Keyboard schoonmaken

fuse

Gepokt en gemazeld
Wie haalt er (regelmatig) z'n synth uit elkaar om het toetsenboard grondig te reinigen?

Want ik kan me goed voorstellen als je een wat oudere synth hebt die wat stroever speelt vanwege de stof die tussen de toetsen is gaan zitten. Daardoor slijt alles ook nog eens sneller. En trouwens geleid stof ook nog een heel klein beetje en kan elektronica sneller helpen slijten.

Of gebruikt smeermiddelen zoals bijv grafietpoeder (wat geen stof aantrekt zoals olie) of ander spul om het speelgenot in optima forma te houden.

Ben wel benieuwd.

Als ik het doe dan moet het een duidelijke reden hebben; toest doet het bijvoorbeeld niet (goed) meer. Dan gaat de boel uit elkaar, mechaniek schoonmaken (vochtig doekje) en smeren met naaimachine-olie.

Het begint trouwens allemaal met niet eten, drinken of roken boven je apparatuur. En zeker geen bekers en dergelijke neerzetten op apparatuur.

Ik denk dat ik elke synth sowieso 2 keer per jaar uit elkaar haal om ze schoon te maken.
Meestal gebruik ik hiervoor gewoon een speciaal doekje en maak daarna de contacten schoon met alcohol.

toetsen? toetsen zijn voor mietjes!
Net als midi en hihats trouwens...8D

hehehehehehehe ik heb regelmatig toetsenborden hier om schoon te maken omdat toetsen niet goed werken of de aanslag niet meer 100% is en ja er komt ook wat vuil tussen de toetsen vandaan tot plukken shag aan toe (zowel van de borst als uit het pakje)

het ligt er aan wat voor toetsenbord je gaat schoonmaken
je hebt div soorten
de meest voorkomende zijn ; met rubberaanslag strips, veertjes, metalen stripjes

vertel me maar eens om welk toetsenbord het gaat

Schoonmaken houdt bij mij op met het schoonmaken van de bovenkant van de toetsen,
als mijn vingers eraan vast blijven plakken :)
Maar Zoe en Boemtsjak hebben vorig jaar een stuk of 3 synths van mij perfecto schoongemaakt
van binnen.

Bij mijn oude synth is het schoonmaken van de contacten wel eens nodig (JP-8/Minimoog/Prophet600/MS-20).
De andere synths zijn eigenlijk probleemloos.

Ben wel eens synths tegengekomen die de vies voor het aanpakken waren. Jakkes ...

Toen ik de MiniMoog kocht had deze een toetsenbord dat enorm geel was.
Nu weet ik niet of dat door het roken kwam of door zonlicht. Het zag niet uit.

Onderhoud is gewoon nodig, ook met synths.

Cheers,

Rob

hardware cleaner

hardware cleaner

mijn truuk en advies !

gebruik wardwarecleaner !

zo te koop bij de PC shop en anders wel via internet ergens ...

Het is een spuitbus die een soort vocht spuit dat direct in een klicht schuim verandert ...

DUS ! het dringt niet overal in !

en als het tioch ergens in een contact zou glippen dit kan geen kwaad !

Het product wordt gebruikt door firmas die computerservicing doen !

Dus ...

Die kerels hebben dus conctant te maken met schermen vol nicotine of toetsenborden vol vettige vingers ...

Ik deed al mijn synths hiermee ... ze glimmen wel niet meer zoals toen maar ze zijn grondig proper !

EN ! het tast de plastic niet aan en het maakt ze niet hard ofzo ...

Of zoals vele prducten ... het tast de rubber niet aan ... of het geeft geen lelijke witte randen op je gear....

dat is leuk freekymixer maar nu komt er iemand met een mooi glimmend toetsenbord die niet goed werkt en ik zou dat spul gebruiken wat jij adviseerd en hij komt hem ophalen toetsen doen het perfect maar ze glimmen niet meer
ik denk dat ik dan problemen krijg

als je alleen de toetsen wil schoonmaken kan je het beste een vochtig doekje gebruiken of allemaal los halen van het toetsenbord en in een afwas sopje schoonmaken

de rubbers die moet je ontvetten en de contact strip ook

Huurmoordenaars

Huurmoordenaars

Ik heb een abonnement bij Rentokil.

ISPdeRuiter

P.S. Een smal penseeltje/stukje stug ijzerdaad met haakje
+ goede stofzuiger met smal mondstuk kan veel toekomstig leed
voorkomen ook voor de ventilatorettes. Ingangen en uitgangen met
tandenragers + Kontakt 60 schoonhouden= mooier hoog en strakker
laag.

iemand hier ook enig idee hoe je rook lucht (van sigaretten) uit het inwendige van je synth kunt halen??? Ik lucht em al een dag en hij ruikt nog net zo bagger van binnen... Komt van de vorige eigenaar denk...

Trommelvlieskanker

Trommelvlieskanker

Als je de mains selector switch op 220/230 Volt zit heb je je
synth binnen een dag van het roken af......

Nee, om hier een einde aan te maken moeten alle printplaten en
onderdelen met Chanel V of een andere reiniger worden schoongemaakt.
Dat zou ik aan de officiƫle instanties ( met garanties) overlaten.

Met vr. gr.
ISPdeRuiter

Back