Notenschrift

Hans Kamp

Ingeburgerd
De laatste paar berichten die ik schreef gingen over melodieën. Ik weet niet of dit forumsysteem de mogelijkheid biedt om notenschrift weer tegeven. Dit notenschrift (vaak melodie of accoord-fragmenten) zou met tekst gecodeerd kunnen worden, en later door het forumsysteem - als het bericht weergegeven wordt - omgezet kunnen worden naar een notenbalk met noten.

Is dit technisch mogelijk?

Ik denk het niet. Het is nog steeds zeer gangbaar. Het Internet staat er vol mee. En sommige sequencers als Cubase kan MIDI op die wijze (naast andere wijzen) afdrukken op de printer.

Het heeft geen zin de discussie over het notenschrift weer te voeren, maar tot nu toe is het het meest gebruikte systeem op de wereld. Het maakt een betere communicatie over muziek mogelijk. Eigenlijk is het vreemd dat een forum handelend over muziek deze mogelijkheid niet heeft. Optimaal zou zijn een vertaalprogramma van tekst naar notenschrift naar Midi, dan is het geheel voor velen toegankelijk.

De Nederlandse taal dateert ook uit het jaar nul en dat wordt hier toch ook gebruikt... althans... ;)

Wout

Ik zit te denken aan een sterk vereenvoudigde vorm van MusicXML. Men hoeft geen complete partituren in een bericht te stoppen. Een notenbalk met misschien een akkoordaanduiding is wat mij betreft voldoende.

Je kunt natuurlijk ook gewoon vijf lijntjes tekenen in Paint, verticale voor de maten, paar rondjes erop als noten, opslaan als jpg, uploaden - klaar.

Misschien een tikje omslachtig, maar misschien minder dat het toevoegen van een optie om in 'notenschrift' te kunnen typen...

meest simpel lijkt mij om het even in te spelen of tekenen in cubase of een andere sequencer. Dan maak je gewoon een screenshot van de score sheet en post je die hier.

aan de andere kant vraag ik me af of de meeste forummers hier wel noten kunnen lezen. Er is een groep die dat uiteraard kan, maar ik denk dat de meeste overige forummers daar niet geinteresseerd in zijn en dat niet kunnen, wat je ook wel merkt aan de reacties van een aantal forummers op de meer theoretische forumposts.
De mensen die wel geinteresseerd zijn maar de notenschrift kennis missen zouden dan buiten de boot vallen als ze het onderwerp toch interessant vinden.
Daarom zou ik zelf opteren voor de simpele Chord / noot notatie die iedereen wel snapt hier op het forum.

voorbeeldje:

Cm Fm Em Cm
C - - - | F - C - | E D C - | C D Eb - |

dus bovenin de chords, onderin de noten die je speelt
simpel en iedereen snapt het denk ik.

Het kan nog veel eenvoudiger en sneller te verwerken zijn door alleen de witte toetsen van het keyboard te gebruiken! Gewoon de toonladder van C majeur en de toonladder van A mineur. Die dan geen losse namen van de tonen geven en ook geen solmisatie, maar gewoon getallen, dus 1 t/m 7. Dan wordt een fis dus 4# en een es een 3b. De A mineur toonlader wordt dan 6 7 1 2 3 4 5 6
Melodisch stijgend 6 7 1 2 3 4# 5# 6 en dalend 6 5 4 3 2 1 7 6...

Akkoorden door de Romeinse cijfers, I II V en V7 of V7# voor een Gmaj7.

Naar een andere toonsoort vertalen mag de gebruiker dan zelf doen. Harmonie is binnen iedere toonsoort in wezen gelijk...

Maar wat doen we dan met een hele-toonsladder? Gewoon 1 2 3 4# 5# 6# 1, toch? :)

Wout

Eigenlijk is bovengegeven systeem alleen erg handig als je al noten kunt lezen :D

Het bestaat al lang. Vooral Antilliaanse bazersgroepen werken er veel mee. Omdat ze het melodietje wel kennen gebruiken ze cijfers als geheugensteuntje bij een uitvoering.

Wout

Het kan nog veel eenvoudiger en sneller te verwerken zijn door alleen de witte toetsen van het keyboard te gebruiken! Gewoon de toonladder van C majeur en de toonladder van A mineur. Die dan geen losse namen van de tonen geven en ook geen solmisatie, maar gewoon getallen, dus 1 t/m 7. Dan wordt een fis dus 4# en een es een 3b. De A mineur toonlader wordt dan 6 7 1 2 3 4 5 6
Melodisch stijgend 6 7 1 2 3 4# 5# 6 en dalend 6 5 4 3 2 1 7 6...

Akkoorden door de Romeinse cijfers, I II V en V7 of V7# voor een Gmaj7.

Naar een andere toonsoort vertalen mag de gebruiker dan zelf doen. Harmonie is binnen iedere toonsoort in wezen gelijk...

Maar wat doen we dan met een hele-toonsladder? Gewoon 1 2 3 4# 5# 6# 1, toch? :)

Wout

grappenmaker 8o)

hehehe, ga dan over op de hexadecimale methode, voor de 9, 11 en 13 noten in akkkoorden, dan maak je het pas echt complex :D

nee, even serieus, de nootnamen zou iedereen wel moeten weten, en akkoorden zijn zo na te zoeken via een akkoorden site. Dus dat lijkt me echt de meest simpele methode hier.

Even een samenvatting voor de kijkers thuis: het forum biedt deze optie niet en is helaas ook niet simpel te maken. Gelukkig zijn er in deze discussie een aantal handige alternatieven genoemd, ik ga er vanuit dat je daarmee uit de voeten kunt :)

Back