50 Hz Brom

Mijn computer monitor is een spelbreker, per toeval heb ik dit ontdekt doordat ik het zo zat was en de monitor als eerste uit had gezet. *ploef* weg brom!

Ben nu aan het sparen voor een tft-scherm; in mijn hok heb ik alleen in de keuken aarding. Alles in de studio is aangesloten op een dikke UPS.

Origineel geplaatst door Roonan

Ik had trouwens een brom in 1 van mijn actieve monitors, vreemd?, tot ik hem gebalanceerd aansloot, geen probleem meer!

Vreemd? Ahum? Daar zijn gebalanceerde lijnen juist voor uitgevonden, dat bewijst dat de brom in beide lijntjes zat!

Voor de rest volkomen eens dat aarding soms juist iets bijmaakt. Aarden is niet heilig: als 1 apparaat geaard is en de rest niet, ontstaat er al snel een spanningsverschil, vaak ook brom. Soms is alle aare lostrekken de oplossing. Soms juist toch alles aarden.

PC en zo

PC en zo

Ooit een CD geluisterd waar een enormhoge fluittoon doorheen zit? vaak een monitor (zoals een TV ook piept). Dus bij akoestische opnamen de monitor even uit. Wat te denken van het regeutel van de disk van de recorder... bah.

Origineel geplaatst door wesko
Vreemd? Ahum? Daar zijn gebalanceerde lijnen juist voor uitgevonden, dat bewijst dat de brom in beide lijntjes zat!

Ja, toch wel vreemd.
Het zijn twee identieke aktieve monitors en 1 ervan bromt ook als ie niet is aangesloten op het mengpaneel.
De brom wordt dus def. not opgepikt via het lijntje.
Waarom de ene wel en de andere niet? Vind ik vreemd.
Maakt ook niet uit waar hij staat, lijkt me dat er iets intern verschilt tussen beide, (aarde-) draadje los?
Na aansluiten met gebalanceerde kabel was het weg terwijl er niets geaard zit bij mij.

ps, ik weet echt wel het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd.

Grt. Ronald.

Brom in beide lijntjes

Brom in beide lijntjes

Origineel geplaatst door wesko
Daar zijn gebalanceerde lijnen juist voor uitgevonden, dat bewijst dat de brom in beide lijntjes zat!
Das altijd alleen een lijn staat in tegenfase dus een brom of tik laten we zeggen de een +5 volt andere lijntej -5 volt(tegenfase) optellen geeft 0 volt =geenbrom tik of ruis. Daarom zijn er gebalanceerde kabels!:okdan:

Ik heb toch weeral wat bull-shit gelezen om eerlijk te zijn...

50Hz brom ligt meestal aan een slechte voeding (adapter) van een toestel.
Zoek uit welke toestellen een brom in hun signaal naar buiten geven en probeer deze eens aan andere adapters (zelfde Voltage en soort uiteraard) te hangen...

Origineel geplaatst door Roonan
Ja, toch wel vreemd.
Het zijn twee identieke aktieve monitors en 1 ervan bromt ook als ie niet is aangesloten op het mengpaneel.
De brom wordt dus def. not opgepikt via het lijntje.
Waarom de ene wel en de andere niet? Vind ik vreemd.
Maakt ook niet uit waar hij staat, lijkt me dat er iets intern verschilt tussen beide, (aarde-) draadje los?
Na aansluiten met gebalanceerde kabel was het weg terwijl er niets geaard zit bij mij.
ps, ik weet echt wel het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd.
Grt. Ronald.

Okee dat maakt het wat duidelijker, ik dacht al...:)

Back