eurorack diy manual gate

falafelbiels

Learning to wiggle
Goed, nu de vactrol poging even op z'n kont ligt het volgende:

Om mijn A-112 in wavetable mode enige vorm van release te kunnen geven moet de gate aangehouden worden. Op de a-100 yahoo-group krijg ik wel reacties, sommige hele goede, maar niet iets waar ik zo snel iets mee kan.

Wat ik dus wil is +12 volt van het busboard pakken, hier een 2 standenschakelaar achter plaatsen (wellicht een momentschakelaar paralel erbij) en zodoende een constante gate naar buiten brengen.

Nou ben ik na 3 mislukte diy pogingen nog steeds erg groen en ik vermoed dat ik problemen ga veroorzaken op deze manier, dus enige input zou ik waarderen.

Moet de spanning wat lager? heb ik daar een trafo voor nodig of gaat dat eenvoudig met een weerstand? Zou ik met een potmeter ertussen zelfs een variabele CV-source ervan kunnen maken?

etc...

merci.

Volgens mij gebruikt Doepfer een 5V gate (iemand?)
In de praktijk zullen de meeste spullen een 12V gate ook wel overleven, maar ik neem aan dat je ook wel 5V op de Doepfer bus hebt?

Ik zou er in ieder geval een 1k weerstand tussen hangen, want anders loop je het risco dat als je de gate open laat staan en gaat patchen je een enorme kortsluiting veroorzaakt als je met de patchkabel ergens de kast raakt...

Potmeter (100k ofzo) tussen massa en +V geeft je inderdaad een variable cv source.

Als je vanuit de 12V moet komen zou ik even een spanningsdeler (= twee weerstanden) gebruiken. Ik zou zelf zeker niet boven de 10V gaan voor een gate.

Back