AKAI S2000

defonk

Ingeburgerd
people ...

ik begin net met oude midi samplers/sound modules.
heb een s2000 aangeschaft, een pak floppies en gebruik totdat ik mn atari heb staan, mn pc of laptop als sequencer.
ook om te sequencen heb ik nog niet alles voor elkaar,
maar tot die tijd probeer ik de sampler uit te vogelen, er achter te komen hoe ik de basis dingetjes kan doen, zoals samples inladen, hoe het hele midi principe eigenlijk zit, wat keygroups zijn, enz ...

ik ken niemand die em ook heeft en die mij er wat over kan vertellen en zelf werkte ik hiervoor met FRUITYLOOPS.

je kunt je wel voorstellen hoop ik dat dit vrij pittig is.

kan iemand mij wat hints geven hoe ik een beetje op weg kan komen met dit ding?

ik dokter het het liefst allemaal zelf uit, maar een zetje in de rug kan ik wel
gebruiken nu ..

bedankt alvast.

DeFonk

hmmm... gezien de zeer geringe aanschafwaarde van 2de hands (Akai) samplers, zou ik die S2000 snel vervangen door een S2800/S3000/S3200. Dan heb je tenminste een behoorlijk display zodat je kan zien wat je doet/edit.

(Makker van mij had er eentje: die zat maar te klooien, en veel moest op het gehoor. Op zich een goede oefening, dat wel, maar pittig idd.)

wat keygroups zijn
...worden ook wel splits genoemd, normaal heeft een synthesizer over het gehele toetsenbord maar 1 sound maar bij een sampler kan je, als je dat zou willen, onder elke toets een geluid zetten of bijv. onder groepjes toetsen...

dit heb je o.a. nodig als je bezig gaat met drumkits bijv. (kick op C-2, Snare op D-2 enz)

ah, thanks !

ja, maar ik loop nog steeds tegen shit aan.

- als ik een floppy met samples dr op in de sampler gooi, kan die em niet inladen "no flash rom fittet" geeft ie dan aan. geen flauw idee ook hoe ik dat moet doen.
- ik krijg geen geluid uit mn akai MPD waarmee ik de sampler aan wil sturen, en er wordt mij verteld door de handleiding dat ik een "midi channel" moet kiezen. hoe? en wat is dat?

ik ben echt heel erg net begonnen met die soort grappen,
ik heb ook een ORLA DE 49 flute expander, heb ook geen flauw idee hoe ik er ooit geluid uit ga krijgen. geen handleiding voor te vinden ook ...

vrij frustrerend.

over die MPD : daar komt geen geluid uit, die kan enkel MIDI signalen doorsturen. Midi werkt over 16 kanalen, dus je moet op de MPD angeven op welk kanaal je wil uitsturen. Op je sampler stel je dan in op welk kanaal je wil ontvangen. Als deze kanalen overeenkomen, stuur je met de MPD je sampler aan.

Maar de 'no flash rom fitted' klinkt niet goed , googelen jongen ! Of iemand vinden hier die ooit hetzelfde heeft gehad .(in flash rom zitten geluiden/settings die niet verloren gaan als je de stroom afzet)

Maar de 'no flash rom fitted' klinkt niet goed , googelen jongen ! Of iemand vinden hier die ooit hetzelfde heeft gehad .(in flash rom zitten geluiden/settings die niet verloren gaan als je de stroom afzet)

Niet gelijk TS in paniek brengen :D want de S2000 heeft niet standaard flash ROM. Je kunt er optioneel twee kaartjes flash ROM van 8MB inzetten. Het OS en alle settings komen bij de S2000 altijd van disk en nooit uit flash.

Waarom hij die melding geeft bij het inlezen weet ik niet. Ik heb het op mijn S2000 nog nooit gezien (en die had ook geen flash ROM). Maar die had wel altijd al de maximale 32MB RAM.

Als je van Fruityloops komt is een hardware sampler als een s2000 echt wel wennen.

Persoonlijk zou ik hem de deur uit doen en een hardware sampler kopen die direct wav/aiff files leest. Kan je editten op je pc doen als je dat wil.
Volgens mij kunnende EMU Ultra's dit, net als de S5000 en S6000.

Ik zou niet weten waarom je een s2000 zou kopen in een tijd dat elke hardware sampler bijna niks meer kost. Die s2000 was toendertijd een leuke budget bak voor als je de XL serie te duur vond.
Ik vond de sound niet speciaal.. zn lp filter niet.. interface niet... en het datawheel irritant.

Als je van Fruityloops komt is een hardware sampler als een S2000 echt wel wennen.

Persoonlijk zou ik hem de deur uit doen en een hardware sampler kopen die direct wav/aiff files leest. Kan je editten op je pc doen als je dat wil.

Dat kan ook met de S2000 via SCSI.

Dat kan ook met de S2000 via SCSI.

ohw.. dat was ik al vergeten...

maar goed.. voor de 50,- euro die ik vaak zie tweedehands kan je er geen buil aan vallen...

maar goed.. na veel racksamplers te hebben gehad ben ik nu teveden met de sampler in mn RS. Multisamples maken deed ik toch nooit.. veel teveel werk ;-)

over die MPD : daar komt geen geluid uit, die kan enkel MIDI signalen doorsturen. Midi werkt over 16 kanalen, dus je moet op de MPD angeven op welk kanaal je wil uitsturen. Op je sampler stel je dan in op welk kanaal je wil ontvangen. Als deze kanalen overeenkomen, stuur je met de MPD je sampler aan.

oke dat zei ik verkeerd, ik weet uiteraard dat de mpd puur een midi controller is.

ik bedoelde dat ik geen geluid krijg als ik de mpd bedien, wel met de playknop op de s2000. en hoe kan ik een midi kanaal selecteren op de mpd, die functie zit er niet op. is het dat automatisch 1 ofzo ?

he ! mooi om te weten dit, thanks...

goed, ik ben verder, ik probeerde mn flashrom te laden inplaats van floppy.

ja, wist ik ook niet...

nu heb ik het probleem dat mn flopppys "akai geformatteerd moeten worden" wordt me nu verteld door iemand met ervaring.

hij zelf weet niet hoe je dat kunt doen

iemand ?????

Dat kan de S2000 zelf, dus even in de handleiding zoeken.

oke dan, ik heb muziek in de akai opgenomen, sample start en end kunnen instellen, FX channels uit gezocht, loops gemaakt, en de floppies kunnen formateren.

bedankt voor jullie hulp !!

Back