Frequenties in mekaars vaarwater

Digital

Stamgast
Naar aanleiding van mijn vorig topic ''Mono & Stereo in mekaars vaarwater?'' heb ik ook maar een frequentie-topic eraan toegevoegd.

Hoe kan je bepalen wnr er frequenties in mekaars vaarwater zitten? Is dit puur op gehoor of gebruik je hiervoor een tool zoals een EQ ofzo waar je kan zien wnr er frequenties mekaar overlappen?

Momenteel gebruik ik nog een EQ om al het laag weg te filteren en om bepaalde hoge frequenties meer naar boven te laten komen...

Thnx!

:kimono:

Er is niets mis met frequenties die elkaar overlappen. Dus het feit dat je grafisch kan zien dat dat gebeurt zegt helemaal niets. Het is pas een probleem wanneer twee lagen die je beide een eigen plek wilt geven in de mix gaan concurreren om ruimte en daardoor niet zo afgezonderd liggen in de mix zoals jij dat wel graag zou horen.

En hoe kan ik dit voorkomen of mss beter gezegd oplossen EN erachter komen wnr frequenties mekaar in de weg zitten?

Want wnr je dit uiteindelijk niet begrijpt zal je eindmix nooit staan zoals het moet...

Laatst gewijzigd:
Mixen doe je met je oren, NIET met je ogen!

Schilderen doe je immers toch ook niet met je oren?

Helemaal waar...maja :D

Mijn mix loopt in het 100 juist omdat sommige frequenties fout zitten en weet niet goed wat te doen...

kijken of je er een spectrum analyser op kan zetten, dat is een grafische weergave van de frequenties, dan zie je meteen de uitschieters.

Andere truuk is een eq band smal maken en daarmee een sweep te maken, waar je in eens harde tonen hoort heb je 'te veel' geluid en kun je er wat vanaf eq'en.

Je moet het met je oren doen, maar het kan geen kwaad te weten wat je aan het doen bent :)

Btw, je kan er toch ook op voorhand al voor proberen te zorgen dat de kans kleiner is dat ze elkaar in de weg gaan zitten?

Dan kan je van tevoren je sounds bijschaven ; bas/hoog eraf als het niet nodig is, kijken of er al uitschieters zijn, en wat beetje de range is.

Ik doe dit zelf overigens niet moet ik zeggen, komt eigenlijk niet zo vaak voor dat dingen mekaar zo erg in de weg zitten bij mij.

Btw, je kan er toch ook op voorhand al voor proberen te zorgen dat de kans kleiner is dat ze elkaar in de weg gaan zitten?

Dan kan je van tevoren je sounds bijschaven ; bas/hoog eraf als het niet nodig is, kijken of er al uitschieters zijn, en wat beetje de range is.

Ik doe dit zelf overigens niet moet ik zeggen, komt eigenlijk niet zo vaak voor dat dingen mekaar zo erg in de weg zitten bij mij.

Op men master zet ik ook vaak een EQ....om al het laag weg te filteren zodat dat toch al niet in de weg kan zitten! :)

Je moet het met je oren doen, maar het kan geen kwaad te weten wat je aan het doen bent :)

Inderdaad, of je mixt met ogen of oren hangt af van ervaring. Mixen met je ogen kan heel leerrijk zijn, als tussenstation tussen concreet en abstract denken. Je probeert te voorspellen hoe de mix eruit ziet door te luisteren, en dan met die informatie in te grijpen, waarna je de correctie ziet gebeuren.

Gebruik daar inderdaad de spectrum analyzer. Op die manier leer je frequentiegebieden en de bijpassende verwoording van klankkleur kennen.

Twee belangrijke vragen bij mixen zijn zijn hierbij:
- Hoe klinkt het instrument op zich? Hoe klinkt het niet?
- Hoe wil ik het doen klinken? Hoe wil ik het niet doen klinken?

Check de analyzer op aanwezige / afwezige frequenties in die banden. Zorg er wel voor dat het geen self-fulfilling prophecy wordt. ("Ahja, die gitaar klinkt schel want op de analyzer zie ik een piek rond de 3,5 kHz.") Eerst luisteren met de vorige vragen in gedachten, dan kijken. Het mag niets louter technisch worden, je moet vanuit het instrument vertrekken en het timbre van het instrument tot zijn recht laten komen (tenzij je dat net NIET wilt doen).

