Hoe mijn Virus B als audio/wav opslaan in Cubase?

Chemical

Ingeburgerd
Ik heb mijn Virus B input/output aangesloten op mijn externe geluidskaart. Mijn midikeyboard zit via een usb op mijn computer aangesloten.

In cubase maak ik een midi track aan, zet de input en output en voila .. ik heb geluid! alleen.. hoe sla ik dit op als .wav ? als ik een melodie invoer en probeer op te slaan via audiomixdown geef die helemaal niks. Nu zit ik zelf te denken, hmm midi is geen geluid dus logisch.. maar hoe doe ik dit dan wel goed?

zou je misschien kunnen uitleggen hoe precies ? Ik ben nog niet zolang in Cubase bezig :) alvast bedankt!

Je maakt een audiotrack aan in je sequencer en stelt deze track in als opnemen. Nu speel je de midi track af naar je virus B en neemt op op het steroe audio kanaal. Voila.

bedankt ! heb het geprobeerd en het werkte... alleen nu werkt het opeens niet meer...
Ik heb een midi spoor aangemaakt en een audio track. Nou laat ik die audio track recorden, hij word rood (neemt op) maar geeft geen geluid. Als ik op de track klick zie je wel dat hij heeft opgenomen.

Nog een prob met recorden: Als ik wil recorden moet ik de track eerst afspelen en dan moet ik nog op Record drukken. Ook wil mijn metronoom maar niet aangaan, terwijl die toch echt op aan staat.

Opnemen is gewoon: kanaal dat je wilt opnemen in record enable zetten, (juiste audio in / outputs kiezen! ), en dan REC + PLAY.
afspelen van je net opgenomen track is: kanaal record enable uitzetten, en PLAY. Zie je de meters wel wapperen?

Heb je de metronoom instellingen goed ingesteld? Wat heb je daar allemaal gekozen?

Check al je audio in en output instellingen.

Dit zijn zo'n basis-vragen dat je beter eerst in de handleiding kan kijken. Daar kun je dit soort dingen snel in terug vinden. Ben je beter mee geholpen dan dat wij vertellen nu moet je op dit/dat knopje klikken..

alleen.. hoe sla ik dit op als .wav?

Nu komt het beste: nou moet je je eens indenken dat ze vroeger deze zooi allemaal zo moesten doen :D.

Als je dat gemak wel wil moet je naar een Virus TI of Snow kijken.

Nou, ik ben begonnen met de handleidingen door te lezen, maar ik kreeg zulke lekkere geluiden uit de Virus dat ik de handleiding spontaan vergat :P Ik zal er meteen werk van maken, net als de Cubase manual. Bedankt voor de reply's trouwens!

* Ik durf het bijna niet meer te vragen... maar recorden lukt nu makkelijk... alleen op dit moment als ik een audio track record en hem vervolgend afspeel hoor ik uit mijn rechtermonitor het geluid zelf, en door de linker de effecten ( zo klinkt het ). Heb de manual even doorgezocht maar kon zo gauw niks vinden ! Alvast diepe spijt :biertje:

Dat kan ook aan de preset zelf liggen. Hoor je dit bij alle geluiden?

Controleer anders ook even welke kabels je gebruikt; volgens mij denkt de Virus B bij een stereokabel (zie meest rechtse op http://en.wikipedia.org/wiki/File:Photo-audiojacks.jpg ) dat je een koptelefoon hebt ingeplugd).

De oorzaak kan soms zo eenvoudig zijn. Als je het zelf uitzoekt vergeet je het ook minder snel, althans zo werkt het bij mij.

Lees het hoofdstuk "Audio opnemen" eens goed door in de handleiding. Daar staat het uitgebreid in beschreven.

Of je volgt in Eindhoven een Cubase Cursus bij bambamstudio :)

Back