krakende faders en draaiknoppen

ultrasonyk

Stamgast
Hoi,

eerst even voorstellen, mocht ik dat nog niet gedaan hebben.

artist: ultrasonyk
genres: techno, acid, hardtechno

ik heb een A-100 van doepfer, van een oudere generatie. Helaas
kraken de draaiknoppen, maar ook de mini-jack bussen bij het
heen en weer bewegen van de kabel.

heb me laten vertellen dat dit spul:

media.nl

het wondermiddel hiertegen zou zijn. Meneer Dieter Doepfer heeft me ervan
afgeraden om spuitbussen te gebruiken. Maar ik denk eerder dat hij dacht
dat ik contactspray bedoelde. Die wordt natuurlijk plakkerig en de knoppen
gaan stroef na verloop van tijd.

Heeft iemand al ervaring gemaakt met 'deoxit faderlube' ? Het lijkt me een
makkelijke oplossing voordat ik moet solderen. Vooral met mijn LIDL soldeerbout die veel te heer wordt...

Misschien een extra vraag hierover...welk soldeerstation raden jullie
aan voor een redelijke hobby prijs? Waar te koop?

Tevens ben ik nog op zoek naar stroomloopschema's en andere handige
informatie over de A-100 modules. Wil er een paar nabouwen, zoals mijn
orig. prototype LFO die er niet meer al te fris uitziet.

Bedankt alvast!

Tevens ben ik nog op zoek naar stroomloopschema's en andere handige
informatie over de A-100 modules. Wil er een paar nabouwen, zoals mijn
orig. prototype LFO die er niet meer al te fris uitziet.

Doepfer verkoopt een service manual waar ze volgens mij allemaal in staan.
En de meeste printplaten van Doepfer zijn klein en enkelzijdig, dus het is niet zo heel moeilijk om daar iets uit te reproduceren.

Doepfer verkoopt een service manual waar ze volgens mij allemaal in staan.
En de meeste printplaten van Doepfer zijn klein en enkelzijdig, dus het is niet zo heel moeilijk om daar iets uit te reproduceren.

Doepfer geeft geen stroomloopschema's uit, maar alleen handleidingen
voor onderhoud. Wat betreft de reproductie - ik zou eerst een printplaat
moeten laten maken, en hiervoor heb ik ook een schema nodig...

toch bedankt voor je antwoord

Doepfer geeft geen stroomloopschema's uit, maar alleen handleidingen voor onderhoud.

Er staan wel degelijk schema's in de A100 service manual. Ik bedoel dat dikke boek, de A100SM, bijna 800 pagina's verdeeld over vier mappen. Niet de documentatie die je bij de modules krijgt.

Wat betreft de reproductie - ik zou eerst een printplaat
moeten laten maken, en hiervoor heb ik ook een schema nodig...

Wat ik bedoelde is dat je dat schema zelf kunt tekenen aan de hand van de printplaat die je nu hebt, als je geen echt schema kunt vinden.

hey,
kheb geen ervaring met dat spul 'deoxit faderlube' , dus ik kan er ook niet over oordelen :)
wel kan ik je een soldeerstation merk aanraden :p die van ersa, vb analog 60. Goed gerief voor weinig geld... Grtzz

Je potmeters kan je verhelpen door FF flink heen en weer te draaien. Dat je faders en pots kraken duid meestal op vuil, en als je pech hebt slijtage. Spuitbussen niet doen behalve als het droge lucht is. De vrouwtjesjacks vervangen door goede.

@etaoin

oh sorry. dat boek kende ik niet. weet je zo de prijs?
misschien dat je ook een goed adres weet in NL voor het
laten maken van printplaten?

@dj invizible
wat was je ervoor kwijt? ik neem aan dat je de warmte kunt regelen?

@onrust nv
heb ik al gedaan dat bewegen, wordt er helaas niet beter op. slijtage
is bijna uit te sluiten. het apparaat werd zeker 10 jaar of meer niet
gebruikt.

oh sorry. dat boek kende ik niet. weet je zo de prijs?

150 euro bij Doepfer zelf. Misschien een beetje overkill als je maar 1 schema nodig hebt...

misschien dat je ook een goed adres weet in NL voor het
laten maken van printplaten?

Niet echt, ik maak mijn eigen printplaten dus heb het nog nooit uitbesteed.

het apparaat werd zeker 10 jaar of meer niet
gebruikt.

En er staat me ook zomaar bij dat Doepfer ooit een slechte batch Cliff sockets gebruikt heeft. Misschien heb je die wel.

@onrust nv
heb ik al gedaan dat bewegen, wordt er helaas niet beter op. slijtage
is bijna uit te sluiten. het apparaat werd zeker 10 jaar of meer niet
gebruikt.

Dan zou ik de pots vervangen(en de jacks ook).

ik zit ook met de vraag of er goed spul bestaat om krakende sliders schoon te maken.
door een verbouwing is er fijnstof in m'n mixer gekomen, wat resulteerd in kraak op
een aantal kanalen.
perslucht heb ik al geprobeerd en contactspray heb ik slechte ervaring mee.
ik ben het al eens wezen vragen bij radio rotor, maar de gasten achter de toonbank
kregen onderling een hele discussie over wat wel of niet goed zou zijn...
ik weet bijna zeker dat er wel goed spul voor bestaat, maar wat ?

Hey, mijn soldeerstation (analog 60) heeft een 160€ gekost als ik me niet vergis... En dit is idd te regelen van temperatuur :)
Grtzz

"@dj invizible
wat was je ervoor kwijt? ik neem aan dat je de warmte kunt regelen?"

