DFAM level pot replacement/probleemvaststelling

Luctae

syncopaat
Ik heb een DFAM waarvan de pot van VCO1 level stuk is. De schade ontstaan toen de vorige eigenaar er teveel druk op heeft gezet, bij het aanbrengen van geprinte knobcaps.

Ik ben een beginneling als het gaat om elektronica en reparatie daaraan. Ik heb wel feeling met een soldeerbout. Multimeter aanwezig. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om het probleem vast te stellen en te verhelpen.

Er is geen geluid hoorbaar, tenzij de pot lichtjes naar achteren wordt gedrukt. Ik heb het nagemeten en het circuit lijkt intact. De soldeerverbindingen zien er netjes uit. Als ik (zonder druk uit te oefenen) de weerstand
IMG_6008.jpeg
tussen het middelste en een van de buitenste pootjes meet, dan krijg ik geen waarde.

Als ik aan VCO2 level meet, dan meet ik soepel veranderende waardes tot 6,5k ohm.

Dat doet mij vermoeden dat de pot intern (wiper?) stuk is en geen goed contact maakt.

1. Klopt mijn vermoeden dat de pot zelf stuk is?

2. Indien ja; dan zou die vervangen moeten worden. Ik kan alleen nergens een vervangende pot vinden met dezelfde waarde. 5k of 10k zijn de meest nabij gelegen beschikbare varianten.

Ik kom dan zelf uit bij een knurled 9mm pot uit zoals deze:Tall Trimmer 9mm Pots – Thonk – DIY Synthesizer Kits & Components

Of deze: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Alpha-Taiwan/RV09AF-40-20K-B10K?qs=3S3d23pxJ3A/qCcmbiOtBw==

Kan hier een pot met een alternatieve waarde worden ingezet?
IMG_6014.jpeg

Wat je ook doet, oefen eerst op wat anders. Iemand die je kent heeft vast wel wat dat mag dienen om op te oefenen, al was t maar een oude remote van n tv, wekkerradio, cassettedeck print, whatever. Je wil,ook de oude tin weg, dat doe je makkelijker door koper als fijne draad er op te leggen en warm te stoken tot t tin met t koper verdwijnt zodat je soldeervlakken netjes zijn. Ik denk dat de term soldeer litze is. Maar als je luidsprekerdraad stript over 20 cm kan je t ook zo proberen. En kijk yt video hoe je soldeert. Tin laat je opwarmen door het compontentenpootje te verwarmen dat tin raakt. Dus onlogisch, tijdens t aanbrengen. Bij t losmaken vaak weer wel t soldeer zelf. Maar kijk n video, veel makkelijker te begrijpen

Durf er niks van te zeggen, maar zou sowieso Moog ff benaderen met de vraag welke pot je nodig hebt :)

Google ff dit en massa leesvoer. Google Search

Term = replace pot moog dfam

Het meest eenvoudige lijkt me toch op de soldeerpuntjes van de pot even aan te tippen met je soldeerbout.

De kans is groter dat de soldeerverbindingen niet goed contact maken dan dat de pot zelf kapot is.
En het is de meest eenvoudige reparatie die je zonder extra onderdelen kan doen.

Werkt het niet, dan kan je door naar plan B, een nieuwe pot.

Als je even wat zoekt kom je n boel mensen tegen met ellende met de recente pots op de recente moogs, voor dat even dat ik die termen googlede. Dus ze zullen vast vlot je aan onderdelen kunnen helpen of thonk heeft ook setjes 'upgraded' lees ik al ergens tss de regels.

Staat de waarde van de pot er niet gewoon op? Je hebt nu alleen de kant met het merk (idl) op de foto staan. Dan kan je meteen zien wat voor "taper" het is, log, lineair of audio. Dat staat meestal met een letter achter de waarde aangegeven.
Je kan de waarde ook gewoon meten door de weerstand tussen de buitenste pootjes te meten. Dus niet op de wiper. Maar doe dat wel nadat je het onderdeel gedesoldeerd hebt. Anders kunnen andere componenten die parallel staan in de schakeling je meting beinvloeden. Grote kans dat het wel gewoon een 10k pot is maar dat een andere weerstand ergens anders in de schakeling dat verlaagd.

Eens met 4-tek, ik vermoed ook dat je de pot waarde niet kan meten zonder het component eerst te ‘isoleren’ oftewel eruit halen. Misschien idee om contact op te nemen met amptec in Belgie, wie weet kunnen zij je helpen met bepalen en levering van vervangend onderdeel. Zij hebben mij jaren geleden geholpen aan een 10k pot voor moog minitaur.

Je kan ook een van de pootjes even losknippen en dan meten. Ik verwacht dat de pot zowieso stuk is zoals je zelf ook al vermoedde.
Misschien eerst even MonoTron zn oplossing proberen. Maar gezien je beschrijving van het probleem denk ik dat dat niet gaat helpen.
Losknippen en daarna desolderen is zowieso de makkelijkste manier om die potmeter er af te krijgen. Dan hoef je niet met pompjes of lint aan de slag.

