Kleine aanvulling in de vorm van Doepfer Modules

Kneelz

Reuzebonk
Omdat ik nog wat dingetjes mis die ik graag zou willen hebben leek het me geen slecht idee om dit met doepfer modules te verwezenlijken. Ik had in ieder geval graag een cvlfo gehad, een multimode filter en ik zag bij het ronddwalen op de site een leuke sampler/wavetable.

Het gaat dan dus om de A-147, A-112 en de A-106-6.

Ik heb er verder totaal geen ervaring mee en zelfs maar een 10 minuten ooit met een doepfer systeem kunnen pielen maar er zijn hier vast wel mensen die me kunnen vertellen of deze modules de moeite waard zijn. Oja, ik gebruik het in combinatie met dark time/energy, mc202 (met verschillende cv ingangen), ms10 en wat diy modules (o.a. 2x LPF).

Of slecht idee?

In die zin een moeilijke vraag dat het zeer afhankelijk is van wat je ermee wil. De 'verkeerde module' kopen is feitelijk onmogelijk; je kunt er altijd wel iets nuttigs mee doen, maar of dit iets toevoegt aan je werkwijze/ klank/ mogelijkheden hangt er maar van af. Wat filters betreft heb ik zelf een A124 Wasp filter en een A123 HPF. Wasp filter vind ik echt gek gestoord, HPF is meer een huis-tuin-en-keukenfilter naar mijn mening, best een prima ding verder. A-106-1 (extreme filter) heb ik gehoord en is ook erg interessant. Met A112 geen ervaring, A147 lijkt me erg leuk en bruikbaar maar heb eerst een A-145 gekocht omdat het belang van een L/H/M-switch voor mij op dat moment zwaarder woog dan de mogelijkheid om een LFO-rate te kunnen moduleren. Is dus ook weer persoonlijke voorkeur en maar net wat je belangrijk vindt.

Duseeeh... Wat wil je ermee gaan doen? :P

Ik gebruik mijn synths behalve voor bas en melodie ook voor percussie (dat sample ik dan). Om die reden was mijn keuze gevallen op een multimode filter omdat ik op dit moment alleen lowpass filters heb en een high en bandpass zeker niet zullen misstaan (niet alleen voor percussie natuurlijk). LFO's heb ik ook verschillende die ik allemaal kan patchen maar ik mis een beetje het feit dat er nergens een reset op zit en het dus moeilijk is om een lfo modulatie op het juiste moment te starten en syncen, iets wat me bij VA erg vrolijk maakte. Tenslotte de wavetable/sampler oscillator, die lijkt me gewoon erg cool voor het gebruik van gefreakte brongeluiden (wavetable), van de sampler verwacht ik geen hoogstaande (ook niet voor een 8-bit) uitkomsten maar dat is dan een leuk extraatje. Het LFO en het Filter dus echt als aanvulling, de oscillator meer als extraatje. Ook een beetje met het oog op een eventuele (kleine) uitbreiding in de toekomst want met een vca en adsr heb ik in wezen al een klein synthje...

Als ik het goed begrijp heb je zelf ook nog geen dijk van een modular trouwens? Hoe heb je in dat geval de boel voorzien van voeding en behuizing als ik vragen mag?

Als ik het goed begrijp heb je zelf ook nog geen dijk van een modular trouwens? Hoe heb je in dat geval de boel voorzien van voeding en behuizing als ik vragen mag?

Ben begonnen met een 6U-Lowcostcase van Doepfer. Was al gauw vol, 9U-case erbij gekocht. Da's dus 5 "rijen" á 84 TE, heb er inmiddels nog maar net iets meer dan 1 over =)
Is zeker niet de goedkoopste optie maar je hebt wel gelijk een mooie kast, voeding, busboard en rails. Misschien gelijk al even een tip: koop je case/ koffer dus op de groei, want het gaat hard! :)

Wat filters betreft is het toch weer wat persoonlijk wat voor klank je zoekt; zit veel verschil tussen de modules dus zelf proberen is aan te raden. Hier in Utrecht kan dat bij The Music House, volgens mij is dat de enige Doepferdealer in Nederland. Wasp is i.i.g. ook multimode en kan ik zeker aanraden. Heb alleen de 106 nooit gehoord dus kan daar weinig over zeggen (al heeft hier wel een tijdje een MS20 gelogeerd en die filters klonken erg lekker). Kijk ook eens naar waveshapers als de A137-1 of de A116. Vooral eerstgenoemde is zeer vet voor bruut geweld en leuk om de parameters van te moduleren met EG's, LFO's of gewoon het ingangssignaal feedbacken :)

Reset miste ik ook heel erg op de A143-3 (Quad LFO), vandaar dat ik later nog die A145 erbij had gekocht. De VCLFO die jij noemde heeft trouwens ook een reset in, maar dat had je vast al gezien. En zoals in het DE-topic besproken heeft de A110 (osc) deze ook, waardoor percussie een stuk strakker kan gaan klinken als je bijvoorbeeld bij het triggeren van een EG>VCA de trigger ook in de reset in van de A110 stuurt. Maar dat was je al bekend :)

Ben wel fan van de A-101-2 LPG: Lowpass filter, LPG en VCA in een module (je kan zelfs de verschillende modi moduleren). Gezien het verschil in Vactrols, geeft die niet altijd de klassieke LPG-sound, maar de meesten wel. Erg handig voor percussie!

