MO8 of ES 8 of XS 8 ? Welke Kiezen?

Nord heeft inderdaad betere orgelsounds. Hammond zelf uiteraard ook.
Yamaha heeft echter betere piano's en een beter pianoklavier.
Het blijft alleen behelpen om op een gewogen klavier orgel te spelen : dat speelt gewoon kut.

Je zal dus met twee keyboards moeten werken : onder een gewogen piano/synth en boven een keyboard met ongewogen (of zelfs 'waterfall') klavier. Dan kan zijn : Nord Electro, Hammond XK-1, Yamaha XS 6, etc...

...Yamaha heeft echter betere piano's en een beter pianoklavier....

Mag hier aub bij dat het gaat om een mening! (nothing personal hoor JHR hahaha) maar IK VIND dus de Nord Stage (Classic of EX maakt niet uit) vooral met de Studio Grand 2 XL, maar zelfs stock echt al een factor 1000 boven welke huidige Yamaha synth of stagepiano dan ook.

Ik snap het niet dat iedereen, of veel mensen hier zo afgeven op die Nord piano sounds. Nord komt dichter in de buurt, sound body dynamiek enz...van de Yamaha pianos/vleugels dan Yamaha zelf, VIND IK. Je kan ook niet zo dynamisch spelen op een S-90es bijvoorbeeld als op de Stage.

Maar goed, dat is mijn mening, moest het even kwijt.

Zo, dat lucht op he Manu ? ;-)

Maar je hebt in zoverre gelijk dat ik 'ik vind' erbij had moeten zetten.
Maar je hoort mij hoor je niet klagen over de Nord Stage hoor : fantastisch apparaat ! Maar ik vind het klavier van de S90(ES) en Motif8(XS) gewoon lekkerder spelen en de pianosounds beter mengen in een band-bezetting. De Stage pianosounds zijn wel (vind ik) geweldig als je solo speelt (ultra-dynamisch!).
Kortom, beide top-apparaten, maar de keuze is uiteindelijk heel persoonlijk.
Het prijsverschil echter niet 8o)

My 2 cents.

...ik vind...en de pianosounds beter mengen in een band-bezetting. De Stage pianosounds zijn wel (vind ik) geweldig als je solo speelt (ultra-dynamisch!)...

Kijk maar dat mis ik nou iedere bij mensen hun post; dat ze niet nuanceren net zoals je nu dat. Ik ben het hier volkomen mee eens. Maar als je het niet op deze manier zegt krijg je soms verwarring. In een bepaald opzicht prikt een piano van een Roland JV-30 uit 29-flintstone ook beter door een band heen dan de nieuwe V-Piano van Roland...wat niet wil zeggen dat dan de piano van een JV-30 beter is dan de V-piano.

Dat is het enige dat ik wilde zeggen want ik kom dat zoveel tegen op dit forum hier. Na een beetje trekken duwen en zeuren zeggen mensen pas wat ze nou echt bedoelen en soms ben je dan 3 pagina's posts verder hahaha

En ja, dat lucht heel erg op hahaha...met de muziek en thuis gaat alles heerlijk maar je moet toch iets te zeiken hebben?! hahaha

Grtz

Nord komt dichter in de buurt, sound body dynamiek enz...van de Yamaha pianos/vleugels dan Yamaha zelf, VIND IK. Je kan ook niet zo dynamisch spelen op een S-90es bijvoorbeeld als op de Stage.
Maar goed, dat is mijn mening, moest het even kwijt.

Nou ben IK totaal NIET EENS, IMHO, VIND IK PERSOONLIJK...NAAR MIJN eigen MENING..

Zo goed ?? :maffia:

Vergeet ook niet dat deze synths niet alleen romplers zijn maar je ook je eigen samples kan gebruiken om je eigen piano, orgels en scheten te programmeren. ;)

Iemand al een scheet van 1 GB gesignaleerd voor de XS ? :kont:
Of klinkt dat dynamischer op een Nord ? :D

ik vind de nord stage niet slecht klinken, alleen het is niet mijn type sound. Ook de feel van het keyboard is niet mijn ding.

