Sysex en de JV=1010

Bert ten Hove

Whatever
Geachte Forumleden,

Ik heb even wat hulp nodig van de wat meer ervaren mensen. Dit is mijn "probleem":
Wij, mijn vriendin en ik, werken heel veel met midi-files. Deze gebruiken we als "orkestband". Heel veel is natuurlijk te vinden op het net, mijn vriendin is heel goed in zoeken, haha. Deze midi-files zijn normaal gesproken meestal GM-files. In de betere zit dan ook een sysex-commando die de JV-1010, die we standaard aan hebben staan, in GM=mode ziet.
Die sysex ziet er dan zo uit: F0 7E 7F 09 01 F7
Ook wordt vaak een GS reset gegeven: F0 41 10 42 12 40 00 7F 00 41 F7

Nu is het zo, dat ik de meesste midi's bewerk, of helemaal zelf maak, omdat ik bijna nooit tevreden ben met het gebodene. Omdat de JV-1010 redelijk klinkt in GM, maar de echt mooie geluiden nu eenmaal in de andere banken zitten, zet ik de JV in performance mode. Ik moet er even bij vertellen dat ik met Sonar2.1 werk. De midi's (maar ook de audio) sla ik op als *.cwp file.

Ik ben nu al een tijdje bezig om een sysex commando te maken om deze projeten te openen en dan een sysex commando te geven om de JV automatisch in performance mode te krijgen. Dit lukt me echter niet goed, misschien te ontervaren en de handleiding is hierin ook niet erg duidelijk voor mij.

Is er iemand onder jullie die hier ervaring mee heeft en mij hierbj kan helpen? En moet ik ook een soort reset geven?
Graag reactie, alvast bedankt.

Je kunt de JV-1010 idd in Performance Mode zetten met een sysex, en er staat in de handleiding hoe je die sysex data moet opbouwen, maar dat is erg lastig als je niet veel van sysxex begrijpt, laat staan als je niet weet hoe je die tabellen moet gebruiken.
Ik kan er in eerste instantie ook niet uit de tabel opmaken welke data ik zou moeten verzenden, maar ik heb een trucje gebruikt om de juiste data te achterhalen ;)

F0 41 10 6A 12 00 00 00 00 00 00 F7

Hoe heb ik dit gedaan:
Met Sounddiver (als het goed is heb je dit programma ook bij je JV gekregen).
Sounddiver heeft de mogelijkheid tot het monitoren van MIDI data, dus je krijgt alle verstuurde mididata te zien (in hexadecimalen). En ik kon me herinneren dat er ergens in een van de schermen een mogelijkheid was om via een druk op de knop in het programma de module in Perf. Mode te zetten. Daarna was het gewoon een kwestie van de MIDI monitor bekijken om te zien welke data er verzonden is.
Ik heb deze data nog eens geprobeerd terug te brengen in de tabellen, maar ik kan er niet echt wijs uit worden. Wat ik wel weet is dat de eerste 4 digit-paren zijn voor de identificatie van de JV-1010 (manufacturer, module, device ID etc)...
Btw, ik hoop dat het de goeie code is, ik heb hem niet uitgeprobeerd in m'n sequencer.

suc6 verder!

Dr. RiPsaw,

Bedankt voor de reactie.
Helaas, heb het geprobeer, de string die jij dus hebt ontdekt, maar werkt niet. Heb zelf ook even die, overigens goede truc met SoundDiver, geprobeert en kom op hetzelfde resultaat.
Nu blijkt dat het omschakelen naar performance of naar patch mode gewoon lukt zolang de JV-1010 maar niet in GM mode staat, gaat dus wel vanuit elke andere mode. Denk dat ik dus eerst een commando moet geven om die GM-mode uit te zetten of zoiets.

Zoek nog wel verder, zal het laten weten als ik de ontdekking heb gedaan, pffffffffff

Hmmm, weird probleem eigenlijk.... maar waarom dat niet gewoon de module met de hand in Performance Mode zetten? 2x op een knoppie drukken, is bijna net zo makkelijk zou ik zeggen.
Trouwens, bereid je allle midifiles voor op je PC voordat je ze ergens anders gebruikt? Anders kun je net zo goed alle patches van te voren instellen in Performance Mode en de module daarin laten staan; de GM-bank is ook gewoon toegankelijk vanuit Performance (Bank D). Met de juiste Instrument Definitions voor Cakewalk Sonar kun je zo de juiste patches selecteren. Of is dat het probleem niet?

Ja, beetje weird probleem. Ben ik wel eens. Zet de JV ook gewoon met de hand in Performance. Het is alleen een kwestie van het moet kunnen, en dan wil ik het ook kunnen, snap je.

Het instellen van de juiste patches in Sonar is gelukkig geen probleem meer, zelfs het extensionboard kun je zo prima aansturen.

Ik bewerk de midi's op de pc. Daarna neem ik ze direct op van de JV naar mijn minidisk. Wanneer er andere zaken bij moeten, zoals een acoustisch gitaar of backing vocals neem ik de midi's eerst op op mijn Zoom harddisk recorden, soms spoor voor spoor om wat effecten bij te voegen. Op de Zoom maak ik dan de eindmix en stuur dit digitaal naar de minidisk.

Wie kann ich in meinem XP/JV via SysEx zwischen Performance- und Patch-Modus umschalten ?

! Die Umschaltung durch MIDI-System-Exklusiv-Daten (kurz SysEx) zwischen Performance- und Patch-Modus funktioniert nach folgendem Prinzip (alle Angaben hexadezimal) :

F0 41 10 6A 12 00 00 00 00 xx ss F7

xx ist dabei der Wert, der den Modus bestimmt (00=Perf, 01=Patch, 02=GM) und
ss ist die zu errechnende Prüfsumme (also in diesem Fall 00, 7F oder 7E).

Um den GM-Mode zu wählen, kann man auch den GM-Reset nutzen : F0 7E 7F 09 01 F7
Um den GM-Mode zu verlassen, braucht man aber in jedem Fall den GM-Exit-Befehl: F0 7E 7F 09 02 F7

Hoop dat je duits ken.....

Aaaah, alles klar ZmokE!

We zaten dus op de goede weg! De truc is dus om eerst de boel uit GM mode te halen. Dan overschalten naar performance mode.

HET WERKT!

Danke schön !!

Ah, op die fiets :)

Btw, mijn module staat echt nooit op GM mode, ik werk altijd vanuit Performance, en een enkele keer vanuit Patch.

Nee, mun JV-1080 staat haast nooit op GM, en mun JD-990's al helemaal niet;)
Wat niet wil zeggen dat ik nooit een GM-patch gebruik in de performance mode.
Maar als ik Bert's eerste bericht lees begrijp ik dat ie daar wel gebruik van maak, voor zulke doeleinden is het alleen maar handig.

Back