Ik ben heel benieuwd hoe jullie live werken.. zeker nu ik de liveset geluisterd heb.
we programmeren van te voren de patronen in, in de mpc-2000xl
daar staan dus zowel de drumpatronen in als de synthpatronen in.
De mpc-2000xl
gebruikten we als sampler. Daar zaten dus alle drums in en een verdwaalde vocal.
Maar aangezien het ritme toch heel wat miste heb ik nu eindelijk een machinedrum aan kunnen schaffen die in mijn ogen veel meer live-mogelijkheden biedt, omdat je dan synthese hebt en je hebt een stepsequencer die je on-the-fly kunt editen, zodat de drumpartijen minder saai worden. Maar dat ter zijde, wat we dus gedaan hebben:
van te voren de synthlijnen en drum-patronen ingeprogrammeerd en vanuit cubase in de mpc geimporteerd. Meestal zo'n 16-24 kanalen per sequence. De mpc-2000xl gebruikten we ook om de synths aan te sturen.
De mpc-2000xl op play gezet in sequence mode. En dan om de 8,16 of 32 maten loopen afhankelijk van de synthlijnen. En door de kanalen te muten en unmuten de nummers opgebouwd. Het enige probleem wat we hadden was de overgang van het ene nummer naar het andere ivm drumsamples. Dus bij iedere sequence de kick, hihat en clap van het volgende nummer er ook instoppen, zodat je een mooie niet hoorbare overgang krijgt naar het volgende nummer. Dus als we klaar waren met de ene sequence dan play next sequence.
Ik deed het opbouwen van de nummers en het mixen (zoals het filteren van de drums met hpf van 01v) en waveglider hield zich bezig met het filteren en bewerken van de synthgeluiden.
Gebruikte apparatuur:
mpc-2000xl
Access Virus B
Waldorf Q
Yamaha 01V
en nu gaat de machinedrum ook live mee
Ik hoop dat het zo wat opgehelderd is over het een en ander........en dat het klinkt als een dj-set moeten we dan maar als een compliment nemen?
Als er verder nog vragen zijn horen we het wel
Dit bericht komt van Redje, daar hij wat internetproblemen heeft post ik dit voor hem.