Korg ESX als opnamestudio?

PrayersForRain

Ouwe rot
Okido, ik heb nu mijn synthjes, drumcomputer, mixer en effectenbak. Nu zou ik graag beginnen met het componeren en opnemen van nummers. Ik ben niet computer gericht voor het sequencen en opnemen en zou graag voor hardware kiezen.

Ik zou dus mijn synths opnemen/samplen met de Korg ESX en zo in loop zetten. Daarbij zou ik de ESX via MIDI laten samenlopen met de drumcomputer en eventueel een synth sequencen (al weet ik dat de ESX monofoon is). Wat denken jullie ervan of is er een andere oplossing (MPC 500 is denk ik niet beter en dan heb ik de gemakkelijke sequencer niet van de Korg ESX)? Budget is 500 euro en tweedehands gear koop ik niet. Greetz,

Pfr.

Nou nou, RSB, alleen nieuw kopen is prima te verdedigen (en dat mag de topicstarter lekker zelf weten - beter dat 'ie dat nu zegt dan dat er pas na 3 pagina's wordt gesteld dat het niet mag van paps en mams :P ), alleen levert het wellicht weinig resultaten op in dit geval.

Als je de ESX hebt heb je je drumcomputer eigenlijk niet echt meer nodig - gewoon leegsamplen en dat in de ESX stoppen. Als volledig workstation voldoet het in ieder geval niet; zoals je zelf al zegt, het ding heeft 1 stem per track, en dan kom je wel op de MPCs uit; of op een MC-808, maar die is voor jouw budget alleen 2ehands te krijgen, ben ik bang.

De 1 stem is niet direct een probleem. Ik zou als ik meerstemmige dingen nodig heb gewoon samplen en loopen. Bij de ESX beschik je over 16 kanalen of is dat niet zo het geval?

Olé, hier gaan we weer... Als ik zou willen discussiëren over het aankopen van nieuw of tweedehands dan had ik daarover wel een topic gestart. Dus als je iets kwijt wil over mijn vraag... liefst! Maar geen gezeik over nieuw & tweedehands aub. Thanks! Greetz, Pfr.

Olé, hier gaan we weer... Als ik zou willen discussiëren over het aankopen van nieuw of tweedehands dan had ik daarover wel een topic gestart. Dus als je iets kwijt wil over mijn vraag... liefst! Maar geen gezeik over nieuw & tweedehands aub. Thanks! Greetz, Pfr.

koop dan lekker een laptop jo en download ergns een
een software sequencertje + sampler. *D

Ik heb de ESX gehad, het is een leuk dingetje maar heb hem weg gedaan vanwege het beperkte geheugen.
Verder snap ik je vraag ook niet helemaal..als je zit te twijfelen tussen 2 bakken dan ga je toch eerst bedenken wat je er precies mee wil en welke specs voor jou belangrijk zijn, om vervolgens de specs van beide apparaten naast elkaar te leggen en het liefst in een winkel uit te testen waar je zelf het fijnste gevoel bij hebt. De bakken hebben alle 2 voor -en nadelen en daar moet je achter zien te komen i.p.v. te vragen welke bak het beste is.

Thanks voor je antwoord, Niel. Maar is de sequencer even gebruiksvriendelijk/makkelijk als bij de ESX? Greetz, Pfr.

ik heb ook een mpc500 gehad (met Niel z'n geheugen uitbreiding). Zou hem zo weer kopen als ik een goedkoop sequencer/samplertje nodig had. Onwijs leuke flexibele machine en ondanks populair geloof: interface zit NIET in de weg. Met die 2 regels kun je alles heel goed doen.

Alleen dat je het volume van de metronoom niet aan kunt passen vind ik onvergeeflijk. Die gaat namelijk naar verhouding ZO hard. Zeker niet leuk met koptelefoon op, maar verder droom machientje.

Blijkbaar veel liefhebbers van de MPC 500. Ik zou hem vooral gebruiken als sequencer voor mijn synth/drumcomp. Juist op de site van Playback een MPC 500 gevonden voor 399 euro (zonder de 128mb uitbreiding). Waar blijft dat vakantiegeld... Pfr.

Ok, na ff wat sites te raadplegen ga ik dus voor de MPC 500. Ik zou hem vooral gebruiken als main sequencer van mijn setup en als sampler voor de drums. Is het nodig om die 128mb extra geheugen aan te schaffen of kan ik beter gewoon de MPC 500 aankopen zonder? Blijkbaar is de MPC 500 zeer gemakkelijk & gebruiksvriendelijk maar is dat kleine display geen hinder?

Goeie keus :mega:

Extra geheugen kost niet veel als je 2e hands laptopgeheugen koopt.
Dan kan je voor 10-15 euro al 128mb hebben.
Als je echt akai geheugen wilt ben je zo 100 euro meer kwijt.
Daartussenin zit het merk Mutec, wat veel verschillende geheugen heeft gemaakt voor akai samplers en ook door akai word "erkend" als een goed alternatief voor akai sampler geheugen. Onderstaande Mutec DMC 12 moet je hebben voor de mpc 500.

attachment.php

Persoonlijk zou ik voor het laptopgeheugen gaan omdat daar heel veel aanbod van is, die mutecs moeilijker te vinden zijn en akia's imo te duur zijn.
Je moet dan wel de 256mb module hebben omdat de akai op zo'n manier werkt, dat hij maar de helft kan pakken.
Dit zijn de specs als je gaat zoeken: 256MB PC133 SODIMM SDRAM Laptop Memory 144 Pin

Voorbeeld 2e hands:
http://www.marktplaats.nl/index.php...gS8yD646%2B9E20Q8Pl6%2FQInfnBz&fta_ind=3&fs=1

Als het geheugen al in de mpc 500 zit bij aankoop ben je al klaar natuurlijk :D

Thanks 4 the info, Niel! Dus die 128mb is echt nodig. Als je de MPC 500 besteld bij Musicstore zit er die 128mb bij. Is het moeilijk om dat geheugen te installeren of is dat al geïnstalleerd bij aankoop? En ik zou de MPC gebruiken als main sequencer... makkelijk met zo'n klein display?

Back