MPC 5000 en Korg R3

vanballen

Vanderbalman
Dag mensen,

Ik heb een MPC 5000, waar ik sinds gisteren een nieuwe Korg R3 (yes!*D) op heb aangesloten..

Alles werkt goed, ook het MIDI verhaal is eindelijk in orde (MIDI is nogal een studie heb ik gemerkt)..:confused:

Nu kan ik dus lekker tracks sequencen met de sounds van de R3.. Enige nadeel waar ik nu tegen aanloop, is dat nadat ik een track heb gemaakt.. Ik natuurlijk een nieuwe track wil maken met andere sounds (lees een ander program) van de R3..

Helaas verandert de gebruikte sounds van de reeds gemaakte track direct zodra ik een ander program kies op de R3..Ik hoopte dat je meerdere programs tegelijk via MIDI zou kunnen laten draaien, zodat je een complete song kan maken met verschillende R3 geluiden..Als ik het goed heb, heeft dat te maken met Multitimbral..De MPC kan dit met gemak doen.. Maar:

Nu is de R3 wel (zij het beperkt) multitimbral, maar toch krijg ik het niet voor elkaar meerdere geluiden van de R3 tegelijk te laten draaien met de MPC als sequencer..

Wat ik nu doe, is een gemaakte track opnemen als sample in de MPC, en daarna gebruiken in een nieuwe track, zo lukt het wel, maar dit kost meer tijd en heeft wat extra nadelen (tempo is niet meer tegelijk te veranderen, en het is 1 lange sample i.p.v. losse toetsaanslagen, je kan er geen effecten meer aan geven via de R3)..

Als iemand nog opties heeft om het toch voor elkaar te krijgen, graag!!

Ik ben op het gebied van MIDI nogal een groentje, dus ik hoop steeds stiekem dat het aan mij ligt, maar ik word meer en meer bang dat het gewoon niet kan met deze setup zoals ik het voor ogen had.. dat zou misschien een reden zijn toch de R3 weer in te leveren, en wat anders uit te zoeken.. Ook suggesties hiervoor zijn van harte welkom!

Met alle kennis op dit forum, hoop ik een oplossing te vinden..

Groeten Bram

Nou je bent in ieder geval al op de goede weg omdat je je realiseert dat je in multi timbrale modus aan de slag moet. Dus zo bang hoef je niet te zijn voor MIDI.

Hoe en hoe goed de R3 is multitimbraal weet ik niet (ken de hele machine niet) naar de handleiding zou uitkomst moeten bieden.

Zorg ervoor dat elke track (op de MPC) een eigen midi kanaal heeft. Heb je in multi timbrale stand geluid A op part/kanaal 1 en geluid B op kanaal/part 2 en je neemt geluid 2 op op kanaal 1, dan speelt hij inderdaad weer geluid A af en niet B.

Standaard staat een track op kanaal 1 en neemt de mpc alle inkomende data (ongeacht welk midi kanaal) op op de actieve track en speelt hij het af op het kanaal waar de track op ingesteld staat.

(parts in multitimbrale stand zijn meestal synoniem aan midi kanalen. Part 1 is midi kanaal 2, part 2 is kanaal 2 etc etc. Hoeft niet en meestal kun je dit achteraf nog veranderen zodat part 2 ook op kanaal 1 speelt/ontvangt maar dat is voor later zorg)

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

De R3 is deels Multitimbraal, maar doordat je ook al 2 gedeeltes (timbres) gebruikt binnen bepaalde programs van de R3, kan je die niet meer gebruiken voor het Multitimbrale gedeelte..

Ik ben dus bang dat het steeds los opnemen als sample wordt met deze setup.. Zijn er ook alternatieven in dezelfde prijsklasse die dit beter ondersteunen? Of moet ik me er maar bij neerleggen..? ;)

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

koop een Waldorf Blofeld en je hebt 16 kanalen/geluiden tegelijk ter beschikking.
zo'n R3 en dan een MPC waar je 64 tracks aan midi kan versturen, is niet echt het beste combo...tenzij je altijd je geluiden opneemt maar -dat merkte je zelf al- dat werkt redelijk omslachtig

Een Blofeld klinkt compleet anders dan een R3 dus ik neem aan dat vanballen doelt op een klankwaardig alternatief voor de R3 die wel volledig multitimbraal is.

