Simpele (goedkope) midi faders (minstens 24)

Riky-D

No need 4 drummers.
Hoi hoi,

Ik probeer mijn mixing skills wat naar omhoog te brengen. Om sneller en intuitiever te werken zou ik graag wat midi faders hebben.
Echter zijn deze altijd vrij prijzig en hebben die dingen een heleboel functies die ik niet nodig heb.

Toe te wijzen faders met pan, mute en solo is voldoende. Liefst 24 stuks dus.
Heeft er iemand weet van leuke apparaatjes die dit kunnen, laat ons zeggen max € 300

Ik dacht misschien een drietal BCF2000 toestellen te kopen.
Je zou deze kunnen linken en ze als 1 geheel gebruiken.
Echter niet veel zin in te veel gedoe, heeft er iemand daar ervaring mee?

Thanx!

ik denk te hebben gelezen dat die faders flink kabaal maken als ze bewegen. Verder lijkt t me ook behoorlijk dated.

US2400 van Tascam is de enige die dit in 1 unit dit biedt. Geen idee of dit nog ondersteund wordt in nieuwer OS. Anders meerdere apparaten via banken (1-8 ),(9-16),(17-24)toewijzen.
Die Behringer X touch serie is heel fijn daarvoor. De basis versie met 2 extenders..
Misschien helpt het ook te melden met welk DAW je het gaat gebruiken??

Dit is die US2400. Wordt aangeboden tweedehands maar of het echt een topding is weet ik ook niet..

1788259054381.jpg

Laatst gewijzigd:
Als je je toch beperkt tot 24 faders zou je ook kunnen zoeken naar 'n 8 kanaals controller zonder moving faders. Zoveel keus.. en daar dan 3 van gebruiken. Ik weet verder niet hoe zoiets in de praktijk werkt en hoe ze zich identificeren in je midi device list??
Had ooit 2 x ESI midi interface met 8 in- en output. Op verschillende plekken één in de studio. Het gebeurde regelmatig dat ze omgewisseld werden.. Nu is het bij zo'n midi controller misschien iets makkelijker om dit op te lossen. Andere bank toewijzen en je bent er weer.

Dezelfde controller is er ook van M-Vave..

US2400 van Tascam is de enige die dit in 1 unit dit biedt. Geen idee of dit nog ondersteund wordt in nieuwer OS. Anders meerdere apparaten via banken (1-8 ),(9-16),(17-24)toewijzen.
Die Behringer X touch serie is heel fijn daarvoor. De basis versie met 2 extenders..
Misschien helpt het ook te melden met welk DAW je het gaat gebruiken??

Dit is die US2400. Wordt aangeboden tweedehands maar of het echt een topding is weet ik ook niet..

Bekijk bijlage 3876087
Die Tascam zou op papier de beste optie zijn, maar kan me herinneren dat die alleen op 32 bits draait. je zou m nog via omwegen kunnen aanzwengelen. ff goed zoeken, maar de vraag is of je daar zin in hebt, in dat ellenlange geklooi. Mooi apparaat, heb wel ergens gelezen dat er plastic werd gebruikt dat niet gezond is voor je.

De x-touch optie is denk ik de beste keuze als je veel voor weinig wilt hebben. Vond die xtouch ook niet heel makkelijk aan de praat te krijgen maar dat lukte met een beetje gehannes wel prima. Vond nergens een goede handleiding hoe je m t beste kon installeren kan ik me herinneren, dingen zijn inmiddels al uit 2013. Wel kleurtjes, en kleinde displays per fader. zo kun je ziet wat wat is, of in elk geval een clue krijgen van welke fader welke track is.

De vraag is, ik heb zelf 10 vingers, en mn duimen gebruik ik niet, of je 24 faders tegelijk gaat aandouwen. Je kunt in Logic bijv. fader groups maken, en zo met minder controllers toch de hele mikmak omhoog schuiven.

