joystick als mixer

Soul C

gecalibreerde soul augurk
Beste forumleden:)

ik heb net m'n sy22 weggedaan, maar ik vond die joystick toch wel
een goed concept.

nu heb ik nog een ouwe joystick liggen en ik dacht dat daar wel wat leuks mee te doen is, zeg maar 4 ingangen en 1 uitgang erop maken.
dan zou je dus tussen 4 geluiden (of layers) kunnen "morphen" met het stickie.
het idee is dan om op de buitenste pootjes van de 2 potmeters de + van het
inkomende signaal aan te sluiten, 4 (jack) ingangen dus, en de middelste
pootjes naar 1 gezamelijke uitgang, evt. stereo. de - van de in en uitgangen
wordt gewoon met elkaar doorverbonden.

-zou dit plan werken? of maak ik een denkfout..
-waarschijnlijk moeten er andere waarde potjes in. wat zou een goede waarde
zijn ?

volgens mij kan zo'n basic mixertje in de vorm van een joystick
interessant zijn, denk aan verschillende string layers, of drumloops bijvoorbeeld..
als iemand er een idee over heeft, hoor ik het graag !:okdan:

:doei:soul c

waarom gebruik je de joystick niet om cc data uit te sturen naar je sequencer / synth, of wil je perse een hardware mixertje gaan solderen?

wel een prog. nodig om die data om te zetten...
google bijv op 'joystick midi controller'

suc6

is ook een goed idee, maar wel ingewikkelder.
ik gebruik eigenlijk nooit m'n computer met muziek maken..

het is eigenlijk veel makkelijker, joystick in de computer > software prog. om er midi cc data van te maken > willekeurige synth aansturen (hard of software)

maar ja als je überhaupt geen pc gebruikt is dit een nutteloos idee :D

Aansluiten van de signalen op de pots gaat niet werken. Wat je wilt is een dubbele crossfader toch? Misschien door de pots te vervangen door twee balance-stereo-potmeters, en dan de uitgang-pinnen met elkaar verbinden.
Dat is de meest simpele vorm, je kunt er natuurlijk ook nog buffers en een versterkertje aanzetten. (http://sound.westhost.com/project94.htm geeft een weer hoe, maar die heeft ook nog tone-controls)

Groet,
Wmonk

wat ik ooit gedaan heb is met een joystick die contacten heeft ipv pots, met relaitjes een 1:5 (incl. firebutton) of 5:1 switcher maken, dan kun je niet faden natuurlijk, (alleen switchen) maar het ratelt wel lekker!

reminds me off :
webcross.gif

Dat is dus precies wat ik gemaakt had, ziet er alleen niet zo retro uit...

flinke prijs voor zoiets simpels, eigenlijk.

ik zal er eens een foto + uitleg van posten... maar zoals daar beschreven is het eigenlijk alleen een schakelaar met 4 standen...

Aansluiten van de signalen op de pots gaat niet werken. Wat je wilt is een dubbele crossfader toch? Misschien door de pots te vervangen door twee balance-stereo-potmeters, en dan de uitgang-pinnen met elkaar verbinden.
Dat is de meest simpele vorm, je kunt er natuurlijk ook nog buffers en een versterkertje aanzetten. (http://sound.westhost.com/project94.htm geeft een weer hoe, maar die heeft ook nog tone-controls)

Groet,
Wmonk

precies, een dubbele crossfader.. is een balance potmeter anders dan een
gewone potmeter ?(behalve dat ie stereo is) ik heb er nog wel wat liggen
denk ik. bedankt voor de link:)

die contacten joysticks zijn ook leuk, gebruik ik vaak als circuit bent controllers8~

precies, een dubbele crossfader.. is een balance potmeter anders dan een
gewone potmeter ?(behalve dat ie stereo is) ik heb er nog wel wat liggen
denk ik. bedankt voor de link:)

Ja. Balance potmeters hebben de apparte eigenschap dat ze "andersom" geschakeld zijn. Dus als de ene weerstand hoger wordt, wordt de andere lager. (Zodat in het midden de signalen/weerstand even sterk zijn/is)
Het moet overigens ook zonder die balance-dingen te doen zijn. Dan maak je er een voltage controlled crossfader van (dus dan produceert de joystick een bepaald voltage, bijv 0-10V, en daarmee stuur je dan een circuit aan).
Ik heb daar een link van, zoek hem even voor je op.

EDIT: gevonden. Het is een schema van Bergfotron, en hij gebruikt een bepaalde form-factor om zijn modules te maken. Daar dus niet te veel naar kijken, het gaat om het schema: http://hem.bredband.net/bersyn/VCA/vcx.htm
Om het werkend te krijgen moet je dit ding twee keer maken. De potmeters sluit je zo aan: 0V op pin 1, 10V op pin 3, en de middelste naar XFade CV op het schema.
Dit lijkt mij persoonlijk een betere oplossing dan de balance, met name omdat je hiermee niet alleen audio mee kan faden! Succes.

Ja. Balance potmeters hebben de apparte eigenschap dat ze "andersom" geschakeld zijn. Dus als de ene weerstand hoger wordt, wordt de andere lager.

Dit is eenvoudig en met weinig middelen te corrigeren met een brug.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_Wheatstone
In plaats van de meter in dat schemaatje kan elk component gebruikt worden.

Back