De s90es of xs8 heeft toch mijn voorkeur. Dit komt met name doordat de pianosound wat donkerder is en doordat de keyaction meer in mijn straatje past.

Hier nog een persoon die precies tussen deze twee stage piano's zit te twijfelen.

De Nord Stage EX is natuurlijk een geweldig ding als het om akoestische pianos, Rhodes en Hammonds gaat.

Hoewel toen ik er op speelde de keyfeel niet zo fijn vond als de Yamaha.

De pianos op de Nord vind ik beter klinken, maar de Nord mist ook een heleboel rompler geluiden, die ik toch wel belangrijk vind.
Ook vind ik de prijs van de Nord absurd hoog, je kan bijna voor de helft een Elektro 3 kopen die hetzelde doet, met betere Hammonds en zonder de (nutteloze) synthsectie.

Maargoed, de Elektro heeft geen 88-toetsen, en die zijn ook nog eens niet gewogen.

Aan de andere kant is de S90ES heel aantrekkelijk door zijn prijs, heeft toch wel behoorlijk fijne piano sound, en natuurlijk de toetsen, die ik persoonlijk fijner vind spelen.
De S90ES heeft verder natuurlijk de volledige Motif ES sectie erin zitten, wat hem wel een echte allrounder maakt.

Dus ik heb nu de volgende opties:

Optie 1: Nord Stage EX

+ Geweldige piano sounds
+ Sublieme Hammonds & EP's
+ Erg fijne interface
+ Knopjes! 8~
+ Hij is Rood!! 8o)

- Keyfeel valt tegen
- Gebrek aan een heleboel sounds
- Absurde aanschafprijs (!!)

Prijs: 2999 euro (Nord Stage EX, wil geen standard, te weinig RAM)

Optie 2: Yamaha S90ES

+ Fijne piano sounds
+ Heerlijke keyfeel
+ Héél veel bruikbare en goede sounds
+ Goed geprijsd

- Piano sounds zijn minder dan die van Nord, ook minder verschillende piano sounds.
- Interface is redelijk
- Geen gemodeleerde Hammond sectie, gewoon rompler sounds, niet zo geweldig.

Prijs: 1799 euro.

Optie 3: Yamaha S90ES + Nord Elektro 3

+ De piano sounds van de Stage samen met die van de S90ES.
+ Geweldige Hammonds & Rhodes
+ Gewogen toetsen voor piano, ongewogen voor Hammonds etc.
+ Verder natuurlijk ook nog veel sounds uit de S90ES

- Duurste optie
- Meer sjouwwerk

Prijs: 1800 + 1600 euro (61-key) = 3400 euro.

Of

Prijs: 1800 + 1800 euro (73-key) = 3600 euro.

Dus, ik zit met een moeilijke keuze opgescheept.

Toch spreekt me de laatste optie nu het meeste aan, best of both worlds,
Maar is wel de duurste, en ik moet dus twee synths aan gaan schaffen, wat ik zelf opzich geen probleem ga vinden, maar aangezien ik nog bij mijn ouders thuis woon, kan dit problemen op gaan leveren, aangezien ze er toch wat anders tegen aan kijken dan ik, waarschijnlijk een bekend probleem voor vele synthliefhebbers en muzikanten die te maken hebben met ouders/vriend(in)/man/vrouw/huisgenoten :D.

Waarschijnlijk ga ik de aankomende de week met een kameraad nog effe naar een muziekwinkel toe om een beslissing te maken, kan niet eeuwig blijven twijfelen :stupid.

Overigens heb ik ook nog een Fantom XR module (nu aan computer/studio), die zou eventueel ook nog als rompler bak kunnen functioneren, maar of een module live nu wel zo praktisch is?

Hier nog een persoon die precies tussen deze twee stage piano's zit te twijfelen.

De Nord Stage EX is natuurlijk een geweldig ding als het om akoestische pianos, Rhodes en Hammonds gaat.

Hoewel toen ik er op speelde de keyfeel niet zo fijn vond als de Yamaha.

De pianos op de Nord vind ik beter klinken, maar de Nord mist ook een heleboel rompler geluiden, die ik toch wel belangrijk vind.
Ook vind ik de prijs van de Nord absurd hoog, je kan bijna voor de helft een Elektro 3 kopen die hetzelde doet, met betere Hammonds en zonder de (nutteloze) synthsectie.

