Fantom toets doet het niet help!

Laandodeman

Symfomaan
A.s. zaterdag heb ik een gig met mijn band. Vanavond gerepeteerd, blijkt er een toets van mijn Roland Fantom S kaduuk. =(=(
Alleen als ik 'm heel hard aansla, doet ie het wel.

Wie heeft er enig idee wat er aan de hand is? Stof er tussen? En is dit eenvoudig te repareren? Of loop ik dan het risico dat ik nog verder van huis geraak?

Fantom toets...

Fantom toets...

Hallo,

Waarschijnlijk vuil of zoiets.
Ik heb wel meer toetsen, JX10, schoon gemaakt waardoor deze storingen over waren.
Gewoon je Fantom voorzichtig uit elkaar halen!:okdan:
Betreffende toets voorzichtig verwijderen , let op veertjes ect, en toets baan met alcoholwattestaafjes reinigen.
Terug zetten, uitproberen en synt weer in elkaar zetten.

groet,:doei:

robbie

Ik heb recentelijk een paar toesten vervangen op mijn RS-9.
Redelijk simpel zelf te doen, met openmaken ff goed opletten welke schroeven je waar uit draait (en ook de goede), zodat je het straks ook weer goed in elkaar kan zetten.

Een RS-9 heeft gewogen toetsen zonder hammer systeem, ik weet niet of the Fantom hammer heeft. Ik weet niet hoe een hammer systeem eruit ziet, maar voor gewogen toetsen is het vrij makkelijk om het te doen. Het kan zijn dat het pootje van de toets die op de druksensor drukt een stukje is afgebrokkeld of half is afgebroken (lamme toets) waardoor hij niet altijd het drukpunt aanraakt. In dat geval zou ik een nieuwe toets bestellen bij Roland.

Roland heeft zijn spares afdeling in Belgie zitten. Ze hebben super goede service.
Ik was zelf 12 euro kwijt voor 2 witte en een zwarte toest (inclusief veertjes) plus een draaiknop en verzendkosten. Geen geld! Ik heb eventueel nog wel een contact persoon voor je. Voor de Fantom zullen ze zeker de toesten op voorraad hebben en heb je binnen 3 dagen je pakketje binnen.
(btw ik had eerst gebeld naar een muziekwinkel en die hadden het over 150euro reparatie kosten!!). De muziekwinkel gaf me toen de tip van de spare parts fascility van Roland en gaf me een telefoonnummer.

Succes!

Gisteren opgetreden. Ik heb nog geprobeerd om de synth open te maken, maar Roland heeft de zijpanelen vastgemaakt met een soort imbusschroefjes, waarvan ik net de maat niet heb. Ten einde raad ff flink geblazen op en over de toets, en hij deed het weer. Soms is het leven simpeler dan je denkt!

Back