Computer/geluidskaart?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DJ Adrenalin

bid nie veur brune bon'n
Omdat ik meer info zoek naar aanleiding van een eigen studio wil ik graag de grote verschillen weten met betrekking tot computers en geluidskaarten. Ikzelf zit te denken aan een Pentium 4, maar als er andere opties zijn hoor ik deze graag. Ook over geluidskaarten wil ik wat meer weten. Ik heb nog geen studio maar wil eerst een goede computer/geluidskaart voordat ik andere hardware aanschaf.

Zo zag ik bevoorbeeld deze 3 systemen op de site van i4:

-Protools
Met digi001 heeft digidesign in de roos geschoten, protools nu beschikbaar voor iedereen.
De digi001 set bied een audiokaart 8 i/o + midi+Adat met protools software voor € 1.384,--
Complete Set, P4 1600 265 Ram 2 * Harddisk dubbele monitor aansluiting 17" Scherm + DIGI001 € 2.900,--

-Creamware
Audiokaarten met eigen dsp, eigen sampler synths, digital mixer noem maar op. Van LunaII tot Scope, deze kaarten
halen meer uit je computer dan dat je ooit zou kunnen verwachten. XTC, Powersampler, PulsarII, Scope
Complete Set, P4 1600 265 Ram 2 * Harddisk dubbele monitor aansluiting 17" Scherm + pulsar II € 2.975,--

-Nuendo
Tot 200 audiochannels 24/96 khz, audio en sample edit met unlimmited undo AVI, midi, quick time te veel om op te
noemen.
De software € 1.230,--

Complete Set, P4 1600 265 Ram 2 * Harddisk dubbele monitor aansluiting 17" Scherm + nuendo software + audiokaart
€ 3.330,--

Wat zijn de grote verschillen tussen deze 3 systemen. En wat raden jullie mij aan?

Mvg Bart.

Eerst nadenken en dan doen. Zoeken in het forum kan ook helpen. :)

Wij weten niet wat jou voorkeur is qua werken. Hoeveel ervaring heb je met sequencing/mixing/synths/computerkennis enz? Wat is je budget? Wat voor soort muziek maak je?

Hoe ver ben je al met je orientatie qua die systemen?

En iedereen heeft zo z'n eigen favoriete computersysteem. (let maar eens op er komen vast een aantal lijstjes voorbij)
De kunst is een systeem uit te kiezen wat flexibel genoeg is voor een leuke prijs. En dat is al moeilijk genoeg. En over de rest van jouw toekomste studio...... dat wordt minstens net zo moelijk. :)

Re: Computer/geluidskaart?

Origineel geplaatst door DJ Adrenalin

-Creamware
Audiokaarten met eigen dsp, eigen sampler synths, digital mixer noem maar op. Van LunaII tot Scope, deze kaarten
halen meer uit je computer dan dat je ooit zou kunnen verwachten. XTC, Powersampler, PulsarII, Scope
Complete Set, P4 1600 265 Ram 2 * Harddisk dubbele monitor aansluiting 17" Scherm + pulsar II € 2.975,--

Hier zijn alle instrumenten Yaw! Toch met de PulsarII. Maareuh, flinke prijses...ik zou al nooit een afgebouwde computer kopen.
Zet dat zelf in elkaar, of zoek iemand dat dat voor jou kan doen. Dat is allesinds goedkoper, en het bied het voordeel dat je met een top notch bord (Intel 850E, Gbyte GA8INXP) kan werken. Die zijn nauwelijks in afgebouwde computers rte vinden. En als er iets belangrijk is inzake stabiliteit en snelheid dan is het wel je mobo. Wat er ook moge worden beweerd: Muziek apps draaien het snelst en meest stabiel op mobo's met 'rimm' geheugens. Niet goedkoop, maar 99,9% steady!

En dan de audio-kaart. Koop die toch gewoon tweedehands, er zijn er genoeg te vinden. Idem voor de schermen.
Op die manier kan je al snel 500 tot 1000 euro besparen !

Tenzij je een geldboom in de tuin hebt natuurlijk !

ik heb geen zin om de discussie tussen rimm en dram weer te beginnen, maar vrijwel alle tests tot nu toe uit dat rimm geheugen maar marignaal sneller is, en ik moet zeggen dat dat de prijs niet waard is.

qua pc configuratie, als je voor een top systeem wilt gaan, dan zit je inderdaad met een dikke P4 erg lekker. wil je iets meer op je budget letten, dan is een athlon met een asus a7n8x moederbord ook geen verkeerde keuze. ik ben onlangs een bedrijf begonnen dat computers levert die speciaal geconfigureerd zijn voor muziek en audio, dus misschien kan ik je daarmee van dienst zijn. ik denk dat ik je een scherpere offerte kan doen voor een mijns inziens beter systeem.

heb je die beschrijvingen trouwens van de i4 website? het valt me namelijk op dat die altijd schrijven dat er 265Mb ram in een computer zit, terwijl het toch echt 256 moet zijn.

daarnaast je keuze voor een geluidskaart. daarbij moet je jezelf heel goed afvragen wat je ermee wilt gaan doen. wil je vooral veel meersporen harddiskrecorden, dan moet je een andere kaart kiezen (bijvoorbeeld de digi) dan als je vooral veel softsynths en effecten wilt draaien (bijvoorbeeld de pulsar).

als je interesse hebt moet je me even pb-en of een mailtje sturen op info@mikoon.nl

Omdat ik toch toe ben aan een nieuwe PC wil ik deze als eerste aanschaffen. Ik heb wel wat ervaring met sequencing/mixing/synths, maar nog niet zo heel veel. Mede daarom wil ik eerst een PC zodat ik eerst met wat software aan de slag kan. Ik heb wel eens wat met FruityLoops, Reason, Buzz e.d. gedaan, maar sommige van deze programma's liepen wel zo slecht op mijn trage PC dat mijn zin snel over was.

De systemen had ik gewoon even van de I4 site afgehaald als voorbeeld zeg maar. Het is ook niet de bedoeling om zo'n compleet systeem bij I4 te gaan halen, ik wil gewoon een beetje de belangrijkste veschillen, voor-en nadelen weten. Ik ben hier om wat te leren, en als je niets vraagt leer je niets, toch?

Ik zal waarschijnlijk ook wel wat 2e hands spul kopen, maar ik moet eerst eens wat meer over die systemen/geluidskaarten. Ik ben dit forum ook al goed door aan 't zoeken naar informatie. In iedre geval vast bedankt voor jullie reacties ;) .

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back