Hier nog een persoon die precies tussen deze twee stage piano's zit te twijfelen.
De Nord Stage EX is natuurlijk een geweldig ding als het om akoestische pianos, Rhodes en Hammonds gaat.
Hoewel toen ik er op speelde de keyfeel niet zo fijn vond als de Yamaha.
De pianos op de Nord vind ik beter klinken, maar de Nord mist ook een heleboel rompler geluiden, die ik toch wel belangrijk vind.
Ook vind ik de prijs van de Nord absurd hoog, je kan bijna voor de helft een Elektro 3 kopen die hetzelde doet, met betere Hammonds en zonder de (nutteloze) synthsectie.
Maargoed, de Elektro heeft geen 88-toetsen, en die zijn ook nog eens niet gewogen.
Aan de andere kant is de S90ES heel aantrekkelijk door zijn prijs, heeft toch wel behoorlijk fijne piano sound, en natuurlijk de toetsen, die ik persoonlijk fijner vind spelen.
De S90ES heeft verder natuurlijk de volledige Motif ES sectie erin zitten, wat hem wel een echte allrounder maakt.
Dus ik heb nu de volgende opties:
Optie 1: Nord Stage EX
+ Geweldige piano sounds
+ Sublieme Hammonds & EP's
+ Erg fijne interface
+ Knopjes!

+ Hij is Rood!!
- Keyfeel valt tegen
- Gebrek aan een heleboel sounds
- Absurde aanschafprijs (!!)
Prijs: 2999 euro (Nord Stage EX, wil geen standard, te weinig RAM)
Optie 2: Yamaha S90ES
+ Fijne piano sounds
+ Heerlijke keyfeel
+ Héél veel bruikbare en goede sounds
+ Goed geprijsd
- Piano sounds zijn minder dan die van Nord, ook minder verschillende piano sounds.
- Interface is redelijk
- Geen gemodeleerde Hammond sectie, gewoon rompler sounds, niet zo geweldig.
Prijs: 1799 euro.
Optie 3: Yamaha S90ES + Nord Elektro 3
+ De piano sounds van de Stage samen met die van de S90ES.
+ Geweldige Hammonds & Rhodes
+ Gewogen toetsen voor piano, ongewogen voor Hammonds etc.
+ Verder natuurlijk ook nog veel sounds uit de S90ES
- Duurste optie
- Meer sjouwwerk
Prijs: 1800 + 1600 euro (61-key) = 3400 euro.
Of
Prijs: 1800 + 1800 euro (73-key) = 3600 euro.
Dus, ik zit met een moeilijke keuze opgescheept.
Toch spreekt me de laatste optie nu het meeste aan, best of both worlds,
Maar is wel de duurste, en ik moet dus twee synths aan gaan schaffen, wat ik zelf opzich geen probleem ga vinden, maar aangezien ik nog bij mijn ouders thuis woon, kan dit problemen op gaan leveren, aangezien ze er toch wat anders tegen aan kijken dan ik, waarschijnlijk een bekend probleem voor vele synthliefhebbers en muzikanten die te maken hebben met ouders/vriend(in)/man/vrouw/huisgenoten

.
Waarschijnlijk ga ik de aankomende de week met een kameraad nog effe naar een muziekwinkel toe om een beslissing te maken, kan niet eeuwig blijven twijfelen

.
Overigens heb ik ook nog een Fantom XR module (nu aan computer/studio), die zou eventueel ook nog als rompler bak kunnen functioneren, maar of een module live nu wel zo praktisch is?