Bizar MIDI probleem...

Hanz

Anonieme Analogist
Ik dacht dat ik na een jaar of 10 hobbyen wel het één en ander van MIDI begreep, maar vandaag had ik weer eens iets waar ik me toch even van achter de oren krab.

Ik heb een 3-tal Emagic Unitor-8's MIDI interfaces gestackt aan elkaar hangen.
Eén Unitor-8 mkII, daarachter met de hiervoor bestemde kabeltjes twee Unitor-8's mkI. Correct aangesloten, alles werkt, 24 in 24 out... tot dan toe alles goed.
Ook heb ik nog een MIDI in/out aansluiting op m'n Fireface 800.

Dan heb ik een hardware sequencer, een Manikin Electronic Schrittmacher (OS 1.0d), met twee MIDI outputs, A en B.
Welke output wordt gebruikt, is afhankelijk van de gekozen track-instelling in de Schrittmacher.

Nu treedt het volgende vreemde probleem op: de Schrittmacher doet het prima, zowel output A als output B, aangesloten op de Unitor mkII en op de Fireface.
Maar als ik de Schrittmacher output A aansluit op één van de twee Unitor mkI's, dan registreren de Unitors geen enkele input.
Kies ik voor Schrittmacher output B, aangesloten op de Unitor mkI's, werkt het gewoon zoals het hoort.

De Unitor mkI doen het op hun beurt gewoon keurig met elk ander MIDI apparaat dat ik heb.
Ook als ik de Unitor mkI's losmaak uit de stack, treedt het genoemde probleem op, dus het stacken kan het probleem niet zijn.

Met MIDI-OX even gekeken wat voor output er wordt gegenereerd op de beide MIDI ports, maar zo te zien betreft het hier identieke output, gewoon Note On / Note Off combi's.

Wat zou hier de logica achter het probleem kunnen zijn?
En zou dit nou aan de Schrittmacher (doet het wel met andere MIDI interfaces, dus) of aan de Unitor mkI (doet het wel met andere MIDI apparaten) liggen? Ik zal ook eens een mailtje aan Manikin Electronic sturen, kijken wat die ervan zeggen.

Je zou haast gaan denken aan een subtiel verschil op het laagste niveau, dus bijv. een spanningsverschil tussen de output van A en B, of iets dergelijks. Iemand anders een idee?

OK, die laatste theorie lijkt wel sterker bevestigd, nu ik het volgende voor elkaar heb:
Aansluiten van output A op Unitor-8 mkI lukt wèl als ik er eerst een willekeurig ander MIDI apparaat tussen hang (dus via Output A -> Apparaat X MIDI IN -> Apparaat X MIDI THRU -> Unitor-8 mkI IN).

Back