Vocoders; hardware of software?

Ik heb een midi vocalist. Op de een of andere manier ben ik er erg tevreden over. Het ding heeft uiteraard niet die vette vocodersound die je uit een analoog ding zoals een Roland SVC350 of Korg VC10 haalt. Hij klinkt wat "netter" en moderner maar is erg bruikbaar. Als ik tijd heb zal ik eens wat mp3's posten.

Hier ben ik dan weer erg nieuwsgierig naar. Ik ken dit ding enkel van afbeeldingen op internet.

Ken je de soundtrack van Requiem for a dream van Clint Mansell? Daar zitten veel van die korte nummers op met die droge (carrier-)waves, 5 of 6 waveszaten erin geloof ik, dat ratelt als geen ander, alleen daarom zou ik hem eigenlijk terugwillen...

Dit is 100% die wave eruit zeg maar, dat vocal geluidje, is het niet heerlijk? :)

enorme bak witte ruis erin gooien en dan alleen een paar freqs omhoog draaien... instant "by your command" :D

Zit de witte ruis dan op de MAM?(heb'm nog niet binnen) Of moet je met een externe synth de witte ruis toevoegen? En moet de stem nog compressed worden of is dat niet nodig?

Hiervoor maakte ik vocoder geluiden door een mic in een buizen pre amp te prikken en daarna door een small clone(chorus), MF-102 ringmod, PT-909(phaser), memory man dlx(met chorus op de feedback korte delay +-15ms) dan effect uit het ene spoor in en de direct uit door een boss DM-3(iets langere delay 20ms ofzo) met een maxon FL-9 het andere spoor in. En dan had wel een aardig freaky robot geluid. Mijn russiese vocoder ligt nog uit elkaar. Alle flat cabels worden vervangen, sporen op de printplaat worden op nieuw vertint. En alle in en uitgangen vervangen door jacks.

OK hij's nu binnen en die unvoiced channel is als daar nix ingeprikt zit een noise generator. Maar kan natuulk ook een synth als noise generator gebruiken.

OK hij's nu binnen en die unvoiced channel is als daar nix ingeprikt zit een noise generator. Maar kan natuulk ook een synth als noise generator gebruiken.

effe ter info...voor 100% cylon etc moet een zon zuiver mogelijke droge osc pakken liefst een Square of anders Saw, als je een synth hebt waarmee je traploos kan draaien van Saw<->Pulse wave dan is dat helemaal perfect....

Speel de grond toon (geen akkorrd want dan krijg je weer zon ensemble sound dat moet je niet hebben gewoon monofoon een toon op key C0-C1 ofzo (beetje modulatie op de pitch via Modwheel en LFO zo traploos toe te voegen voor extra pret)

Als je een noiseosc als carrier gebruikt krijg je meer DALEK :P

In de mam zelf zit een zaagtand vco en een noise generator. Kwa syths heb ik kawai 100f, siel cruise, korg 500m, electronica em-25(string), neptune 2 en een electronica em-26 vocoder(die in reparatie is). Dus geen traploze saw/pulse. Maar wat bedoel je met DALEK? Iig bedankt voor de tips. En idd die oude ceylon stemmen zijn wel het tofst.

[...]Maar wat bedoel je met DALEK? [...]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dalek en [ame="http://video.google.com/videoplay?docid=-1166577426083768951"]Doctor Who The Power Of The Daleks Surviving Clips Vanaf 0:45 hoor je ook waar "Hardcreation- I will have that power" op is gebaseerd :)

nou met een noiseosc, krijg je 'hijgerig' geluid, wel tof hoor, maar voor cylons is een droge zaag of square het beste op een lage toets aangeslagen

Nord Micromodular!!

Zo'n ding geeft je naast een extreem capabele en tweakbare vocoder nog veel meer mogelijkheden tot stemvervorming en effecten.

Verder is de creamware vocoder ook erg goed te noemen (ook beschikbaar als plugin in de plugiator bijvoorbeeld).

Heb de laatste paar jaren niet veel soft of hardware vocoders gehoord. Wel een keer Manu(ook van het forum ja) met een sm58 direct in een Micromodular gehoord en ik was meteen verkocht. :luv:

nou met een noiseosc, krijg je 'hijgerig' geluid, wel tof hoor, maar voor cylons is een droge zaag of square het beste op een lage toets aangeslagen

Maar is het dan ook mogelijk de vco en de noisegenerator tegelijk te gebruiken op de MAM? Want dan kan je 'n ceylon hijger maken.

Nord Micromodular!!

Zo'n ding geeft je naast een extreem capabele en tweakbare vocoder nog veel meer mogelijkheden tot stemvervorming en effecten.

Verder is de creamware vocoder ook erg goed te noemen (ook beschikbaar als plugin in de plugiator bijvoorbeeld).

Heb de laatste paar jaren niet veel soft of hardware vocoders gehoord. Wel een keer Manu(ook van het forum ja) met een sm58 direct in een Micromodular gehoord en ik was meteen verkocht. :luv:

Ik gebruik de micromodular eigenlijk alleen nog maar om z'n vocoder, die is inderdaad echt heerlijk!

Back