Maargoed, de Elektro heeft geen 88-toetsen, en die zijn ook nog eens niet gewogen.

Aan de andere kant is de S90ES heel aantrekkelijk door zijn prijs, heeft toch wel behoorlijk fijne piano sound, en natuurlijk de toetsen, die ik persoonlijk fijner vind spelen.
De S90ES heeft verder natuurlijk de volledige Motif ES sectie erin zitten, wat hem wel een echte allrounder maakt.

Dus ik heb nu de volgende opties:

Optie 1: Nord Stage EX

+ Geweldige piano sounds
+ Sublieme Hammonds & EP's
+ Erg fijne interface
+ Knopjes! 8~
+ Hij is Rood!! 8o)

- Keyfeel valt tegen
- Gebrek aan een heleboel sounds
- Absurde aanschafprijs (!!)

Prijs: 2999 euro (Nord Stage EX, wil geen standard, te weinig RAM)

Optie 2: Yamaha S90ES

+ Fijne piano sounds
+ Heerlijke keyfeel
+ Héél veel bruikbare en goede sounds
+ Goed geprijsd

- Piano sounds zijn minder dan die van Nord, ook minder verschillende piano sounds.
- Interface is redelijk
- Geen gemodeleerde Hammond sectie, gewoon rompler sounds, niet zo geweldig.

Prijs: 1799 euro.

Optie 3: Yamaha S90ES + Nord Elektro 3

+ De piano sounds van de Stage samen met die van de S90ES.
+ Geweldige Hammonds & Rhodes
+ Gewogen toetsen voor piano, ongewogen voor Hammonds etc.
+ Verder natuurlijk ook nog veel sounds uit de S90ES

- Duurste optie
- Meer sjouwwerk

Prijs: 1800 + 1600 euro (61-key) = 3400 euro.

Of

Prijs: 1800 + 1800 euro (73-key) = 3600 euro.

Dus, ik zit met een moeilijke keuze opgescheept.

Toch spreekt me de laatste optie nu het meeste aan, best of both worlds,
Maar is wel de duurste, en ik moet dus twee synths aan gaan schaffen, wat ik zelf opzich geen probleem ga vinden, maar aangezien ik nog bij mijn ouders thuis woon, kan dit problemen op gaan leveren, aangezien ze er toch wat anders tegen aan kijken dan ik, waarschijnlijk een bekend probleem voor vele synthliefhebbers en muzikanten die te maken hebben met ouders/vriend(in)/man/vrouw/huisgenoten :D.

Waarschijnlijk ga ik de aankomende de week met een kameraad nog effe naar een muziekwinkel toe om een beslissing te maken, kan niet eeuwig blijven twijfelen :stupid.

Overigens heb ik ook nog een Fantom XR module (nu aan computer/studio), die zou eventueel ook nog als rompler bak kunnen functioneren, maar of een module live nu wel zo praktisch is?

Ik was afgelopen weekend in de winkel en vond inderdaad de Nord Stage EX ook weer tegek vond ik, vind ik (:D). Ik ken de eigenaar van de zaak redelijk goed en volgens hem zou de S90ES er binnekort uitgaan vanwege een mogelijke opvolger...

Wanneer die komt wist hij me niet te vertellen. In een andere thread in dit forum had ik hier ook iets over gelezen. Krijgt waarschijnlijk de naam (hoe kan het ook anders) S90XS.

Hierdoor ben ik nog meer gaan twijfelen en heb besloten maar even te wachten en me voorlopig maar te behelpen met mijn oude Roland XP10 en Yamaha PSR keyboard.

Ik las ook dat je de S90 voor 1799 euro ergens te koop had gezien? Kun je me vertellen welke winkel dat was. Andere winkels die ik vond zijn
Oostendorp: -nu voor slechts € 1.899,-
thomann.de/nl/ €1977

Als je wat meer te besteden hebt is het mischien een optie op te gaan voor de Yamaha S90ES en de Hammond XK1 (€ 1.269,-)?

Succes met je beslissing!

