TIP: Volgorde vocalen recording

boeklanoei

Ouwe rot
Hier een volgorde van hoe te werk gaan bij vocal recording:

1. Voorbereiding: Plaatsing mic,omgeving, bekabeling, acoustiek, welke karaktersstiek/richting mic.

2. Voorbereiding opname: software programma keuze, instellingen configuratie van rec programma. Afstand tov. mic testen. Mic keuze (bij meerdere mic's). Hardheid van opname testen. Pre/test taken maken.

3. Het opnemen: Verschillende takes opnemen. Zo clean,duidelijk mogelijk. Inzingen van diverse manieren en mogelijkheden. Eventueel speling tav. afstand tov. mic.

4. Opname terug luisteren: Controle van hardheid, bijgeluiden,hoog/midden/laag verhoudingen, oneffenheden, bijgeluiden,storingen etc.

5. Vocalen editting 1: , onefheden/foute stukken verwijderen. Timing controle. Stukken/zinnen opknippen. Pitch controleren/aanpassen, volume aanpassingen.
Doel: zo schoon mogelijke strakken zuivere cleane vocalen stukken overhouden.

6. Vocalen editting 2: Indien nodig: D'esser, EQ'en (cutten, indien nodig minimaal boosten).

7. Plaatsing: Layeren/doubelen (1 x center of 2-3 x center + 1 left en 1 right pannen). Stereobeeld,plaatsing,dynamics verbreden, aanpassen. Zelfde van eventuele backingvocals.

8. FX/effecten 1: Compressie,limiters,gates, preamp simulaties etc.

9. FX/effecten 2: Reverbs,delays,distortion etc.

10. Volume: Normaliseren/volume: 80-95%.

11. Mixdown maken tot 1-2 van de vocalen track/mix (idem. voor backingvocals)

11. Plaatsing in de mix: Eq'en, volume en de vocalen aanpassen inmixen in de uiteindelijke totale eindtrack/mix.

Suc6 en doe er je voordeel mee!

Wauw zoveel mensen met me eens? Of allemaal in de canaval stemming?
Ik zou graag willen weten in hoeverre jullie het eens zijn met deze volgorde.
Wat zouden jullie anders doen of ommdraaien en waarom?

Plaatsing mic,omgeving, bekabeling, acoustiek, welke karaktersstiek/richting mic.
Je noemt geen karakteristieken, je vertelt niet wat er met de akoestiek moet gebeuren, en je zegt niks over plaatsing.

6. Vocalen editting 2: Indien nodig: D'esser, EQ'en (cutten, indien nodig minimaal boosten).
Waar cutten? Waar boosten?

8. FX/effecten 1: Compressie,limiters,gates, preamp simulaties etc.
Welke instellingen?

9. FX/effecten 2: Reverbs,delays,distortion etc.
Waarom, en welke instellingen?

11. Plaatsing in de mix: Eq'en, volume en de vocalen aanpassen inmixen in de uiteindelijke totale eindtrack/mix.
Hoe aanpassen?

Ik denk dat je geen reacties krijgt omdat deze stappen zonder bijbehorende informatie redelijk obvious zijn.

@ Yoozer. Daar ging het toch ook niet over? Bovendien is het onmogelijk om te vertellen welke instellingen je moet gebruiken. Elke situatie is anders. Dus de instellingen ,type en plaatsing van microfoons is totaal afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Het ging over een soort standaard volgorde die je zou KUNNEN volgen bij het opnemen en bewerken van vocals.

Had jij verwacht dat hij ging vertellen wat je aan je akoestiek moet doen en welke instellingen je moet gebruiken voor een vocal opname? Hij kent jou opnameruimte, hardware, stem, muziek soort en visie toch niet?

Er bestaat geen handleiding voor creativiteit

Wel hoor. Hier is mijn handleiding:

1. 's ochtends wakker worden.
2. Wat eten.
3. Fles Jack Daniels drinken.
4. Wachten tot de creativiteit komt. Of kotsen.

Als dat niet werkt.

