[probleem] 'Doffe' opnames

Flying Panther

Vliegend lid
Zoals t onderwerp al aangeeft:

Wanneer ik t geluid van mijn GEM WK2 opneem op de computer krijg ik een 'dof' geluid. Het lijkt of al het hoog eruit is, en daarnaast zit er volgensmij veel te veel ruis doorheen, die er niet zou hoeven te zitten.

Wat ik heb gedaan is het volgende:

De GEM is via de midisport 2x2 op de pc aangesloten, en de output van de GEM heb ik verbonden met de AUX-in 2 van de geluidskaart.

Om nu het geluid van de GEM op te nemen heb ik gebruik gemaakt van windows recorder (dit was het stomste wat ik kon doen, omdat deze dus max. 60 seconden kan opnemen etc etc). Daarna heb ik het met Creative recorder geprobeerd, deze neemt ook op in 44.1kHz/16bit wav (wat mij voldoende leek). Ik heb hier verschillende instellingen geprobeerd, alleen AUX2, What U Hear etc.
Wat ik ook probeer, het 'heldere' geluid dat wel uit de WK2 speakertjes komt, krijg ik niet op de computer.

Ligt het hier aan de manier van opnemen, of aan de speakers van de computer (Creative Inspire 5300 5.1)?

Verder heb ik nog ergens op een cd een versie van Steinberg WaveLab Lite liggen, maakt het verschil als ik probeer het hiermee op te nemen?

Mwoah, heb een lange tijd met de sb gewerkt en echt dof was het niet. Je zou misschien eens een andere input moeten gebruiken. En een andere kabel van de GEM naar de geluidskaart. Als dat niet helpt check dan het volume-control panel eens goed of alle volumes wel juist staat en of daar niet toevallig het hoog is weggedraait e.d.

En hierbij is het handig om direct te horen wat er je pc inkomt door het volume van de 'recording' even aan te zetten in volume control van windows. Want je zegt dat je luisterd wat er uit de speakers van de GEM zelf komen als je speelt, die kunnen beter ff uit ofzo en dan via de pc luisteren. Want dat is 'what-you-get'

Bedankt voor de hulp!

Ik heb nog eens wat zitten klooien, maar t maakt niet uit welke ingang ik op de computer kies (jack/rca). Wel heb ik een ander kabeltje genomen en dat loste wel aardig wat ruis op. (nu zit er alleen nog een wat hogere piep/ruistoon doorheen).
Daarnaast ook wat met volumeregelingen gespeeld, maar dit zonder al te veel resultaat. Geprobeerd om 3d-sound aan/uit te zetten, bass/treble instellingen veranderd, in- en outputs aan en uitgezet, maar t helpt allemaal nog niet echt veel.

Over die geluidskaart, je zou toch verwachten dat een geluidskaart in die prijsklasse in ieder geval fatsoenlijk kan opnemen.. dattie met ASIO drivers etc minder presteerd zou ik me kunnen voorstellen, maar ik haal toch ook een latency van 7 tot 5ms, wat toch netjes is, lijkt me.
Oh, en d'r zit een Creative kaart in omdat 't helaas niet alleen een muziekpc is, maar een pc die eigenlijk voor alles gebruikt wordt...

Maar kzal morgen m'n minidiskspeler wel eens even aan de GEM zetten, om te kijken of de output daarop ook zo 'dof' klinkt. Ik begin me nu toch echt af te vragen of de computer zo brak is, of de geluidskwaliteit van de wk2 zo goed..

Bedankt voor de tip! Via hoofdtelefoon en MD klinkt alles wel lekker. Mis alleen nog een klein beetje hoog, maar dat kan een EQ wel oplossen gok ik zo. Daarnaast ben ik dus wel van alle ruis af. Als ik nou wat ik op MD hoor, ook exact t zelfde in de PC zou kunnen opnemen, dan ben ik waar ik zijn moet (dan kan ik misschien de EQ van wavelab gebruiken?).

Dus vraag is nu, hoe kan ik een fatsoenlijke audio-opname maken in de pc, zonder de ruis/hoge pieptoon. (deze pieptoon lijkt me meer een soort storing ergens van, kan dat de HD oid zijn?)

Of, is het gewoon echt niet mogelijk en moet ik naar een andere geluidskaart kijken?

Die hoge piep kan inderdaad een storing zijn van de videokaart op de geluidskaart. Als ik jou was zou ik ervoor zorgen dat je de geluidskaart zover mogelijk van de andere kaarten in het systeem zit en dan met name ver van de videokaart.