Het eindstation: onmiddellijk gericht kunnen corrigeren als je luistert. Noem het de taxonomie van het mixen ;).

Trouwens, ik beweer dat je een technisch nagenoeg perfecte mix kan maken met je ogen. Of hij dan ook muzikaal is, dat is een ander verhaal, daar heb je je oren voor nodig.

Hey!! dr zijn ook mensen die met hun voeten schilderen!!

Het 1 sluit het andere niet uit. Ik mix wel degelijk met een analyser.
Maar ook mn output houdt ik in de gaten. Als je een een lead mixed en je output vliegt ineens 3 db hoger hoor je dat niet altijd maar je kan dat wel zonder compressie, eq, limiting al vaak verhelpen.
Ook veel pieken in een soundfile maakt mixen al moeilijker. Dus sterker nog subgroover. Ik denk dat jij je mix stukkenbeter kan krijgen door eens verder te kijken dan je oren groot zijn.:yamaha:

Voor de topicstarter.
-Check met een analyser ook wat je geluid doet,
-Houdt je output in de gaten (mix nooit over de 0 db heen zodat je referentie hebt)

En volgens mij een hele goede tip. als geluiden elkaar dwars zitten kan dit ervoor zorgen dat je productie te hard uitslaat maar kan er ook voorzorgen dat je level juist naar beneden gaat.
In het laatste geval stel je hebt een lead met veel laag en een bass partij met veel laag. Probeer eens (wat je volgens mij al deed) het laag uit je lead te halen. Klinkt je lead dan dunner? Zo niet gewoon weghalen. Je bass heeft dan meer ruimte. Misschien hoor je geen verschil maar het zou maar zo kunnen dat je output 2db minder uitslaat. Dat is fijn want je muziek kan dan uiteindelijk harder op 0db

ik gebruik m'n oren, als die horen dat er iets niet klopt check ik dat gehoorde foutje op m'n spectrumanalyzer en stereo imager. Meestal valt daar wel iets op wat niet klopt.
Daarna finetunen met de handen op de mixer en/of muis en doorgaan naar het volgende ding.

Dus sterker nog subgroover. Ik denk dat jij je mix stukkenbeter kan krijgen door eens verder te kijken dan je oren groot zijn.

OK, OK, you got me! 8)

Deels...

Ik kijk inderdaad wel tijdens het mixen op m'n input en output peakmeters!
Om te zorgen dat iets niet te hard binnen komt op m'n tafel en om te zorgen dat mijn mix netjes uitkomt op de masterbus en ik daar dus niet hoef te corrigeren. Dus inderdaad... ik kijk wel!

Maarrrr... wat ik bedoel te zeggen is dat ik nooit kijk op bijvoorbeeld een frequency analyser of mijn frequenties in de mix goed zitten. Als je jezelf dit aanwent wel te doen, dan train je je frequentie analytisch gehoor deste minder. Je mag het natuurlijk altijd wel gebruiken ter controle, maar blijf vooral eerst luisteren!

Ook betrap ik mezelf er vaak op dat ik wel eens kijk naar m'n woofers van m'n monitors om te zien of die niet stiekem heel langzaam bewegen tijdens bijvoorbeeld een filtersweep o.i.d. Dan kunnen er namelijk frequenties in zitten die je niet kunt horen, maar zeker je mix totaal kunnen verkloten.
Daarom is het ook niet verstandig een highpass filter op de masterbus te zetten, want dan ben je al te laat. De mix is dan immers al gemaakt. Pak het probleem bij de bron aan!

ik gebruik m'n oren, als die horen dat er iets niet klopt check ik dat gehoorde foutje op m'n spectrumanalyzer en stereo imager. Meestal valt daar wel iets op wat niet klopt.
Daarna finetunen met de handen op de mixer en/of muis en doorgaan naar het volgende ding.

Zo mix ik ook. Maar ook als ik geen fout hoor check ik dus nog de analyser en de output. Zoals ik boven al schreef hoor je niet altijd iets dat je niet wilt.
Hoe goed je monitors ook zijn, niet alles hoor je.

Back