Muziek uit WOII

goran

1984
Hey,

Ik ben met een documentaire bezig over een vrouw van 83, die op dr 15e tot 20ste getuige was van de oorlog en daar het een en ander over verteld.
Nu zoek ik voor o.a. de intro, tussenstukjes en outro muziek dat over de 2e wereldoorlog gaat ( Nederlandse taal ).
Ik neem aan dat er artiesten toendertijd, of na de oorlog waren die er muziek
van gemaakt hebben, en die in hun teksten verwerkt hebben...

Ik ben vandaag langs een oude platenwinkel geweest, gezocht tot ik mn vingers niet meer kon zien door de stof, maar kon enkel duitse platen (bah!) vinden over de WOII.
Ik heb ook op internet gezocht, maar kon enkel buitenlandse nummers vinden :( .

Mijn vraag nu ; kent iemand nederlands talige muziek uit de WOII en die over de WOII gaan?
Artiestennaam, tracknaam, Albumnaam Alles is welkom :D

( Ik weet dat het niet erg synth gerelateerd is, maar als het nodig is wil ik best erbij vertellen dat ik er een dikke Techno Remix van ga maken :dj:
Jullie zouden me in ieder geval een stuk op weg helpen! )

Alvast bedankt!

Merlene Diettrich?

ah nee slecht gelezen.

Mss Tommy Boy, liedje van de Amerikaanse soldaten

Of het RIOD in Amsterdam.
En ook al zoek je er niet naar..
ik ken wel elektronische muziek die op de tweede wereldoorlog is geïnspireerd. Van Rolf Trostel (een Duitser, maar zoals de meesten absoluut geen nazi!) en van Walter Christian Rothe (een Belg van Joodse afkomst, dus ook politiek correct). En "World at war" p[ het album "Aquarius" Akikaze natuurlijk :)

Noouuu Helemaal geweldig gasten !! :D
Ik heb gezocht en een paar titels gevonden ( niet de audiobestand dus ) :

Willy Derby - 4 jaar onschuldig gezeten
Willy Derby - Op de greppeberg ( voor dit nummer is hij gearresteerd door de nazi's! moet je je eens voorstellen, je moet de bak in voor een nummer die je maakt! )
Willy Derby - Als op het Leidscheplein de lichtjes weer eens aan gaan
Willy Derby - Gevangenis zuchten
Enna Denita - Bittere tranen

Ik heb er tot nu toe maar een paar kunnen vinden, zoals "4 jaar onschuldig gezeten" en "bittere trainen".
4 jaar onschuldig gezeten zou ik dan ook graag willen gebruiken, maar de kwaliteit is zoo super slecht.
Uiteraard dat ze in die tijd geen SSL tafels, Neumanns zoals wij die kennen en andere hi-end gear hadden, maar als ik een betere vind, gebruik ik die zeker. ( heb het nummer ff gepost, kun je horen wat ik bedoel).

Voorderest ben ik zeer geintresseerd in de opnames van Jacques van Tol, die toendertijd lid van de NSB was, en als amusement-artiest leider werd van de "beruchte" ZondagMiddagCabaret.
Hij opereerde ook wel onder de naam Paulus de Ruiter.
In dit genoemde cabaret werden op "humoristische" wijze de opvattingen en gedachtengang van de Duitse bezetter en de NSB via de radio naar de bevolking gebracht.
Opmerkelijke liedjes en antisemitische uitspraken klonken door de radio, dit alles onder leiding van Paulus de Ruiter, aka Jacques van Tol.

Ik wil aan opnames van die cabaret show komen, en heb niet echt iets op internet kunnen vinden.
Ik zou inderdaad contact op kunnen nemen met een oorlogs-museum, maar mogen die mij zomaar opnames meegeven?
En hoe zit het met de rechten? Ik mag hopen dat ze inmiddels rechten-vrij zijn? ( of hoe je het ook schrijft :P )

In ieder geval super bedankt voor alle hulp zover !! :D

Laatst gewijzigd:
Het audiobestand ( 4 jaar onschuldig gezeten ) kan ik niet uploaden op het forum, het is een wma, en heeft kennelijk een ongeldige extensie.
Dit maakt natuurlijk niet uit, mocht je alsnog geinteresseerd zijn ;
http://www.78toeren.nl/
( onder het kopje "Muziek" , en dan ergens scrollen naar het midden...Of control+F en dan een keyword :P ).

Ik vraag me af of het nummer nou zo slecht en "metaal" achtig klinkt...misschien omdat het een wma is, en er tijdens het encoden iets mee is gebeurd ( minder bits meegekregen ofzo ).
Of misschien dat het al zo was...

Laatst gewijzigd:
Jacques van Tol
tevens vader van Hans van Tol die we allemaal kennen als Tol Hansse. Snap je meteen waarom die een artiestennaam heeft genomen :)

Back