VU meter

Googol

Ouwe rot
Vraagje: Waarom zijn er zoveel VU standen?
Ik heb 9 VU meters van mijn Behringer Touch one en de Extender en 3 in mijn DAW.
En 2 stereo VU meters op mijn Apollo.

De VU meters van de Apollo slaan mee rood uit als ik iets laat spelen...
unnamed.jpg

Mijn DAW (Cubase 11)
geven (met het zelfde stukje muziek)
deze waarde:
1000011269.jpg

Staan mooi in de gele zone...

Een andere VU (ook cubase) geeft deze waarde aan:
1000011268.jpg

Bij deze heb ik mijn twijfels of dat de juiste VU meter is...

en bij mijn behringer geeft geen enkel rode clip stand
en alle sporen blijven mooi in de groene zone staan.
1000011267.jpg

Waarom slaan de VU meters van de Apollo helemaal uit?
Is dat een normale stand of heb ik iets te hard staan?

Het zijn denk niet allemaal klassieke VU meters.
Maar wellicht ook RMS of lufs, of iets wat er op lijkt.

Ik bem verre van expert hierin hoor, maar ik zie bijvoorbeeld dat een van die meters op K12 standard staat die doen iets op basis van rms en peak levels. Klassieke VU meters doen meer een simpel gemiddelde volume meten.

Ik zal niet doen alsof ik precies weet wat alle metering standaarden doen en waarvoor je ze precies gebruikt. Maar ze werken niet allemaal hetzelfde en worden ook niet allemaal voor hetzelfde doel gebruikt.

Ik laat me graag verbeteren door de experts hier als ik er naast zit :)

Laten ze allemaal hetzelfde signaal zien? Of zitten er nog gains tussen? Kan bv zijn dat een de input is en een ander de output bv, waar volume en of andere plug-ins nog tussen kunnen zitten.

Ik kreeg in de 80's complimenten omdat ik tape opnam in t rood. Een rodec mx180 was de dj standaard toen ook en die rode leds gingen soms ook uit.
Ik heb ooit een remix van salt n pepa proberen opnemen op tape en dat moest meermaals want rood was ellendig. Hoeveel opnames voordat ik begreep: check met je oren, en pas aan. Qua leds vu enz enz doen er veel maar wat, check t resultaat zodat je niet tot verrassingen komt staan. Rood op de presonus thuis is clip, wil je niet. Op de RE201 wil ik 't de hele tijd

Ik bem verre van expert hierin
Ik ook. Ik kijk alleen naar de meters of ze niet in het rode gaan...

Al mijn VU's clippen niet als ik een druk nummer laat spelen, en blijven onder de rode clip zone staan
behalve de Apollo, die slaat helemaal op rood.

ik gooi bijna altijd een compressor bij de drums en bass én een op de stereo out.
Dus die zullen niet zo snel clippen.

Zou het dan normaal zijn dat de Apollo zo "clipt"

Ook krijg ik gewone/normale standen bij Apollo's Luna en de software interface van de Apollo zelf; Geen clip.
Alleen de letjes van de Apollo slaan helemaal rood uit.
dus wil ik zeker weten of dat normaal is...

Die "clip waarschuwing" (de rode lampjes) zijn ook niet universeel denk ik.

Of een meter waarschuwt voor clipping hangt ook af van hoe ie volume meet lijkt mij.
Daar zit dus verschil tussen afhankelijk van wat voor type metering je gebruikt.

(Wederom met de disclaimer dat ik het misschien niet goed begrijp :))

Of dit dan de oorzaak zou kunnen zijn van wat jij allemaal ziet weet ik ook niet, maar ik ik dacht ik me meng me in de discussie... Misschien leer ik zelf nog wat :)

Die "clip waarschuwing" (de rode lampjes) zijn ook niet universeel denk ik.
Dus hoef ik geen zorgen maken?
Want al mijn software, geeft normale VU waardes aan, die ik zelf instel.