Ik was afgelopen weekend in de winkel en vond inderdaad de Nord Stage EX ook weer tegek vond ik, vind ik (:D). Ik ken de eigenaar van de zaak redelijk goed en volgens hem zou de S90ES er binnekort uitgaan vanwege een mogelijke opvolger...

Daar heeft hij waarschijnlijk dan ook gelijk in.
Mijn verwachting is dat Yamaha een opvolger introduceerd op de komende summer namm show (17-19 July).
Waarschijnlijk zal hij dan ongeveer 1-3 maanden later in Nederland te koop zijn, maar misschien is hij dan ook wel direct beschikbaar.

Nu is uiteraard de vraag of de S90ES het nog wel waard is om aan te schaffen,
aangezien er over 3-4 maanden waarschijnlijk een opvolger beschikbaar is.

Persoonlijk zit ik hier ook wit mee, aan de ene kant wil ik gewoon het nieuwste en het beste, en waarschijnlijk zal de S90XS toch wel weer een stukje beter zijn dan zijn voorganger, aan de andere kant wil ik graag nu gewoon een stage piano.

Ik speel de laatste tijd eigenlijk alleen haast maar piano op mijn 61 toetsen synth, en ik wil gewoon nu een fatsoenlijke stage piano, en niet pas over 4 maanden.

Ik zou bijna gewoon de S90ES kopen en hem dan inruilen tegen een S90XS wanneer hij dan beschikbaar is, uiteraard moet er dan wel bijbetaald worden, en word het in het geheel een stuk duurder.

Weet overigens iemand hoeveel een S90ES nog waard zal zijn als hij ongeveer 4 maanden oud is? :P

Ik las ook dat je de S90 voor 1799 euro ergens te koop had gezien?

Op de website van Muziekhuis Da Capo staat hij er voor 1799 op, dus ik neem aan dat die prijs klopt.

Als je wat meer te besteden hebt is het mischien een optie op te gaan voor de Yamaha S90ES en de Hammond XK1 (€ 1.269,-)?

Dan ga ik eigenlijk toch liever voor een S90ES & Nord Elektro 3 combo, aangezien de Elektro toch nog wat leuke extra's heeft, zoals geweldige Rhodes & Wurly's en uiteraard de pianos van de Nord Stage.

Weet overigens iemand hoeveel een S90ES nog waard zal zijn als hij ongeveer 4 maanden oud is? :P

Minder dan een S90ES van 4 maanden oud als er nog geen opvolger van zou zijn. Wellicht komen er dan ook wat meer op de marktplaats en dan is het ook nog vraag en aanbod. Als ik voor de keus zou staan zou ik wachten, maar aan de andere kant kun je ook wachten tot je een ons weegt. Maar de S90XS is wel long overdue.... ;-)

Minder dan een S90ES van 4 maanden oud als er nog geen opvolger van zou zijn. Wellicht komen er dan ook wat meer op de marktplaats en dan is het ook nog vraag en aanbod. Als ik voor de keus zou staan zou ik wachten, maar aan de andere kant kun je ook wachten tot je een ons weegt. Maar de S90XS is wel long overdue.... ;-)

Tsja, maar ik ben loop nu al maanden met de gedachte in mijn achterhoofd om een stage piano aan te schaffen, en ik wil er nu toch echt wel één kopen.
Eerlijk gezegd ben ik het spuugzat om op een 61-toetsen synth piano te spelen, elke keer als ik op een stage piano speel erger ik me er aan dat ik nog steeds niet zo'n ding heb aangeschaft, ik wil nu ook eens keer fatsoenlijk piano spelen inplaats van op zo'n keyboardje.

Daarom vraag ik me af of eerst de S90ES aanschaffen en later eens inruilen voor een S90XS een redelijke optie zou zijn zonder een berg geld te verliezen.

Het zou wel fijn zijn om te weten hoeveel een S90ES nog waard is over 4 maanden, praat je dan over 1400-1600 euro? of meer in de richting van 1000-1300?