Wat voor een kabel gebruik je om de boel te verbinden?
Geloof me, een kabel is niet zomaar een kabel, die dingen kunnen ontiegelijk veel verschillen. Ik heb het zelf ook gehad, als je t dus goed wilt doen, koop dan niet een kabeltje van 5 euro maar eentje in een wat hogere prijsklasse met betere geleiding, minder verlies en betere afscherming, je weet niet wat je hoort!

Ik heb zelf lang geleden ook een SB kaart gehad (SB live) en mijn ervaring is dat je aux 2 (wuhiwyg) veel meer ruis door je signaal heengooit omdat je dan ook je effecten van je SB erbij opneemt, is er niet heel toevallig een effect/filter van je SB actief die er mede voor zorgt dat je geluid zo veranderd? Probeer het dus eens op de normale line ingang, en zet ook je record level netjes zo rond de 0 db! Wat voor een software je gebruikt om op te nemen maakt absoluut geen verschil in de geluidskwaliteit.

Origineel geplaatst door Laurens O
Wat voor een kabel gebruik je om de boel te verbinden?

Heb voor GEM - PC en GEM - MD dezelfde kabel gebruikt. Bij de MD hoorde ik geen ruis/pieptoon en op de PC wel.. Dus ik denk toch dat t een storing in de pc ergens is. iig bedankt voor de tip!

Heb het nog niet in deze thread gelezen dus even voor de zekerheid: Het volume van de microfoon-input staat toch wel uit he? en het volume van de line-input hoeft niet helemaal voluit, daar krijg je ook ruis extra mee.

Dit geldt voor zowel 'playback' als 'recording' volume instelling. Als je bij recording volume de microfoon aan hebt staan en je neemt op "what u hear" dan pakt-ie de ruis wel mee ookal staat de "playback" van de microfoon uit !

check maar eens ff svp

o btw: het kan nog simpeler, gewoon alle volumes uitzetten (recording&playback) en alleen het schuifje van de input die je gebruikt omhoog zetten. Als je het al gedaan had, beschouw dit event als niet geschreven :D

Als je dit vaker gaat gebruiken zou je eens kunnen denken aan een digitale geluidskaart. Dan hebbie geen ruis en prut en zeker geen vervorming. Je MD kan de A/D omzetting voor je doen (vanaf Sony 550 gaat dat aardig, al beter dan SB Live in elk geval).

Wat je nu wilt is zeker niet wat je straks wilt; een geluidskaart is eigenlijk niet gemaakt voor de kwaliteit die we willen...

sander02 --> dat had ik idd gedaan. ;) alles uit en volume van line die ik gebruikte op ongeveer 80% (en volume van GEM ook ongeveer 80%)

Wekso --> kweet dat creative natuurlijk geen topkaart is, maar aangezien t ook een gamepc is (en ik toen nog niet zo erg bezig was met muziek maken op de computer, gebruikte pc eigenlijk alleen als midi-sequencer) isset de geluidskaart geworden die er nu inzit. Ik heb jammergenoeg een portable md, die heeft wel optical (digitaal) in maar alleen een normal headphones out. Heb op geluidskaart wel Optisch in/uit en s-pdif in/uit. Zijn er andere mogelijkheden om analoog geluid naar digitaal om te zetten (lees, zijn daar budgetvriendelijke a/d omzetters voor?)

Of moet ik gewoon echt naar een andere geluidskaart / andere manier van opnemen gaan zoeken?

Ik zou een Sony MDS-JE510 minidisk tweedehands kopen, daar stikt het werkelijk van, kostte 250 gulden tweedehands, dus 100 Euro moet lukken, die doen het meer dan uitstekend. Met db-metertje! Ik heb er twee, alleen hiervoor!

Misschien wel een goed idee... Was toch al op zoek naar n MD deck.. bedankt voor de tip, zal er eens over nadenken :)

Hmm? dat kan toch niet. Er moet iets anders aan de hand zijn. ik heb jaren met een SBLive gewerkt en had relatief prima opnames. Ik zou het niet zo snel opgeven, blijven zoeken het moet iets anders zijn.

Heb ff de samplerate nagekeken, maar dat kan t dus ook niet zijn (24/96 lijkt me meer dan voldoende).

En daarbij hoor ik van zoveel verschillende kanten zoveel meningen over creative (die niet overeen komen) dat ik t ff niet meer weet... :confused:

DUS: als iemand mij zou kunnen uitleggen wat eventueel het zwakke punt aan MIJN geluidskaart is (dus niet creative kaarten van 3jr terug in het algemeen) en wat dat met de opnamekwaliteit te maken heeft, dan hoor ik t graag.

Het gaat dan dus om deze geluidskaart met deze specs.

Daarnaast zijn andere suggesties ook welkom ;)

Back