Moog Matriarch Main Output Defect - zelf repareren?

MistaGenki

Ingeburgerd
Hi Synthlords,

Mijn Moog Matriarch lijkt een defecte linker main-output port te hebben.
De Jack output kabels lijken net geen contact te maken, waardoor er dus geen audiosignaal doorheen komt.
Zodra ik een jack halverwege inplug dan geeft ie wel geluid (+extra ruis en static), en als ik wat extra druk zet bovenop de jack, wanneer hij volledig is ingeplugd, dan doet ie het af en toe ook.

Momenteel gebruik ik een balanced jack kabel; ik heb meerdere kabels getest, maar het probleem zit 'm echt in de Matriarch zelf.

Nu ben ik aan het overwegen om 'm zelf te repareren. Wellicht dat er een contactje los zit ergens en anders zal de port wellicht vervangen moeten worden.
Tijd om me in te gaan lezen dus.. (ben alvast aan het kijken of ik nog een beetje kan solderen).

Heeft iemand ervaring met dit process voor de Matriarch en/of nuttige resources die ik kan gebruiken om me in te lezen.
Weet iemand verder ook welke benodige onderdelen ik nodig ga hebben en of deze eenvoudig te bestellen zijn in Nederland, buiten Moog om?
De customer service verwijst me naar een dealer/repairshop, maar wil 'm nu nog liever niet opsturen.

Alvast bedankt!

Wellicht is het een kwestie van een contactje bijbuigen, of een soldeerklusje. Als je dat niet zelf wil doen dan is er vast iemand in de buurt die dat in een kwartiertje fikst.

Er is b video op yt waar iemand een andere usb of andere connectie vervangt op n matriarch of grandmother. Het is vast zoiets. Scheurtje in t soldeer. Ff zoeken naar die video. Die video deed me trouwens destijds beslissen om geen moog meer te kopen. Stelt niks voor vanbinnen, zo n nieuwe…

Ervaring met solderen zat. Maar niet specifiek met de Matriarch. Ik zou gewoon de jack socket vervangen, ben je sowieso in 1x klaar.
Om erachter te komen welke jack socket gebruikt is zou ik even met Moog contact opnemen.
Voor het de-solderen een tin zuigertje of litze, soms helpt het om een beetje tin bij te voeren als je met litze aan de slag gaat.

Heb je unbalanced kabels geprobeerd? Ik heb met balanced kabels ook wel eens uitvallende kanalen gehad tussen bepaalde synths en audio interfaces, die opgelost waren zodra er een unbalanced kabel in ging. Had iets te maken met de manier waarop de aarde is gekoppeld in de draad/connector ofzo.

Thanks all!

ik denk dat het inderdaad gewoon een kwestie van proberen wordt om te kljken of buigen of vervangen lukt!.
Eerst even kijken of Moog me toch nog even het juiste onderdeel kan aanwijzen.

Het youtube filmpje heb ik al aandachtig bekeken.

Met unbalanced kabels heb ik inderdaad hetzelfde probleem.

Als er een ruk aan de kabel wordt gegeven door hem vergeten uit te pluggen bij het verzetten of door op de kabel te gaan staan of hard tegen de plug stoten wordt zo’n poort meestal niet blij van.

Het huidige soldeer bevat vaak tin ipv lood en is harder en kwetsbaarder. Een haarscheurtje zit er zo in. Of het lipje dat contact maakt in de female Jack is wat verbogen.

De poort checken kan geen kwaad. De matriarch openschroeven en eerst visueel controleren. Daarna continuïteit meten met een multimeter. Gebroken tin verbindingen opnieuw smelten en een verbogen lipje terug naar het centrum van de poort.

Succes!

Back