Jupiter 6 tuning

payt

Enorm Lid
Hallo,

Ik heb nog een vraagje over mijn Jupi 6.

Ik merk dat als ik de tuning knop helemaal naar links draai, de jupiter 6 nog net niet helemaal in tune is.. net even te hoge pitch om echt zuiver te zijn.

het probleem is dat de potmeter van de main tuning niet verder gaat. Als hij een millimeter verder zou gaan, zou de boel in tune zijn.

Weet iemand of er een manier is om de main tuning van de jupe aan te passen? En dan liefst niet van de individuele oscs (want die zijn onderling OK, en wil ik niets aan doen), maar van het hele apparaat.

Bij voorbaat dank!

zuiver ten opzichte van wat pcies dan?

ik vind het heel raar dat de tuning NOG verder zou moeten, meestal kan je een tuning draaien tussen 438 en 442 zo'n beetje, en 440 is dus het midden... check ook eens al je andere synth of waar dan ook dat het in tune moet mee zijn... zorg dat die ook allemaal op de 440 staan...

Dank je 6track :)

Ik heb het inmiddels al gevonden. De tuningknop gebruikt de interne spanning van de trafo (denk ik) als referentie, en deze moet 10 volt zijn. Op dit circuitje zit ook een potje (VR-1, als ik me niet vergis) waarmee je die referentiespanning precies kan afregelen.. blijkbaar was de spanning iets te hoog, dus een beetje terug gedraait, en nu kan ik dus de synth weer goed getuned krijgen, met zowel aan de plus- als de min kant nog voldoende ruimte over.

Het is even wennen, zo'n echt analoge bak :) Je kan er van alles aan afstellen, en dat is denk ik ook de charme ervan.

Overigens blijkt hij er van binnen nog als nieuw uit te zien (van buiten ook btw).. nergens stof of roest of zo te zien... dus denk dat ik er een goeie aankoop mee heb gedaan :)

Back