@klinkske heeft een goed punt. De BCF's maken echt een serieuze takkeherrie (mijn kinderen werden er wakker van in een andere kamer destijds, snel weggedaan KLAK TAK! ;), maar dat is wel alleen als je van bank verandert, dus heb je er 3, dan heb je er denk ik geen last van. Geen kleuren of display, en vaak 2e hands helemaal afgeragd of ondergesnotterd. erg oud en outdated, geen idee of t nog aan de praat te krijgen is en of er nog werkende drivers voor zijn.

Ik heb zelf een UF8 van SSL, en erg tevreden mee, topspul! wel maar 8 faders, maar kan bank switchen, werkt voor mij prima, soms wil ik de track ernaast, en moet ik banken, maar ik zou ook een track naar boven of onder kunnen schuiven om dat beter in te richten. goede faders, kleurtjes (in de ssl plugin mode stand in Ableton, helemaal niet in Logic, terwijl het wel kan bij de x-touches met Logic)

Ben geen mega Behringer fan, maar de x-touch met 2 extenders zijn denk ik de beste bang for the buck in dit geval. vaak voor een prima prijs via MP op te pikken, onder de 300 per stuk voor de grote, extenders wat goedkoper nog.

Succes met de keuze!

Ik heb best prettig gewerkt met een xtouch plus extender. Inderdaad wat gehannes om het goed aan de praat te krijgen. Voor mij binnen Ableton, kleurtjes werkten niet helaas. Daarvoor een set van icon, dat werkte op zich ok, maar voelde goedkoop aan en had vaak dat een fader niet goed werkte, omdat ik met mijn hand op de behuizing leunde.

Nu een console 1mk3 met de faders erbij. Dat werkt echt onwijs veel fijner, helemaal met de bijbehorende plug-ins. Staat een set hier te koop, maar wel flink boven wat je in gedachten hebt qua prijs.

Bedankt voor de replies en suggesties allemaal!

Ik zag de Tascam 2400 ook voorbijkomen, maar dat ding is oud en nog steeds prijzig.
De BCF's ga ik vanwege het lawaai en outdated ook zo laten.

De X touch compact ziet er interessant uit maar dat Auriteq ding ook wel en dat neemt weinig plaats in beslag.
Ik ga beiden nog even bestuderen!

Check deze: Auriteq — Redefining Music Production. Zóveel beter dan fysieke faders. Mijn UF8 heb ik - vrijwl ongebruikt - via MP geloosd.
Lekker klein! Voor mixen vind ik faders wel echt fijn. Heb ook de uc1, voor de visuele metering per kanaal en eq, maar dit ding erbij is ook een leuke optie voor hands on control, hoewel t wel een beetje Menu diven is zie ik. Maar toffe compacte optie! 👍

Ipv midi harder en zachter te zetten en op elkaar af te stemmen kan het ook met het eindresultaat door zes multitimbrale synth`s te gebruiken.Zoals hier. Experimenteel en niet een geweldig resultaat wat makkelijk in het gehoor ligt.
Lekkere auderwetse `hoempa` dwz melodie + akkoord twee maal met twee handen handgespeeld doet het beter aan de kijkcijfers te zien.hier.
Al weer vijf jaar gelden.

Laatst gewijzigd:
Veel digitale mixers hebben ook een "MIDI-mode" (meestal op basis van het Mackie Control protocol) en vaak vrij goeie (motor)faders en ingebouwde pagination, dus wellicht kun je een iets oudere mixer vinden voor een fijn prijsje. Wel minder compact waarschijnlijk.

Een paar novation launchstations, kosten geen drol, schijnen erg goed te zijn
Zo'n Launchcontrol XL kocht ik tweedehands voor 100 euro en de nieuwe XL mk3 kost net iets meer dan 200 dus dat kan wel iets zijn voor @Riky-D en de live chat service van Novation is de beste die er is, 5 dagen in de week 24 uur per dag kan je ze bellen als je met vragen of problemen zit, ik heb er wel 'ns gebruik van gemaakt en dan is het fijn als je iemand persoonlijk aan de lijn krijgt.

Back