Bah, als het aan mij ligt haal ik er nu gelijk één op, ben het twijfelen & wachten nu wel eens zat, wil eens spelen *D

Mja, misschien aankomende week gelijk één ophalen als ik weer ga rondkijken :stupid

Reken er maar op dat de nieuwwaarde van een S90ES keldert met 350-400 Euro op de dag dat de S90XS op het toneel verschijnt. Dus voor tweedehandsjes geldt een iets lagere afwaardering. Nu is de tweedehands-waarde van een S90ES rond de 1500 Euro. Dat wordt dan zeg 1200 Euro.

Maar als je zo verlangt naar een piano, what the hell. De S90ES is een bloedmooie machine, dat kan ik beamen. Ik herhaal hier maar dat het een kwestie van smaak is en blijft (gelukkig maar, anders reden er alleen maar Golfjes), maar qua piano prefereer ik de S90ES ver boven de NordStage. Ook qua synthesizer. Want die MotifES is werkelijk geweldig. Ik heb dan ook besloten om dit beestje maar zelf te houden, want mijn acoustische piano kan dan de deur uit. De Hammond-sounds, mwah, dat is het niet. Klinkt niet echt slecht, maar lijkt helemaal niet op een Hammond.

Maar ik wil ook een NordStage, niet de EX, want 500 Euro voor een ander kleurtje en 10 Euro aan extra RAM, tja dat vind ik ook van de gekke. Dus ik ga voor de classic. En ook die is nog veel te duur. Maja, ik wil niet langer met sjouwen met die logge S90ES.

Ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat de S90XS weer gaat kosten. Als die vrolijk binnenkomt op 2299 (pure speculatie dus) dan zal de S90ES ook wel hoger blijven hangen. Tenzij shops de voorraad gaan dumpen dus = koffiedik kijken.

De afgelopen tijd stond ik voor hetzelfde dillemma want er waren ook een tijd lang geen S90ES-sen tweedehands te vinden. Anders ging ik nu ook meedoen met de waiting game en dan is het nog maar de vraag of ik de S90XS me wel zou kunnen bekoren qua sound. De ES ken ik erg goed. Gelukkig kwam de Kurzweil PC3x op m'n pad. Liefde op het eerste gehoor...

Dat en ik wilde eigenlijk toch wel een sequencer...;-)

Maar goed, ik zou er nieuw dus niet meer dan die 1799 bij da capo voor uitgeven. Dan is je verlies ook nog "minimaal" bij tweedehands verkoop.

Even iets anders : ik wacht al lang met smart op de S90XS als opvolger van mijn S90. Ik hoop echter wel dat Yamaha bij de S90XS de pitch-bend en het modulatiewiel niet meer aan de linkerkant van het toetsenbord plaatst, maar boven de toetsen zoals bij de S90 (original) en de Nord Stage.
Die extra lengte van de ES is super onhandig qua vervoer en plaatsing!!! (en zó vaak gebruik je als pianist die wielen toch niet dus mogen ze net zo goed op een iets minder handige plek zitten)

Ik heb eergisteren de Nord Stage EX 88 gekocht. Waarom? Nou, voor die paar euro's meer dan voor een S90ES heb je betere pianogeluiden, prima orgelsectie, lekkere effecten, rood:), ik gebruik de synthfunctie op de NS88 EX wel, dus is voor mij ideaal. Ik heb ook de S90ES gehad en heb er later spijt van gekregen. Toch succes met je keuze!

Ik zag dat je ook een hoop Nord spullen aan het verkopen was, Rolandfreak. Misschien zou je je username een keer moeten veranderen ;) :D

Ik heb eergisteren de Nord Stage EX 88 gekocht. Waarom? Nou, voor die paar euro's meer dan voor een S90ES heb je betere pianogeluiden, prima orgelsectie, lekkere effecten, rood:), ik gebruik de synthfunctie op de NS88 EX wel, dus is voor mij ideaal. Ik heb ook de S90ES gehad en heb er later spijt van gekregen. Toch succes met je keuze!

Gefeliciteerd met je aankoop Rolandfreak! Tegek instrument inderdaad!
Veel plezier ermee. :okdan: Ik zal binnekort ook mijn beslissing gaan nemen heb geen zin om op de nieuwe versie van S90es te wachten.... Ik wil spelen.

Back