Anders kun je ook gewoon een Roland Sonic Cell aanraden natuurlijk ;)

Maar is de synth op de MPC5000 zelf geen alternatief?

Kun je de HD recorder in de MPC trouwens niet *altijd* mee laten opnemen zodat als je wat via de R3 via midi inspeelt hij ook meteen de audio opneemt?

Dan heb je iedere take al binnen en hoef je "alleen nog maar" (merk op de quotes) ff te knippen en niet meer apart op te nemen. Misschien onzin, maar ik ken de MPC 5000 technisch net zo goed als de R3. Niet dus...

Tja en anders moet je inderdaad gaan switchen, maar je hebt de R3 niet gekozen omdat hij er zo mooi uitziet toch? ;-)

...of je verkoopt de MPC 5000, koopt Fruitly Loops en een stuk of 4 tweede hands R3-en erbij...natuurlijk ;)

Haha..:{

Bedankt voor de suggesties! Er zijn zoveel mooie synths te koop, dat ik nooit zou kunnen kiezen welke het wordt.. Ik vond de keuze nu al verschrikkelijk lastig, totdat er 3 overbleven, de MicroKorg, de MicroKorg XL en de R3..

De synth van de MPC gebruik ik al vrij veel, helemaal nu ik hem kan bespelen met de R3, das toch makkelijk voor melodien..Toch heb ik de R3 niet voor niets, daar wil ik ook veel sounds mee maken, en natuurlijk de vocoder gebruiken..

Ben er gelukkig vandaag achter gekomen dat je eigenlijk vrij snel de tracks kunt opnemen als sample, zonder knippen, hakken en dat soort dingen.. Dus eigenlijk ben ik nu wel tevreden.. Natuurlijk mis je een aantal voordelen nadat het samples zijn, maar je moet enkel een sample maken van stukjes die echt af zijn..

Voorlopig blijven de MPC en de R3 dus lekker hier.. Ergens volgend jaar zal ik dan eens kijken wat er bij gaat komen.. Er staat nog veel op mn verlanglijstje..(goede monitors, nette mixer, misschien een leuke effectmodule.., extra synth..Pff.. er is zoveel, en het is zo heerlijk duur!)

tja, ikzelf zou nooit of te nimmer als eerste en enige synth één kopen die maar twee stemmen aankan...en omdat dit (meestal) gebeurt door mensen die het 'goedkoop' willen houden en nog weinig van synths afweten, raadde ik de Blofeld aan omdat die ook in de goedkope klasse synths zit én je er 16 geluiden tegelijk kan uithalen zonder te moeten beginnen samplen.
zo'n microkorg etc is leuk als add on, maar als dat je enige synth is, loop je constant tegen de beperkingen aan
maar goed, je kan dus alles beginnen samplen...

wat opnemen via 'harddisk' betreft : harddisktracks kan je enkel afspelen in song mode dus da's echt niet handig

Seiko,

Ik geef je helemaal gelijk.. Op lange termijn zou ik zeker een volwaardige multitimbral synth moeten hebben om lekker bezig te kunnen.. Maar aangezien ik toch van plan ben meerdere synths te kopen, lost het probleem zich straks vanzelf wel op..

Nu ben ik redelijk klein behuisd, omdat ik nu maar een klein kamertje heb voor alle spullen, dus is die R3 heerlijk.. Hij bevalt echt enorm goed na een weekend lekker prutsen..

Ik vind het idd erg zonde dat de harddisk tracks niet gebruikt kunnen worden in je sequence..Dat mogen ze van mij met een volgende update wel in aanpassen!