Het lijkt wel of dat alleen bij geluidskaarten met VU meter, hogen piek VU weergeeft.
De behringen Studio slaan de VU meter ook helemaal uit.

Verder hoor ik geen greintje vervorming of clipping in mijn recordings.

Dus hoef ik geen zorgen maken?
Want al mijn software, geeft normale VU waardes aan, die ik zelf instel.

Het lijkt wel of dat alleen bij geluidskaarten met VU meter, hogen piek VU weergeeft.
De behringen Studio slaan de VU meter ook helemaal uit.

Verder hoor ik geen greintje vervorming of clipping in mijn recordings.
Clipping is wel degelijk een ding natuurlijk, clipping op je master in je DAW is doorgaans geen punt zolang je binnen de DAW werkt begrijp ik, maar als je dingen gaat exporteren kan het (potentieel) voor ongewilde issues zorgen... Ik let daar dan ook vooral op (de default RMS metering op de master in ableton in mijn geval)
Ik lees/kijk er wel eens wat over (Dan Worral op youtube is een mooie bron voor technische vrage vind ik, maar wel vrij technisch soms en ik vergeet het dan vaak weer... dus ik ga zeker geen technisch verhaal houden hier, want dat ben ik allemaal alweer vergeten :p)

Andere meters gebruik ik niet echt... verder alleen beetje de default (RMS) metering in ableton voor basic gain staging met non-lineare effecten om levels voor en na een specifiek effect (zoals distortion of compressors) gelijk te maken zodat ik ze goed kan (A-B) vergelijken met effect aan of uit.

Maar heel eerlijk... er zijn vast wel mensen die hier heel veel meer over weten dan ik (ik had gehoopt dat iemand nu zo'n beetje wel was komen bijsturen haha)

dus ik zou zeker niet puur gaan op wat ik zeg :D

Laatst gewijzigd:
clipping op je master in je DAW is doorgaans geen punt zolang je binnen de DAW werkt begrijp ik,
Voorlopig werk ik alleen met plugins en af en toe 'n audio spoortje...

Ik weet ook niet hoe je VU's moet instellen voor live instrumenten (zoals in een pro-recordings studio's)
daar komt toch veel er bij kijken blijkbaar...

Let op dat de term 'VU' enkel geldt voor een bepaald type meter, de meeste digitale meters zijn geen VU meters.
Ook zoiets, je heb draaispoelmeters (analoge) en de digitale let meters.
Welke zouden het beste leesbaar en nauwkeuriger zijn?

Stuur er n sinus door heen en kijk wanneer ie niet meer rond is? Een pro merk amps had ook n clip.ed destijds die al aanging als er nog niks loos was.

Uwe stereo out in cubase clipped aan het rood onderaan te zien. Dat is niet goed. Pieken moeten onder de 0dB FS blijven en al zeker als je naar hardware in/uitgangen gaat. Bij die andere meter staat bij K12 scale , ik veronderstel dat daar 12 db headroom in rekening word gebracht. Is iets van 0Vu dat dan op -12dB full scale staat. Als je daar dan in het groen? zou blijven heb je ruimte genoeg om geen clipping te krijgen achteraf.

Bij een analoge VU meter die naar 0 beweegt heb je in praktijk pieken die daar ver boven gaan. Bij analoge hardware is die headroom a.h.w. ingebakken en geeft dat geen problemen zelfs als je daar iets over gaat(in het rood). Bij aan ad da converter heb je geen extra headroom , ga je over die 0 dB FS krijg je clipping met vaak nare bijgeluiden als gevolg.

Uwe stereo out in cubase clipped aan het rood onderaan te zien.
Dat heb ik verbeterd. Bedank voor deze zeer bruikbare tip. :okdan:
Nu gaan VU meters van de Apollo ook onder de clip...uuuh... die slaan nu ook niet meer in het rood.
Ho ja, ik ben met theorie een enorme...⛔:o:

Het kan dus, dat al mijn tracks eigenlijk té hard zijn opgenomen...😳

Voorlopig werk ik alleen met plugins en af en toe 'n audio spoortje...