'deoxit faderlube' is mij niet onbekend.
Deze laat nog meer rotzooi achter dan normale contactsprays en je betaald er de hoofdprijs voor. Ik meende mij te herinneren dat één busje wel op 50 Euro komt of zo.
Ik heb op aanraden van een vertegenwoordiger (Een jaar of 10 geleden) alle schakelaartjes van een grote mengtagel behandeld met zijn "fantastische" produkt. Inderdaad was na het inspuiten alles ok. Helaas een paar maanden kwamen de schakelaartjes niet meer omhoog als je los liet. In de schakelaartjes was een dikke brei ontstaan.
Schade: (Schrik niet) ruim 8000 Gulden. Te betalen door de fabrikant van Deoxit. Dat is nog een heel gedoe geweest destijds.
En dan te weten dat ik er helemaal op tegen was dat goedje te gebruiken.
Zowel contactspray als deoxit zijn beiden niet aan te raden ondat die na korte of langere tijd heel veel schade gaan aanrichten in de apparatuur.
Eigenlijk zijn dit soort materialen alleen goed te gebruiken als je de avond door moet komen of dat je weet dat je de betreffende onderdelen binnen korte tijd toch gaat vervangen of reinigen.

Laatst gewijzigd:
Dan zou ik de pots vervangen(en de jacks ook).
Ja goed als je handig bent kun je dit zelf doen maar bij een uitbesteding
kun je net zo goed een andere synth kopen , dit is echter anders
als je over apparatuur van 10.000 euro praat dan is het zeker een optie.
Kijk contactspray is geen wondermiddel maar meer een oplapmiddel echter
kan dit best jaren goed gaan dat is mijn ervaring.
Wat ik wel doe is zo dicht mogelijk bij de bron komen en gewoon
even een beetje contactspray en dit dan nablazen met lucht en dit
gaat al 20 jaar goed maar het kan ook zo zijn dat ik gewoon 20 jaar geluk heb gehad :)

'deoxit faderlube' is mij niet onbekend.
Deze laat nog meer rotzooi achter dan normale contactsprays en je betaald er de hoofdprijs voor. Ik meende mij te herinneren dat één busje wel op 50 Euro komt of zo.
Ik heb op aanraden van een vertegenwoordiger (Een jaar of 10 geleden) alle schakelaartjes behandeld met zijn "fantastische" produkt. Inderdaad was na het inspuiten alles ok. Helaas een paar maanden kwamen de schakelaartjes niet meer omhoog als je los liet. In de schakelaartjes was een dikke brei ontstaan.
Schade: (Schrik niet) ruim 8000 Gulden. Te betalen door de fabrikant van Deoxit. Dat is nog een heel gedoe geweest destijds.
En dan te weten dat ik er helemaal op tegen was dat goedje te gebruiken.
Zowel contactspray als deoxit zijn beiden niet aan te raden ondat die na korte of langere tijd heel veel schade gaan aanrichten in de apparatuur.
Eigenlijk zijn dit soort materialen alleen goed te gebruiken als je de avond door moet komen of dat je weet dat je de betreffende onderdelen binnen korte tijd toch gaat vervangen of reinigen.

laat deoxit een puddingachtige sustantie na?
ik had hier pasgeleden een ruimschoots overleden mixer, snapte al niet hoe ze pudding in de pots en faders gekregen hadden..

groeten,
jeroen

Een tip,...

Een tip,...

Nog even terugkomend op het gebruik van contactspray,...

Wat ik nog wel eens doe is het volgende:
Ik spuit wat contactspray in een klein potje of een flessendop of iets dergelijks. Dan met een dun gebogen plastic staafje breng ik de contactspray aan rechtstreeks in de potmeter. Dus niet spuiten maar gewoon een heel klein beetje erin druppelen.
Het is even een truukje maar oefening baart kunst.
En probeer er zo weinig mogelijk van te gebruiken.
Wat nog wel eens gebeurt is dat potmeters een dunne/plaatselijke oxidatielaag hebben die er niet 1 2 3 af gaat door veelvuldig gebruik van de potmeter.
Dan doet een heel klein beetje contactspray wonderen.
Maar nogmaals: NIET INSPUITEN ! ! Want dan komt er overal spray terecht waar je het absoluut niet wilt hebben. Dit gaat later voor veel problemen zorgen en zal ook een vervelende geur gaan verspreiden na verloop van tijd.
Overigens; de contactspray die ik daarvoor gebruik: Philips 390CCS

Om aan te geven hoe lang ik met een bus van 200 mL doe: Deze bus heb ik al een jaar of tien. En ik repareer meer dan 1000 items per jaar.

Schakelaars haal ik indien mogelijk uitelkaar om deze te reinigen of soms zelfs van nieuwe contacten te voorzien.

Als ik er echt moeilijk bij kan komen maar ik gebruik van een spuit
http://www.medischemegamarkt.nl/product info/Spuite3.jpg

Je kunt dan ook prima doseren , geen drup teveel :D

Helemaal niets mis mee. Ga ik ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

Om faders te reinigen spuit ik een klein beetje spray op een wattenstaafje waarmee ik de koolbaan reinig. Daarna haal ik weer zoveel mogelijk spray van de koolbaan af met een schoon wattenstaafje.
Hiervoor gebruik ik dezelfde contactspray.

Overigens gebruik ik eerst gewoon water om de koolbaan van eventuele zoetigheid af te helpen. Dat krijg je namelijk niet weg met alcohol of spray. Daarna gebruik ik 98 % Alcohol waarna ik eindig met spray. Alles met nietpluizende wattenstaafjes. zowel water, alcohol als spray.

Back