2 Vraagjes over de Virus B

Chemical

Ingeburgerd
Stel ik heb op midikanaal 1 een geluid gemaakt met een ritme erin. Nu maak ik midikanaal 2 aan, hierin wil ik een ander geluid uit de Virus halen die tegelijkertijd met midikanaal 1 speelt.

Hoe doe ik dit? Ik zat zelf te denken dat je in de Virus dan een ander midikanaal moet selecteren, maar als ik dit doe (stel van 1 naar 2) dan vergeet hij midikanaal 1.

:peukie:

ehm... multimode inschaken? Die B is gewoon 16 parts multitimbraal...

Hij vergeet niks, maar je zit gewoon in single mode ipv multi. Hou wel in de gaten dat bij overschakelen naar multitimbraal reverb en delay worden gedeeld over alle kanalen; je kunt dus niet een ander type reverb/delay kiezen voor part 2 maar alleen de wet/dry mix bepalen.

If all else fails; gewoon alles opnemen als audio.

nou ik heb het geprobeerd, als ik in MultiSingle mode zit (allebei de knopjes tegelijk in drukken) dan kan ik in de Virus zelf geluiden op elkaar 'stapelen'. Als ik de multimode indruk dan weet ik niet hoe ik de geluiden moet veranderen, de Bank/Preset knoppen reageren dan niet meer.

nou ik heb het geprobeerd, als ik in MultiSingle mode zit (allebei de knopjes tegelijk in drukken) dan kan ik in de Virus zelf geluiden op elkaar 'stapelen'. Als ik de multimode indruk dan weet ik niet hoe ik de geluiden moet veranderen, de Bank/Preset knoppen reageren dan niet meer.

zou hij kapot zijn ?
of staat dit allemaal in de manual ?

't staat in elk geval allemaal in mijn manual...
zoals hierboven gezegd 'scan' op 'multimode' en het zal spoedig geen geheimen meer voor je hebben

hm lukt me beetje , al is de manual niet erg duidelijk om eerlijk te zijn. Niet uitgebreid uitgelegd, maar ik ga er mee kloten komende tijd. Als het niet lukt horen jullie weer van me :)

om verschillende kanalen aan te sturen ga je in multimode staan

per kanaal kan je een ander geluid instellen (door naar EDIT te gaan en dan te scrollen naar de geluidsbank/nr)

verspringen van kanaal gaat door de 'part' toetsen te gebruiken

(multi/singlemode is een view op multi, die zou ik nu effe ni gebruiken want dat maakt het enkel maar onduidelijker)

bedankt voor de tip, was er toevallig zelf net achtergekomen.

btw: de Virus B is echt een beest zeg ! ik had sowieso geen idee dat je met LFO's je geluiden zo kan opkrikken, erg vet. Alleen 1 knopje snap ik niet helemaal.. mijn resonance knop. Hij staat nu op 0 ( helemaal naar links gedraaid ). Als ik hem naar rechts draai hoor ik nauwelijks verschil, alleen daalt het volume ? misschien heb ik een verkeerde indruk van de resonance.. maar hoort dit ?

Neem eens een bas geluid (patch) en speel dan eens met de resonance, hoor je dan nog niks echt veranderen? Anders ook ff met je cutoff spelen en dan je resonance. Dat moet je toch echt wel horen bij de Virus.

En idd het zijn heetlijke synth's.

btw: de Virus B is echt een beest zeg ! ik had sowieso geen idee dat je met LFO's je geluiden zo kan opkrikken, erg vet. Alleen 1 knopje snap ik niet helemaal.. mijn resonance knop. Hij staat nu op 0 ( helemaal naar links gedraaid ). Als ik hem naar rechts draai hoor ik nauwelijks verschil, alleen daalt het volume ? misschien heb ik een verkeerde indruk van de resonance.. maar hoort dit ?

Waarschijnlijk staat de cutoff dan helemaal dicht gedraaid.. Zover ik weet boost resonance bepaalde frequenties van een gefiltert gebied (correct me if i'm wrong).

hangt gewoon af van het soort geluid of je reso hoort werken of niet

Leer eerst een beetje de basics van een synth.
Dit is vrij normaal als je je cutoff freq gewoon vol open hebt staan bij een low pass filter. Bij veel resonance worden alle frequenties dan wel doorgelaten, alleen wordt de Q (kantel)frequentie extra geboost en alle frequenties daaronder wordt wat zachter. Hierbij is niet per se verandering in het geluid hoorbaar omdat de hoge Q frequentie hoger is dan alle aanwezige harmonischen van je geluid. In dit geval ervaar je dat het geluid alleen wat zachter wordt. Pas als je de cutoff knop terug draait met een hoge resonance, zal je een sweep gaan horen.

* vraag over de Ringmodulator.

Heb de manual doorgelezen, maar krijg mijn ringmodulator maar niet aan de praat... Ik krijg geen input signaal geselecteerd oa. Weet iemand hoe ik dit doe?

Back