[Soundscape / Ambient / Soundtrack] Passchendaele

Nap

Nieuwkomer
troopscarryingwounded.jpg

Passchendaele

Combinatie van:
- Lokatie opnamen Ieper (BE) met de Zoom H2 Recorder (voice / world sounds / last post)
- Nord G2 Modular Engine (drone / ritme)
- Prophet '08 (bas / melodie)
- Sherman Filterbank 2 (distortion effecten)
- M-One XL (delay/reverb)

Geinspireerd door een bezoek aan de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. De stem is van de gids die ons heeft rondgeleid tijdens dit bezoek. De opname van 'The Last Post' is ook gemaakt in Ieper, dit wordt sinds het einde van de Eerste Wereldoorlog iedere avond gespeeld bij de Menense Poort ter nagedachtenis aan alle gevallen en vermiste soldaten.

Verder geen hoogdravende of strak geproduceerde track, deze kwam er vanochtend zomaar uit in een uurtje.

Het kan mij niet zo bekoren. Altijd eerlijk blijven toch?
Maar altijd leuk of goed een aanklacht tegen oorlog, geweld en massamoord door ploerterige regeringen. Trek eens langer uit dan een uurtje en beter je best doen ;-)

die foto moet je door zo'n ding bekijken:

18_stereoptic.jpg

Toch een klein uurtje gezocht naar deze foto :stupid

Er zijn heel veel stereoopnamen van WOI, die heb ik inderdaad met dat soort houten kastjes bekeken in een museum daar in de buurt!

WW 1 heeft mijn enorme belangstelling. Groot deel van de huidige wereldproblematiek kent daar z'n oorsprong. Ik ben wezen fotograferen in Ieper en omgeving vorig jaar om te kijken of er nog wat sfeer te pakken is.
Dit stuk wat je hebt gemaakt vind ik echt heel goed.

Als je ooit nog eens in Ieper komt, moet je meegaan met zo'n rondleiding per minibus. Dan ga je naar diverse hotspots en krijg je de verhalen te horen, want in het landschap zelf is niet heel veel meer te zien.

Zoek maar een op "Ypres minibus tours" in Google, dan krijg je een aantal aanbieders.

Er zijn ook een aantal goede boeken, maar de meeste zijn wel in het Engels. Zelf vond ik "They Called it Passchendaele" van Lyn McDonald erg goed (deze is ook vertaald in het Nederlands geloof ik) en ook "Old Soldiers Never Die" van Frank Richards.

Knappe compositie. 't Deed me zelfs even denken aan het vroegere werk van Vangelis, en riep herinneringen op aan een KLEM-dag die ik eens meemaakte in Breda. :) Echt waar, top! Spijtig dat het zo kort was. ;-)

goed gedaan!.

ennuh vraagje, bevalt de Zoom H2 Recorder? Ik las dat hij 4 aparte mics eigenlijk heeft, neemt hij dan ook op 4 aparte tracks?

edit: ah laat maar. gelijk maar ff een review van de h2 aan t lezen. Leuk klein betaalbare en ook line-in. Dus naast op locatie eventueel een djsetje oid opnemen ergens (of thuis). Lijkt me perfecto!

Ja, die H2 is echt een perfect dingetje. Hele goede geluidskwaliteit (in elk geval voor buiten/lokatie opnamen, ik heb hem nooit gebruikt voor opname van muziek of instrumenten), super draagbaar en lekker in het gebruik. Batterijen gaan ook vrij lang mee en je kunt er een hoop mee. Hij zou eigenlijk nét iets kleiner moeten zijn, maar hij past nu ook prima in jas- of broekzak en er is dus geen enkele reden om hem thuis te laten als je eens ergens heen gaat waar je interessante geluiden zou kunnen spotten.

Overigens gebruik ik de surround-modes zelf niet, ik doe alles in stereo. Het is wel handig dat je de mics kan kiezen die het beste stereoveld voor je opname pakken (voor-achter 180 graden, links-rechts 90 graden, links rechts 120 graden)

Als je ooit nog eens in Ieper komt, moet je meegaan met zo'n rondleiding per minibus. Dan ga je naar diverse hotspots en krijg je de verhalen te horen, want in het landschap zelf is niet heel veel meer te zien.

Klopt. Veel is inmiddels nauwelijks nog te zien maar als je op internet ww1 websites afstruind dan vind je bergen informatie en zelfs nog filmmateriaal.

Ook is trouwens de atlantic wall uit ww2 erg interessant en ik wacht op een soundscape van je wat die betreft :)

klinkt goed, mooi contrast tussen de ritmische bassen en de pads
moet een fijn introspectief uurtje zijn geweest!
de keuze van de omgevingsgeluiden is ook erg goed,
erg mooi hoe je de 'the last post' er op 't einde inmixt

Back