurt nodig heeft is over duidelijk.

beetje late reactie misschien maar hoe is t afgelopen? Ik zit met een soortgelijk probleem. 1 toets, namelijk de F direct rechts van de C4, heeft een veel hardere aanslag dan de rest van de toetsen, daardoor overheerst die steeds en dat is nogal irritant. Ik wil het graag laten repareren maar straks gaat het in de 100en euro's kosten en dat kan ik me niet veroorloven. Dus ik ben erg benieuwd hoeveel zoiets nou zal kosten.

beetje late reactie misschien maar hoe is t afgelopen? Ik zit met een soortgelijk probleem. 1 toets, namelijk de F direct rechts van de C4, heeft een veel hardere aanslag dan de rest van de toetsen, daardoor overheerst die steeds en dat is nogal irritant. Ik wil het graag laten repareren maar straks gaat het in de 100en euro's kosten en dat kan ik me niet veroorloven. Dus ik ben erg benieuwd hoeveel zoiets nou zal kosten.

Tot nu toe is er niet zo heel veel gebeurd. Er is iemand bij me langs gekomen. We hebben toen de Kurzweil geopend en hem ontdaan van grote hoeveelheden stof met de hoop dat het dan wellicht al verholpen zou zijn. Dat was niet het geval..

De enige hoop die ik nu nog heb is het vervangen van de rubbers onder de toetsen anders moet het hele toetsenbord vervangen worden wat niet goedkoop zal zijn. Zover ik weet kost dat ongeveer 600 euro. Je zou heel erg gehecht moeten zijn aan dat ding wil je er dat voor over hebben.. Ziet er niet best voor je uit.. In 1 maand tijd ben ik van 1 kapotte toets naar 5 gegaan en zover ik nu weet zijn er zeker 7-8 naar de klote. Erg triest.

Tot nu toe is er niet zo heel veel gebeurd. Er is iemand bij me langs gekomen. We hebben toen de Kurzweil geopend en hem ontdaan van grote hoeveelheden stof met de hoop dat het dan wellicht al verholpen zou zijn. Dat was niet het geval..

De enige hoop die ik nu nog heb is het vervangen van de rubbers onder de toetsen anders moet het hele toetsenbord vervangen worden wat niet goedkoop zal zijn. Zover ik weet kost dat ongeveer 600 euro. Je zou heel erg gehecht moeten zijn aan dat ding wil je er dat voor over hebben.. Ziet er niet best voor je uit.. In 1 maand tijd ben ik van 1 kapotte toets naar 5 gegaan en zover ik nu weet zijn er zeker 7-8 naar de klote. Erg triest.

pijnlijk pijnlijk, ook raar dat dat zo snel gaat. maarja, het is mn enige keyboard dus op t moment dat t zo loopt als met jouw kurzweil zal ik geen andere keus hebben. Dat vervangen van die rubbers, is dat ook zo duur?

nee die zijn niet zo duur. Ik weet niet precies hoeveel. De persoon die me hielp heeft ze gekocht maar de daadwerkelijke afspraak om ze te monteren is nog niet gemaakt. ik laat hier een bericht achter zodra ik meer weet.

tvalt opzich wel mee hoelang het duurt,
Mijn pc88 kreeg na 8 jaar pas dat 2 toetsen moeilijk begonnen te doen (rubber probleem)
Nu zijn het 5 toetsen (meer dan 2 jaar later)
Volgendjaar alles maar fixen

tvalt opzich wel mee hoelang het duurt,
Mijn pc88 kreeg na 8 jaar pas dat 2 toetsen moeilijk begonnen te doen (rubber probleem)
Nu zijn het 5 toetsen (meer dan 2 jaar later)
Volgendjaar alles maar fixen

Nou, dan is er voor mij dus nog hoop.. Goed om te weten! thx

Ik heb inmiddels de rubbercontacten binnen, het probleem met de fatar keyboards is niet alleen het rubber. Helaas nog geen antwoord gehad van oggfish op mijn e-mail...

1) Door harde toets aanslagen en langdurig gebruik neem de veerspanning af. Hierdoor gaan sommige toetsen iets langzamer terug in de normale stand. Ik heb nog geen losse veren kunnen vinden bij een leverancier.

2) De rubbers worden slapper waardoor de toets zijn aanslaggevoeligheid verliest. Dus of vol of geen contact. Het effect: die ene toets klinkt veel harder. De oplossing is nieuwe rubber contacten kopen, helaas is de levertijd hiervan zeer onregelmatig. Vuil kan ook tussen de rubber contacten en de contactstrip gaan zitten.

3) De strip onder de rubbertoetsen is geoxideerd, schoonmaken met speciale alcohol is een oplossing.

Op het moment dat ik de K2500x heb opengemaakt, heb ik voorgesteld om de rubber contacten los te halen. De leeftijd van de k2500 geeft natuurlijk een aantal risico's, de rubbers zitten in de het bord vastgedrukt en het losmaken kan verbinding kapotscheuren.

De rubber contacten kosten ongeveer 60 Euro, en er zit ongeveer 4 uur werk om alles los te maken en schoon te maken. Helaas is er geen garantie dat het hiermee is opgelost, in de USA hebben ze op de forums er goede resultaten mee behaald. Alleen schoonmaken van de rubbercontacten is ook mogelijk, alleen zal het na een jaar moeten worden herhaald.

Het openmaken van de K2500x is ook niet envoudig en zeker niet voor een beginneling aan te raden...

Het probleem is opgelost, onder de microscoop was goed te zien dat de rubber contactpunten zijn versleten. Het is een logisch gevolg van de hamerslag in dit soort keyboards.

Onder de toetsen die geen geluid gaven, zat wat vuil die het contact blokkeerde.

Op de foto zie je duidelijk het verschil tussen de nieuwe en oude rubber contacten.

Attachments

• Kurzweil.jpg
    Kurzweil.jpg
    520,6 KB · Bekeken: 95
Back