Ik weet ook niet hoe je VU's moet instellen voor live instrumenten (zoals in een pro-recordings studio's)
daar komt toch veel er bij kijken blijkbaar...

Ook zoiets, je heb draaispoelmeters (analoge) en de digitale let meters.
Welke zouden het beste leesbaar en nauwkeuriger zijn?
Een digitale meter kan net zo goed een VU meter zijn, het gaat om de reactiesnelheid van de meter.
De meeste meters op oudere apparatuur hebben VU specificaties en dan staat er meestal ook 'VU' op. Tegenwoordig wordt VU nog maar heel weinig gebruikt.
De meters op jouw apparatuur kan je dus geen VU meters noemen.

Een meter in je DAW of andere digitale toepassingen zijn meestal (sample) Peak of RMS meters volgens bepaalde specs.
Welke het meest nauwkeurig zijn hangt af van wat je precies wilt meten.

Welke het meest nauwkeurig zijn hangt af van wat je precies wilt meten.
Té harde velocity bumps bij drums en zeker na stille break intervallen...
als de drums en bass bijeen komen samen met de rest na een stille break... dat wil nog wel eens clippen...
Het beste punt om een recording af te stellen is bij het drukste stuk van je nummer.
Compressie bij de drum en bass en een bij de stereo out, afstellen en klaar.

Verder ben ik zo lomp als een boer, wat nauwkeurig en precisie betreft.:D8)

Té harde velocity bumps bij drums en zeker na stille break intervallen...
als de drums en bass bijeen komen samen met de rest na een stille break... dat wil nog wel eens clippen...
Het beste punt om een recording af te stellen is bij het drukste stuk van je nummer.
Compressie bij de drum en bass en een bij de stereo out, afstellen en klaar.

Verder ben ik zo lomp als een boer, wat nauwkeurig en precisie betreft.:D8)
In dat geval heb je peak meters nodig en geen VU meters.

Dan heb ik peak meter nodig...8D
VU lijkt me dan meer voor real instrumenten/mic's meten ofzo...
en peak voor de mix. (denk ik)

Maar het Apollo euveltje is over;
Op compressors zitten ook loudness knoppen op en die stond te ver open...
en dat zie je op de foto...
Dat had ik niet gezien.

korte reply: Afhankelijk van het type meter kun je de vuistregel hanteren dat het hele VU-bereik representatief is voor de totale headroom van het signaalpad waar de VU-meter de waarde van aangeeft.

VU meters hebben hun oorsprong in de analoge wereld. De tips en trucs met betrekking tot het in of tegen het rood mixen komen uit de puur analoge tijd. Analoog heeft ruis als bijproduct van versterking. Heb je een synth met een klein beetje ruis en versterk je dat met gain, en hetzelfde met een microfoon, dan heb je bijvoorbeeld met 12 kanalen ook een stapeling van 12x ruis in je totale mix. Dit vonden mensen niet mooi, en ze wilden een zo laag mogelijke signaal-ruisverhouding (s/n-ratio). Om dit te bereiken hielp het om elk kanaal zo hard mogelijk op te nemen zonder daarbij de eindbus VU-meter over het rood te jagen. Afhankelijk van de karakteristiek van de mixer kon de ene mixer prima tegen het rood, terwijl de andere er net tegenaan of iets eronder kon. Sommige mixers "kleuren" lekker als je ze over de zeik helpt, wat eigenlijk gewoon distortion is; het kantelpunt waar de componenten het signaal om zeep helpen. Een beetje distortion kan je ook saturatie noemen (letterlijk dus verzadiging, alles loopt vol en over). Sommige mixers leverden zulke lekkere verzadiging of distortion dat bv hardcore muziek werd geboren, kip of ei volgorde weet ik niet(oude Mackie, Boss).