Dag mensen,

Ik heb een enorm drukke periode achter de rug, daarom erg weinig hier geweest,maar heb toch nog wel veel kunnen pielen met de MPC en Korg R3..

Nu vind ik het moment wel daar een extra synth aan te schaffen (hoeft niet nieuw te zijn) die wel multitimbraal is, zodat ik veel sneller en intuitiever kan gaan werken.

Daarom na lange tijd een repost op deze thread.. met eigenlijk de bekende vraag die iedereen stelt: Welke synth moet ik nemen?

Omdat ik met die vraag belachelijke discussies ontketen omdat hier geen passend antwoord op is, heb ik al veel zoekwerk verricht om tot wat specifieke eisen te komen:

- Minimaal 8 multitimbrale parts (en voldoende stemmen om ze ook te kunnen gebruiken!)
- Moet dus goed multitimbraal te gebruiken zijn (verschillende programs tegelijkertijd afspelen) in samenwerking met de MPC 5000
- Veel real time knoppen, zo weinig mogelijk menustructuren
- Keyboard niet nodig, daar kan ik de Korg R3 wel voor gebruiken, dus desktop versie geen probleem.
- Budget 300-600 euro.
- Mag 2e hands zijn.
- Midi in/out/trough

Suggesties zijn erg welkom, prive berichten met mogelijkheden die iemand te koop aanbiedt natuurlijk ook!

Gegroet!

2e hands virus

Zo.. direct al reacties, bedankt voor de tips.. Die Virus versies vind ik sowieso erg mooi en lijken me fijn te werken, alleen is het niet zo dat (tot de TI kwam) door de gelimiteerde voices (polyphony zeg maar) je op een gegeven moment wel meerdere MIDI kanalen kan laten aansturen en afspelen, maar dat je dan stemmen gaat verliezen omdat je tegen de limiet zit?

Daarom had ik namelijk in gedachten de virus een beetje laten vallen als optie..

Hmm.. nu ineens weinig reacties.. de shortlist dan maar zoals ik hem nu heb na veel onderzoek:

Korg Micro X
Access Virus B of C
Novation Supernova

Of iemand moet goede alternatieven hebben of misschien uit deze 3 keuzes de beste kunnen kiezen uit ervaring.. Hulp is welkom!

:)

tja jongen, volgens mij heb je al genoeg alternatieven, niet ?
en als jij al binnen de kortste keren tegen de limitaties van een Virus gaat aanlopen, tja, dan zijn er maar weinig bakken waar mee kan gedaan worden wat jij er mee wil doen, dus ik denk dat je ni te veel reactie meer kan verwachten.
Koop er dan 2 als je je daar zo'n zorgen over maakt
(maar hey, je hebt een SAMPLER eh ! ...misschien kan je iets samplen van de Virus ?)

Haha.. ik wil er wel 2 kopen, alleen heb zo verdomd weinig plek op dit kamertje hier.. Anders was dat de beste keuze.. En misschien ben ik ook wel teveel bezig met die multitimbraliteit.. 4 parts zou genoeg moeten zijn, als het maar niet zo is dat je op 1 part meer stemmen gebruikt waardoor er eigenlijk maar 3 mogelijk zijn omdat anders je stemmen opraken..

En samplen kan altijd, zo doe ik het nu ook met de Korg R3, maar dat kost net ff meer tijd en daardoor werk je minder op intuitie..

Misschien iemand die uit ervaring weet welke van deze 3 de beste optie is?

zoals meermaals gezegd door mensen die er ervaring me hebben : Virus B (heeft geen 4 parts maar 16 parts)
we kunnen het blijven herhalen natuurlijk....

Access Virus B of C
Novation Supernova

Multi gaan , let dan op de polyphony

Dus niet de virus B maar de virus C
Niet de Supernova maar de supernova II
Die laatste is verkrijgbaar in 3 versies 24,36,48 voices

Ze zijn te vinden binnen je budget
Welke is er beter.... Smaak bepaald dat...

Back