noise gate Topic: Wekker,vogels e.a.

boeklanoei

Ouwe rot
Heb van een maat van me een paar audio opnames gekregen. Zit een paar goede opnames bij. Alleen zit er regelmatig op de achtergrond geluiden als:
een wekker (het tik tikken), wat vogels en zachtjes een computer die aanstaat (desktop maakt altijd een zachtjes geluid). Deze geluiden zijn niet echt vol en dik aanwezig meer gewoon ietwat op de achtergrond. De wekker is toch ietjes beter te horen zo nu en dan. Alle opnames zijn opgenomen in Cardiod (nier) karakterstiek.
Nu ben ik opzoek naar een aantal goede technieken, opties om deze achtergronden zo goed mogelijk te verwijderen, met zoveel mogelijk kwaliteit overhouden van de orginele opnames natuurlijk.

Ik heb begrepen dat dergelijke achtergronden verholpen kunnen worden met een noise gate effect.

Graag al jullie bevindingen en ervaringen omtrent alles wat hier mee te maken heeft. Welke olossingen,technieken enz. zijn er nog meer voor dergelijke zaken?

wat is er opgenomen behalve een wekker en wat andre achtergrondgeluiden

Sorry, vocalen (zang).
Zeg dat de wekker en andere ongeveer 10-15% (ruime indicatie) van de opname bevatten wat betreft volume.

het beste kan je digitaal editen, jawel, met de hand.
gewoon de wekker wegpoetsen.
open de file in een editor, kijk waar de tikken zitten, en maak die 0 ( niet knippen, dan krijg je timingfouten.)
omdat de tikken op regelmatige afstand zitten zal het niet echt heel lastig zijn.
wel een kutklus, maar als je er even voor gaat zitten 100% resultaat.
pause's kan je wel knippen/ vervangen door stilte.
sucses.
groeten,
jeroen

Back