Piano/- MIDI Controller

Shado_beatz

Stamgast
Hoi,

Ik wil een digitale piano aanschaffen, nu heb ik zelf al op thomann.de gekeken, en kwam er een paar leuke tegen.

Ik wil de piano zowel voor de pianosound gebruiken om deze in cubase op te nemen, maar ook als midi controller, op veel van deze digitale piano's zit wel een midi in/out. nu moet ik wel zeker weten of ik een digitale piano kan gebruiken voor zowel de piano als midi-controller.

het liefst sluit ik de piano aan mijn mixer zodat het geluid door mijn boksen komt, echter hebben digitale piano's al ingebouwde speakers...
kan dit of kan dit niet?

Wat misschien ook een optie is, is om een MIDI-controller aan te schaffen, echter heb ik dan geen mooi piano geluid en ben ik afhankelijk van de PC + VST's.

Kortom: ik weet niet wat ik moet doen en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Ik ga de Piano/Controller het meest gebruiken als MIDI-controller in Cubase, echter zou het mooi meegenomen zijn als die ''controller'' al een mooie piano geluid in zich heeft, aangezien VST's soms nog al anders klinken..

Ik maak nu trouwens gebruik van de Korg TR 76 Workstation, echter is dit een apparaat die gemaakt is om zonder PC te werken, daardoor benut ik de opties niet optimaal en vandaar dat ik wil overstappen op een Digitale Piano/MIDI-Controller...

Kan iemand me helpen?

Gr,

Irshad

het liefst sluit ik de piano aan mijn mixer zodat het geluid door mijn boksen komt, echter hebben digitale piano's al ingebouwde speakers...
kan dit of kan dit niet?

Ook al hebben heel wat digitale piano's ingebouwde luidsprekers, bijna altijd beschikken deze ook over een audio-uitgang zodat je de piano kan aansluiten op een versterker, mengpaneel,...

Op de websites van de fabrikanten vind je deze informatie altijd terug bij de specificaties.

Kan ik dan via de MIDI in/out het piano geluid opnemen in Cubase?
en zou ik de piano ook als MIDI-controller kunnen gebruiken?

Ik heb een digitale piano van yamaha cvp208
Audio in en uitgangen, midi in/out/tru, usb --kortom alles zit erop.

Als controller is dit niet veel vanwege, geen pitchbend en modulation wheel
geen aftertouch.

Kan ik dan via de MIDI in/out het piano geluid opnemen in Cubase?
en zou ik de piano ook als MIDI-controller kunnen gebruiken?

Misschien moet je het verschil tussen audio en midi eens opzoeken in het synthwiki ofzo...
Een midi-signaal bevat informatie zoals hoe hard je speelt, welke toon (toets), lengte van de noot etc... Maar geen audio, geen klank!
Eigenlijk 'kent' midi niets van geluid: het is gewoon een handige manier om verschillende apparaten te koppelen, zonder (al te veel) dataverlies...
Je (midi)-controller stuurt via de midi-kabel door wat jij speelt, op het klavier, en je pedalen: that's it (soms ook wel de selectieknopjes, hangt af van je midikanaalinstellingen etc). je midi-ontvanger kan dan deze info gebruiken om er een klankbron mee aan te sturen: bv cubase kan deze info opnemen op een midispoor en dan daarmee een synth of digitale piano aansturen, al dan niet intern.
Audio stuur je meestal via Jack's, XLR etc.... dit is gewoon klank...

Wat vaak wel zo is, als je ingebouwde speakertjes hebt; als je een verschillende outputs hebt op je piano, is dat je speakertjes stoppen met klinken als je de headphones-out gebruikt, en dat ze blijven klinken (handig on-stage ofzo) als je de line-outs gebruikt...

Succes ermee!

@ Vic: daar heb je helemaal gelijk in, vergeten aan te denken, ik heb natuurlijk wel een pitch bend en modulation wheel nodig..en deze zitten niet op de digitale piano!

ik denk dat ik voor een CME ga..echter maak ik gebruik van een 64bit OS, en CME heeft nog geen drivers voor 64bit systemen, weet iemand wanneer deze uitkomen? is het misschien een optie om een MIDI-USB converter te gebruiken? of moet ik dan nog steeds wachten op een 64bit driver voor CME?