Daarnaast is er een vuistregel voor externe hardware: het beste is om te werken op de input volgens de specificaties van het apparaat (compressors, etc.), wat vaak rond de -18 dBu ligt, de sweetspot voor het design van de maker. De gebruiker kan die sweetspot op een ander niveau wensen en daar mee experimenteren.

Nu naar het digitale domein...

Daar maakt het allemaal tegenwoordig niet zoveel uit meer. Die VU waarden zijn een indicatie die vooral de oude garde hielp de overstap te maken naar digitaal, maar ze hadden hier ook gewoon 0 tot 10 kunnen invoeren op een schaal. Zodra een signaal digitaal is, gaat dat hele ruis/signaal verhaal niet meer op. Zeker met 48 kHz sampling en 32-bit float kun je een signaal in een DAW gewoon boosten zonder extra ruis. Kortom, maak je niet te druk om die meters. In de analoge wereld is het belangrijk om gewoon te luisteren . In de digitale wereld worden dezelfde soort VU-meters gebruikt, maar hier is de maximum uitslag ook echt de maximum uitslag en is het resultaat dus of goed of naar de klote als je de max bereikt. Het is beter om onder het rode te blijven dan ertegenaan of erboven, want dan zit je tegen het maximum van de conversie aan. Pas op je eindbus in de master en exporteer fase wil je wel het hele bereik van je meters, althans de huidige wereld lijkt alleen de laatste 3 “ledjes” nog in beweging te willen zien, maar dat is een andere discussie. Nog een voetnoot: sommige vst’s zijn gemodelleerd naar analoge dingen, en werken ook optimaal bij een virtueel -18db VU signaal, daarom zijn die input en output knoppen op die vst’s.

Lees wel even de handleiding van je audio-interface, omdat sommige interfaces een clipper hebben voor de AD-converter. In dat geval kun je naar wens gebruikmaken van het rood voor gewenste clipping. Ik zou dit echter niet aanraden, want eenmaal geclipt kun je het er niet meer uithalen. Dit betekent dat al je nabewerkingen in je DAW met dit snoeiharde signaal zonder enige dynamiek moeten gebeuren. Als de dynamiek eruit is, krijg je die er niet meer in.

Daarnaast is er een vuistregel voor externe hardware: het beste is om te werken op de input volgens de specificaties van het apparaat (compressors, etc.), wat vaak rond de -18 dBu ligt, de sweetspot voor het design van de maker. De gebruiker kan die sweetspot op een ander niveau wensen en daar mee experimenteren.

Professionele apparatuur werkt op +4dBu = 0Vu. Als je kijkt naar de specificaties van ADDA converters dan zie je dat max input/output levels vaak rond de 22 dBu liggen. Dan heb je 22 dBu als 0 dBFS en zit -18 dBFs op +4dBu. Gebruik je die 18 dB als headroom zit je ongeveer met net dezelfde headroom en voltages te werken als die analoge apparatuur .

Nu naar het digitale domein...

Daar maakt het allemaal tegenwoordig niet zoveel uit meer. Die VU waarden zijn een indicatie die vooral de oude garde hielp de overstap te maken naar digitaal, maar ze hadden hier ook gewoon 0 tot 10 kunnen invoeren op een schaal. Zodra een signaal digitaal is, gaat dat hele ruis/signaal verhaal niet meer op. Zeker met 48 kHz sampling en 32-bit float kun je een signaal in een DAW gewoon boosten zonder extra ruis.

Het maakt niet zoveel meer uit hoe dicht je bij de max input level van je converters opneemt (dus hoe dicht je tegen de 0dBFS komt) Die dynamic range van goede converters is zo groot dat de ruis van het op te nemen signaal vele malen hoger is! Signaal/ruis zit ingebakken in elk signaal, dat verandert een daw niet, tenzij je ruis uit een signaal gaat halen. Een analoge mixer of converters veranderen die signal to noise ratio alleen als ze zelf slechter zijn qua noise ...

Back