KRK RP6 vraagje

Dime73

Stamgast
Ik heb een setje RP6'en gekocht en merk dat ze niet even hard staan als ik ze beide wél op dezelfde volumestand heb staan (-6 dB). Ik moet een van de monitoren dan een klein beetje aanpassen om een gelijk geluidsniveau te krijgen. Mijn vraag is nu of dit normaal is en wel vaker voorkomt bij monitoren, of dat het een fabrieksfout is. Ik ben vrij perfectionistisch wat dit soort dingen betreft :)

Laatst gewijzigd:
Kan zijn dat de interne versterkers iets afwijken maar sluit ook niet uit dat het door je ruimte kan komen. Hierdoor kan het lijken dat er 1 monitor harder staat terwijl het door de akoustiek komt.

En uiteindelijk kan het natuurlijk ook gewoon zo zijn dat je audio interface 1 kanaal wat hard uitstuurd.

die van mij hebben dat ook... ik vind 't niet zo erg en los 't inderdaad ook op met de pots achterop...

In mn ouwe huis zat ik bijvoorbeeld ook verre van ideaal en kon mn shit niet kwijt. Dit maakte dat 1 monitor in de hoek stond en de andere los van muren en sjit. Degene die in de hoek stond klonk harder en pompte veel meer op het laag. Kan erg veel verschil maken idd. Beetje tunen achterop en het verschil was minder.

De monitors even verwisselen dus die links staat rechts neerzetten
dan weet je meteen of het de ruimte is of
dat 1 monitor iets afwijkt in volume wat opzicht geen ramp is ,
Je kunt de monitors ook rechtstreeks op een bron aansluiten.

Handig he zo'n volume knopje achterop zo'n speakertje :eureka:
Wel even iemand anders erbij zoeken die aan het knopje wilt draaien voor je
terwijl jij lekker op je so-called sweet-spot zit.

Het blijkt dat het niet aan de ruimte ligt. Ik baal er gewoon van dat de versterkers iets afwijken. Kan ik misschien de kast openmaken?

Het blijkt dat het niet aan de ruimte ligt. Ik baal er gewoon van dat de versterkers iets afwijken. Kan ik misschien de kast openmaken?

dat kan , maar heb je al andere kabels gebruikt ?

Ja, ik kan me er alles bij voorstellen dat je het irritant vindt, maarrr...

Leg je erbij neer, want...

Bij dit soort goedkoper segment monitors zijn er nu eenmaal afwijkingen.
Zelfs bij de duurdere actieve monitors zijn er nog afwijkingen en dáár zijn nu net die potmetertjes aan de achterkant van je monitors uitgevonden; om ze te kalibreren!!!

Je denkt dus verkeerd om: het is niet zo dat de knopjes gelijk afgesteld moeten staan en dat dan de speakers precies even hard geluid produceren, neeeej, de knopjes zijn puur en enkel om je speakers te kalibreren!

Tip: Kalibreer met een goede decibelmeter!

En als je het echt heel irritant blijft vinden dan:
1. Ga je nog heel veel dingen in je leven irritant vinden, totdat je uiteindelijk in het gekkenhuis belandt
2. Kun je beter de allerduurste high-end monitors kopen en dan hopen dat ze precies hetzelfde gekalibreerd zijn.

Ja, ik kan me er alles bij voorstellen dat je het irritant vindt, maarrr...

Leg je erbij neer, want...

Bij dit soort goedkoper segment monitors zijn er nu eenmaal afwijkingen.
Zelfs bij de duurdere actieve monitors zijn er nog afwijkingen en dáár zijn nu net die potmetertjes aan de achterkant van je monitors uitgevonden; om ze te kalibreren!!!

Je denkt dus verkeerd om: het is niet zo dat de knopjes gelijk afgesteld moeten staan en dat dan de speakers precies even hard geluid produceren, neeeej, de knopjes zijn puur en enkel om je speakers te kalibreren!

Tip: Kalibreer met een goede decibelmeter!

En als je het echt heel irritant blijft vinden dan:
1. Ga je nog heel veel dingen in je leven irritant vinden, totdat je uiteindelijk in het gekkenhuis belandt
2. Kun je beter de allerduurste high-end monitors kopen en dan hopen dat ze precies hetzelfde gekalibreerd zijn.

Deze reactie heeft mij het licht doen zien :)

dit is een handige tip. want ik merk dat mijn rechteroor net een tikkie beter hoort dan mijn linkeroor. heb het idee dat dit altijd zo geweest is (dus geen gehoorbeschadiging), maar als ik bovenstaande lees zou ik dus de linkerspeaker een tikje harder kunnen zetten zodat alles weer mooi uit het midden komt toch?

Als je rechts beter hoort en links dus slechter dan betekent dit ook dat je links het geluid automatisch wilt compenseren door het harder te zetten. Voor een 'normaal' gehoor zou dit betekenen dat je een ongebalanceerd stereo beeld krijgt omdat jij een mix hebt gemaakt die voor de luisteraars links extra hard klinkt, maar voor jou links én rechts gelijk.

Je zou het dus inderdaad kunnen oplossen door het geluid links dan harder te zetten! Dan zorg je er namelijk voor dat je deze compensatie niet meer toevoegt in je mix.

ik heb dit ook in de studio, mijn inziens ligt het puur aan de ruimte/omgeving en plaatsing van je speakers/monitors.

ik heb dit ook in de studio, mijn inziens ligt het puur aan de ruimte/omgeving en plaatsing van je speakers/monitors.

Ik snap dit soort reacties niet zo goed, en lees ze steeds vaker. Er is een hele draad gediscussieerd en daar is duidelijk bij dime de mogelijkheid van ruimte-invloed uitgesloten (dat heeft ie getest). Uiteindelijk was de conclusie dat er nou eenmaal verschillen tussen monitoren zitten, dat heb ik ook met mijn RP6'jes.

Lees je de draad überhaupt wel voor je reageert? :)

nee ik kan niet lezen... en hoe ga je dat fatsoenlijk testen? ik heb het probleem ook gehad in mijn studio, andere versterker, andere speakers, en steeds lijkt links net iets zachter te zijn... dan is de ruimte (bij mij) ieder geval toch het "probleem"

Je schreef het op als algemeen dat plaatsing/ruimte altijd de oorzaak is, en dat is niet zo. Wat ik heb gedaan is speakers omwisselen en toen verhuisde het probleem van links naar rechts.

Back