Ik had niet gelezen en wist ook niet dat er zoveel DFAM potmeters problemen geven.
Ik was uitgegaan van dat de pot kapot was door er een andere cap op te drukken.
In dit geval is een vervangende potmeter bestellen wel verstandig.
Dan zou k alsnog beginnen met soldeerpuntjes vernieuwen, voor het geval dat dit toch de oorzaak is.

@Luctae indien geen haast en in de buurt (komende twee weken op vakantie), wil ik je wel helpen met solderen en/of vervangen van de potmeter als je hulp nodig hebt.

Als je de waarde van de pot weet
Dan kan ik je wel helpen om deze te vervangen...en misschien heb ik hem liggen.
Ruime ervaring met solderen en diy
Zit in Leende.

Durf er niks van te zeggen, maar zou sowieso Moog ff benaderen met de vraag welke pot je nodig hebt :)
Dat heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Ik probeer er onderwijl ook van te leren, daarom dat ik het ook wel leuk vind om uit te puzzelen.

Google ff dit en massa leesvoer. Google Search

Term = replace pot moog dfam
Dat gaat vooral over de metal d-shaft pots en daar kan ik inderdaad de gegevens wel over vinden. De pot waar het hier om gaat is eigenlijk niets over te vinden.

Het meest eenvoudige lijkt me toch op de soldeerpuntjes van de pot even aan te tippen met je soldeerbout.

De kans is groter dat de soldeerverbindingen niet goed contact maken dan dat de pot zelf kapot is.
En het is de meest eenvoudige reparatie die je zonder extra onderdelen kan doen.

Werkt het niet, dan kan je door naar plan B, een nieuwe pot.
Check, dat heb ik zojuist gedaan. Het tin heeft mooi gevloeid, maar verandert niets aan het beeld.

Als je even wat zoekt kom je n boel mensen tegen met ellende met de recente pots op de recente moogs, voor dat even dat ik die termen googlede. Dus ze zullen vast vlot je aan onderdelen kunnen helpen of thonk heeft ook setjes 'upgraded' lees ik al ergens tss de regels.
Klopt, maar dat gaat vooral over de knobs, niet de pots zelf.

Staat de waarde van de pot er niet gewoon op? Je hebt nu alleen de kant met het merk (idl) op de foto staan. Dan kan je meteen zien wat voor "taper" het is, log, lineair of audio. Dat staat meestal met een letter achter de waarde aangegeven.
Je kan de waarde ook gewoon meten door de weerstand tussen de buitenste pootjes te meten. Dus niet op de wiper. Maar doe dat wel nadat je het onderdeel gedesoldeerd hebt. Anders kunnen andere componenten die parallel staan in de schakeling je meting beinvloeden. Grote kans dat het wel gewoon een 10k pot is maar dat een andere weerstand ergens anders in de schakeling dat verlaagd.
Nee de waarde staat er niet op (tenzij aan de onderkant, ik heb de pot nog niet losgemaakt). Losmaken is mijn volgende move.

Ik had niet gelezen en wist ook niet dat er zoveel DFAM potmeters problemen geven.
Ik was uitgegaan van dat de pot kapot was door er een andere cap op te drukken.
In dit geval is een vervangende potmeter bestellen wel verstandig.
Dan zou k alsnog beginnen met soldeerpuntjes vernieuwen, voor het geval dat dit toch de oorzaak is.
Wel een goede tip om alle punten te vernieuwen, nu ik m toch open heb liggen. Wellicht wat spares op voorraad leggen, die dingen kosten niet zoveel...

@Luctae indien geen haast en in de buurt (komende twee weken op vakantie), wil ik je wel helpen met solderen en/of vervangen van de potmeter als je hulp nodig hebt.
Thanks, super sympathiek! Solderen lukt me wel heb in het verleden veel kwetsbare connectoren gesoldeerd. Heb inmiddels ook een goed soldeerstation.

Als je de waarde van de pot weet
Dan kan ik je wel helpen om deze te vervangen...en misschien heb ik hem liggen.
Ruime ervaring met solderen en diy
Zit in Leende.
Super, dankjewel! Ik ga me er sowieso eerst zelf aan wagen, maar mocht ik er niet uit komen kom ik zeker nog ff bij jou of Eraser terug.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Recap:
- ik heb de soldeerverbinding opnieuw late vloeien. Geen verandering.
- Eerstvolgend ga ik de connector losmaken (zodra de litze binnen is).
- Daarna meten om na te gaan wat de weerstandswaarde van de pot is.

Ik zou niet met litze gaan werken
Geeft alleen maar kans op loslatende pads en meer ellende !....ik heb 5 jaar in een professionele soldeer omgeving gewerkt 😉

De drie voorste pootjes doorknippen....daarna beetje extra tin toevoegen op de twee buitenste...print vastzetten in klem...daarna voorzichtig de pot eruit halen....gaatjes leegzuigen met een tin zuiger....nieuwe pot erin tin erop... laten vloeien....en dan kan ie weer loeien 😆

Als die pot wel waarde geeft op de buitenste twee pinnen....en niet op een van de buitenste en de middelste...dan is de wiper gewoon kapot....als je dit in circuit meet krijg je niet de absolute waarde....maar je kan wel zien of de wiper verbinding geeft denk ik

Back