5. Regel een kantoorbaan.

Valt geen speld tussen te krijgen, dacht ik zo! :z

Wauw zoveel mensen met me eens? Of allemaal in de canaval stemming?
Ik zou graag willen weten in hoeverre jullie het eens zijn met deze volgorde.
Wat zouden jullie anders doen of ommdraaien en waarom?

-voorbereiding: welk type microfoon heb ik voor deze opname nodig? Dynamisch, condensator, condensator grootmembraam, ribbon?

-voorbereiden opname: ga ik rechtstreeks in de geluidskaart, via een mixer, via een mic-pre-amp/channel strip en dan in de geluidskaart of de mixer.

-voorbereiden opname 2: als ik via een mixer op ga nemen, of via een geluidskaart met mogelijkheid tot insert, ga ik dan ik de recording chain een compressor/limiter en evt. zelfs via side-chain van de compressor/limiter ook nog een de-esser (dmv EQ) inzetten ja of nee?

-voorbereiden opname 3: heb ik een plopfilter nodig?

-voorbereiden opname 4: als mijn mic verschillende schakelmogelijkheden biedt, maak ik daar dan gebruik van, en wat in welke situatie?

Had jij verwacht dat hij ging vertellen wat je aan je akoestiek moet doen en welke instellingen je moet gebruiken voor een vocal opname? Hij kent jou opnameruimte, hardware, stem, muziek soort en visie toch niet?

Een paar voorbeelden kunnen geen kwaad en pinnen je ook niet vast, en dat zou het topic gelijk 10 keer zo interessant kunnen maken. Nu is het een lijstje dat nuttig is, maar nog een beetje beperkt, en wat meer informatie zou goed doen.

Over microfoons en de karakteristieken is al een hoop te vertellen. Preamps ook. Nu hoeft het niet zo SoS/Gearslutz-precies te zijn dat je dat model dure vintage THX 1138 gebruikte, opgehangen op twee meter hoogte in een vocal booth van een obscure Duitse studiomeubilair bouwer die al 25 jaar failliet is, maar dat maakt ook niks uit.

Het bereik van de menselijke stem is bekend; het is niet moeilijk om op z'n minst een paar getalletjes er bij te geven voor tenor, sopraan, bariton en het effect daarvan. Er staat "indien nodig, de-esser" - hoe bepaal je "indien"?

Het opknippen; daar kan ik wat aan toevoegen; uit de reeks met takes kun je de volgende 3 opnamen uitpikken: de opname met de beste uitspraak, de beste timing, de zuiverste toonhoogte.

Je gebruikt die met de timing om de andere twee aan te passen. Je EQt die met de beste uitspraak zodat je alleen nog de klikjes en sisjes overhoudt, en stapelt 'm op degene met de zuiverste toonhoogte.

Niks hiervan heeft met visie of ruimte of muzieksoort te doen, maar het verplaatst het van het theoretische naar het praktische.

IDD, als het goed klinkt, klinkt het goed, ook al neem je het in een badkamer op...

Jullie doen allemaal net alsof het heel moeilijk is, vocals opnemen....lijkt wel rocket science!

Ik heb al genoeg "bagger" vocal recordings gehoord om te kunnen concluderen dat in ieder geval lang niet iedereen het kan.

Moeilijk is trouwens heel subjectief. Iets is moeilijk totdat men het beheerst, dan is het niet meer moeilijk. En oefening baart kunst, wel met wat theoretische onderbouwing trouwens, anders blijft de kans van slagen beperkt.

Er staat trouwens niet dat het moeilijk is, maar dat als je gaat opnemen je even na moet denken over hoe je het wilt doen. Tenminste tot je er ervaring mee hebt,want dan is het natuurlijk in 2 minuten gepiept. Als ik vocal recordings doe, is het altijd zo voor elkaar. Pre-amp en compressor aanpassen aan de zanger(-es) en recorden maar. De rest komt dan aan bod in het mixing-staduim.

Als je voor het eerst vocals gaat opnemen, lijken me de bovenstaande tips heel handig. Dan kun je bedenken wat je tegen kunt komen, en hoe dit aan te pakken. Rocket-science my :kont:. Kennis+oefening+ervaring is kunde. En hoe bereik je dat? Onder andere dus door 'zie boven'.

Back