Signaal splitten bij 150Hz?

Stat-X

Maar das logisch
Hallo mede-SF'ers!

Ik ben op dit moment bezig met een trackje, en heb wat problemen met m'n bass. Het hele lage spectrum zit al half vol, en zodra ik er een basslijntje bijgooi dan overstuurt het. Daarnaast klinkt het sws niet lekker meer om er nog een stuk bass bij te doen.

Er zit al een synth in die voor een groot deel het lage geluid verzorgt. Nu wil ik deze synth zegmaar splitten op 150Hz, zodat je 2 kanalen krijgt.
-Eentje waarbij je 0-150 hz hebt
-Eentje waarbij je 150> hebt

Ik heb zelf al wat theorien in mijn hoofd, maar het is allemaal niet even efficient. Daarom vraag ik bij deze jullie hulp.

DUS, hoe zouden jullie dit oplossen?

Grtz,
Aron:mega:

Het hoeft ook niet exact, maar het liefste wel zo goed mogelijk:)

Crossover? Wat dacht je van gewoon een 48 db laag en hoog af filter? Steil genoeg.

Voor de rest. Als de freq's al te veel overlappen doet hard snijden niks. Dan moet je productie gewoon aanpassen.

Crossover? Wat dacht je van gewoon een 48 db laag en hoog af filter? Steil genoeg.

Voor de rest. Als de freq's al te veel overlappen doet hard snijden niks. Dan moet je productie gewoon aanpassen.
Ik zat zelf ook al aan een crossover te denken, maar daar heb ik op het moment niet het geld voor.. Maar je hebt me zojuist wel op een idee gebracht:
-2 FX Kanalen aanmaken
-Alle twee hetzelfde signaal naartoe sturen
-High en Lowpassen, ookal overlapt het dan wel een beetje, dat moet dan maar zo zijn:)

DUS, hoe zouden jullie dit oplossen?

Andere mix bouwen.

Als je al zoveel moeite moet doen om die olifant in een lucifersdoosje te krijgen dan moet je misschien een groter lucifersdoosje zoeken.

Ik snap niet zo goed waarom je niet met wat (parametrische) eq'ing op je kanalen die mekaar in de weg zitten uit de voeten kunt. Wat levert een crossover truuk voor meerwaarde op?

Ik snap niet zo goed waarom je niet met wat (parametrische) eq'ing op je kanalen die mekaar in de weg zitten uit de voeten kunt. Wat levert een crossover truuk voor meerwaarde op?
Het geluid wat nu het laag opvult, geeft ook heel veel mee aan het mid en hoog. Ik heb vanaf het begin af aan al al het lage, mono gezet. (Spreekt voor zich waarom, neem ik aan) Daarom wil ik dat nu ook doen, zonder het stereobeeld van mid en hoog te verpesten.. Ja, ehh... Daarom dus:)

Ik zou proberen wat MadR voorlegt.

Mogelijk heeft Fuse gelijk, maar dat kan ik niet beoordelen zonder de mix gehoord te hebben.

Punt is dat er zat truken zijn met multiband en M/S om hier aan te werken maar dan krijg je een nummer dat zo barstensvol zit dat de luisteraar er moeite mee heeft om het nummer te 'begrijpen'. Beste tip is altijd nog om te luisteren hoe je grote voorbeelden het doen. (of uit te zoeken hoe die het doen)

Het geluid wat nu het laag opvult, geeft ook heel veel mee aan het mid en hoog. Ik heb vanaf het begin af aan al al het lage, mono gezet. (Spreekt voor zich waarom, neem ik aan) Daarom wil ik dat nu ook doen, zonder het stereobeeld van mid en hoog te verpesten.. Ja, ehh... Daarom dus:)

Zoals o.a. Madr al aangaf zou je met een lowpass filter op je bass-kanaal alles weg kunnen draaien wat overlap heeft met je mid/hoog. Je zou daarnaast ook een multibandcompressor kunnen proberen. Mogelijkheden genoeg!

durf te snijden in die frequenties die niet echt het belangrijkst zijn. maak ruimte.

durf te snijden in die frequenties die niet echt het belangrijkst zijn. maak ruimte.

Goed punt.

Edit: mijn post kon ook met twee woorden :)

Slecht punt!

Zorg gewoon dat je mix in de basis goed is en als het aan je bronmateriaal ligt, moet je misschien sommige sounds veranderen / wijzigen en je kunt zelfs helemaal naar de muzikale basis toe, het arrangement... als het daar fout zit, kun je snijden in frequenties wat je wilt, maar daarmee los je het muzikale probleem echt niet op!

En dan nog iets:
Met hele stijle filters heb je altijd het bijkomende probleem dat de fase van het geluid overhoop wordt gegooid. Zeker in het geval van een 'op deze manier bouw ik zelf een stijle software crossover', creëer je rondom de crossoverfrequentie een ware fase-puinhoop.
Ja, en wat doen door faseproblematiek gecreëerde probleemfrequenties met elkaar? Juist ja: KAMFILTERRRR!!!!!

Dus nee... ga niet je perongeluk doorbakken biefstuk doormidden snijden en er in het midden bloed en rauw vlees in te proppen...

Leer gewoon goed je biefstuk bakken!!!

Wat sub zeg ja. Misschien als je meer ervaring hebt later en dit nog eens terugleest en dan gaat beseffen dat je nu nog niet op het punt was om je mixen goed te beoordelen. Dat heeft gewoon tijd nodig om te wennen. Gewoon veel doen en oefening baart kunst.

Hey mensen, sowiso heel erg bedankt voor alle tips!:biertje:

Ik heb even wat zitten rondbrowsen, en waar het me nu bij deze vraag voornamelijk over gaat, is dat ik de bass mono kon zetten en de rest gewoon stereo kon houden. Nu zat ik even rond te browsen, en kwam hetvolgende tegen: http://www.protoolsmixing.com/uploaded_images/Intentions-BX-Digital-Screenshot-727070.png
Heeft iemand hier ervaring met deze plug? En is deze een beetje geschikt om het bovenstaande uit te voeren?

Back