Laatst gewijzigd:
@ Yawgmoth: Goed idee!

Echter moet ik er eerst voor zorgen dat mijn Korg TR 76 Workstation verkocht is..

Iemand?

ik zit nu op de M-Audio site te kijken..

nogmaals ik maak gebruik van een 64 bit systeem:

op de website staat het volgende:

Minimum System Requirements (PC)

spacer.gif
Windows 98SE / Me / 2000 (SP4) / XP (SP2)* / Vista (32 bit)
spacer.gif
* Home and Professional Edition only. Windows Media Center Edition is not supported.
** M-Audio suggests you also check the minimum system requirements for your software, as they may be greater than the above.

Helaas zie ik er geen Vista 64 bij staan :(

Update:

ik heb het volgende gevonden:

The following class compliant (plug & play) devices can be used without installing any drivers under Windows Vista 64-bit (including Service Pack 1):

Audio Devices: (2in – 2 out; MIDI functionality where applicable):
Micro
Mobile Pre USB (black face) *
Producer USB * On some systems, you may need to enable the input by going to: Start>Control Panel>Sound>Recording. Right-click in the window that displays the input devices and select "Show Disabled Devices". Right-click on the MobilePre Analog Connector and select "Enable". The MobilePre will then be available as a recording device.

MIDI Devices:
Axiom 25, 49, 61
eKeys/eKeys 49
Keystation Pro 88
Keystation 49e, 61es, 88es
KeyStudio 25, 49
KeyRig 25, 49
Oxygen 8v2, 49, 61
O2
MIDISport Uno (current model)
MIDISport 1x1 (black top)
MK-225, 249, 361
MK-249c, 361c, 425c
MK-449c, 461c
ProKeys 88, 88sx
Trigger Finger
UC-16, 33, 33e
X-Session Pro
X-Session UC-17

Is het nu wel mogelijk zonder enige drivers te installen?

Update:

ik heb het volgende gevonden:

The following class compliant (plug & play) devices can be used without installing any drivers under Windows Vista 64-bit (including Service Pack 1):

Audio Devices: (2in – 2 out; MIDI functionality where applicable):
Micro
Mobile Pre USB (black face) *
Producer USB * On some systems, you may need to enable the input by going to: Start>Control Panel>Sound>Recording. Right-click in the window that displays the input devices and select "Show Disabled Devices". Right-click on the MobilePre Analog Connector and select "Enable". The MobilePre will then be available as a recording device.

MIDI Devices:
Axiom 25, 49, 61
eKeys/eKeys 49
Keystation Pro 88
Keystation 49e, 61es, 88es
KeyStudio 25, 49
KeyRig 25, 49
Oxygen 8v2, 49, 61
O2
MIDISport Uno (current model)
MIDISport 1x1 (black top)
MK-225, 249, 361
MK-249c, 361c, 425c
MK-449c, 461c
ProKeys 88, 88sx
Trigger Finger
UC-16, 33, 33e
X-Session Pro
X-Session UC-17

Is het nu wel mogelijk zonder enige drivers te installen?

Het cd-rommetje van mijn Keystation is zijn papiertje nog niet uitgeweest...
Een pc vindt meestal zelf wel de juiste drivers in zijn systeem...
(of uit de controller zelf... noem t gewoon plug&play)
Als de controller een audio-interface heeft, is soms wel een installatie nodig.
Een computer heeft steeds wel enige vorm van driver nodig. Als je een muis aansluit, wordt er ook steeds naar een driver gezocht...

Als de controller een audio-interface heeft, is soms wel een installatie nodig.
Een computer heeft steeds wel enige vorm van driver nodig. Als je een muis aansluit, wordt er ook steeds naar een driver gezocht...

De M-audio controller heeft naar mijn weten geen audio-interface, ik sluit de controller wel aan op een interface ( Edirol M-16 DX, en vanuit daar gaat het geluid naar mijn KRK monitors )

maar het is nog steeds onduidelijk of de controller compatible gaat lopen met een 64 bit OS....

@ Ronaldoz: Bedankt voor de moeite!!

Nu weet ik dat ik de controller ga bestellen :D
Eerst even mijn huidige Korg TR 76 Workstation verkopen..(gaat trouwens moeilijker dan verwacht )

Back