Te domme vraag van n noob -MIDI & keyboard controller

keef

Nieuwkomer
Nog nooit iets gedaan met MIDI (lach gerust). Wat me na de ervaringen met 4 track cassettes 20 jaar terug wel leuk lijkt is met de pc gaan opnemen.

Met Cubase LE (Halionone) en andere DAWs wordt een aantal basic synth/piano sounds meegeleverd. Neem aan dat je daar een keyboard controller voor nodig hebt. Maar hoe gaat t dan verder - controller in de USB en spelen maar, of moet er een MIDI in of uitgang zijn (bv in een audio interface of elders) waar je de controller inprikt? Of is er nog andere software nodig?

Dacht nu aan een goedkoop doosje (Lexicon Alpha, heeft geen midi in/uit) en een toetsenbordje om eens wat te plurken, maar wil graag vervelende verrassingen voorkomen. :doei:

koop een midi controller keyboard voor, pak hem beet, tussen de 2 a 300 euro (daar zitten geen geluiden in maar die gebruik je dus als master keyboard) bijv een edirol, emu, m-audio etc. maar koop iig niet te klein qua toetsen, minimaal 4 octaafs!
deze heeft idd USB, kabeltje ertussen die je gewoon *PLOP* in je pc steekt (nadat je de drivers hebt geinstalleerd uiteraard, staan op CD die je krijgt bij de midi keys of anders kan je die altijd gewoon downloaden via de site van het merk). en dan in je DAW ff instellen bij midi waar de MIDI-IN vandaan komt en gaan met die chiquita banaan...

ASIO4ALL is ook ff wel een belangrijke aanrader mocht je last hebben van latency (vertraging tussen het spelen en wat je hoort), dit ASIO4ALL kan je gewoon downloaden.

6 trak - dan moet ik dus wel een interface met midi i/o hebben? Thanks!

Nee, de midi van en naar je keyboardcontroller gaat juist over die USB kabel. Dus in feite is de controller de midi interface zelf al.

en die midi controller heeft dan waarschijnlijk ook midi in en uit.

Noobvragen zijn juist de fijnste, kan ik me er weer eens tegenaan bemoeien...

Back