Dat is geen minimale setup dan nee.... Helaas geen tijd voor een uitgebreid antwoord op het moment anders ga ik weer te laat op mijn werk komen. Het wasp filter zal ik eens beter gaan onderzoeken, klinkt interessant... Ik zal er nog eens goed induiken en verder speculeren, ik heb nog even tijd want ik moet nog wat geld vrijmaken. Misschien dat de reis naar Utrecht de beste oplossing is want horen is natuurlijk stukken beter als specs bekijken.

Dat wasp filter ziet er inderdaad erg leuk uit, geen selfresonantie maar dat maakt me voor dit filter ook geen hol uit eigenlijk, HPF maar ook bandpass (cool!) daar ging het eigenlijk om. De VCLFO heb ik inderdaad gekozen om zijn trigger in en ook erg leuk is de voltage controlled frequentie...komt nog bij dat ik hier 4 patchable lfo's heb (op semimodulaire synths) maar geen enkele sine-wave (dus dat is ook mooi meegenomen). Naast deze twee (een HPF en dit specifieke LFO) wilde ik er eigenlijk nog een brongeluid (bijv. VCO of het wavetable/sampler) bijnemen als uitbreiding op hetgeen ik heb. Met de waveshaper tips kan ik eigenlijk ook wel het één en ander bereiken qua nieuwe bron geluiden natuurlijk (al moet ik dan wel een synth opofferen maar goed het wordt gesampled dus dat maakt eigenlijk ook geen reet uit). Moeilijk moeilijk moeilijk, al helemaal omdat ik (deze eerste sessie) maar een stuk of drie modules kan aankopen. Maar we komen er wel...

Ik vond het ook moeilijk aan het begin. Heb uiteindelijk maar gewoon gekocht en nooit spijt gehad :) Gewoon beginnen en elke maand dat je nog wat geld over hebt weer investeren in iets nieuws. Zo groeit je systeem ook mee met je wensen en behoeftes.

Zelfoscillatie ook nooit echt gemist op de Wasp, die trouwens ook nog een LPF heeft. De onderste knop is voor de balans tussen lp/hp. A112 lijkt me ook erg leuk. Overigens zijn modules redelijk waardevast. Je kan natuurlijk ook tweedehands kopen, als iets dan niet bevalt kun je er zeer waarschijnlijk weer hetzelfde voor terugkrijgen.

Hier even een voorbeeldje van hoe het Wasp filter door de A137-1 waveshaper klinkt :duivels:

Er wordt hierin voornamelijk met de instellingen van de Wasp gespeeld. Met genoeg resonantie kun je mooi accenten op verschillende delen van het geluid leggen met de cutoff i.c.m. de HP/LP-mix. Lijkt me dat er genoeg resonantie in zit, al is dit natuurlijk afhankelijk van het doel. Er gaat een A100-kick doorheen, tezamen met een geluidje van de Dark Energy, aangestuurd door een A-155 sequencer. Verder geen hoogstaand stukje of zo, maar geeft toch een indruk van de klank van voornamelijk de A-137-1 en de A-124. Oh, eneeeh... Ik hoop wel dat je van een beetje vervorming houdt :D

Attachments

• Voltage Controlled Wave Multiplied Symphony.mp3
    4,7 MB · Bekeken: 81
Nog een beetje spacy van gisteren heb ik hem aandachtig afgeluisterd hehe.. Klinkt lekker hoor ik zou me er wel op kunnen vermaken tijdens een setje. Klinkt goed smerig (op de goede manier) in ieder geval, die 'oversturing' zit hem dan voornamelijk in het filter neem ik aan? Wat heb je in dit voorbeeld nou precies met de waveshaper bereikt?

Het is voornamelijk toch de combinatie filter/waveshaper. Heb weer effe wat opgenomen. Eerste stukje is een geluid uit de Dark Energy dat verder onbewerkt is. In het tweede stukje vanaf 13 sec. gaat hij door de A124 met een LFO over de VCF F. Derde stukje (0.42) is de Dark Energy door de A137-1 (dus zonder A124), waarbij van de A137-1 de multiples en harmonics ook door een lfo gemoduleerd worden. Als laatste, vanaf 1.01, gaat de Dark Energy eerst door de A124 en daarna de A137-1. In de stukjes waar ik de A124 heb gebruikt heb ik de resonantie steeds over het hele gedeelte ongeveer gelijkmatig opengedraaid. Vooral in het laatste stuk is hij gevoelig. Dan mag hij wel niet zelfoscilleren, de laatste 5 seconden van deze bijlage klinken toch echt als een soort alien die voor het eerst met een K# geconfronteerd wordt :D Maar ook in de wat minder extreme standen kun je erg leuke dingen doen met de A124. Leuke van de A-137-1 is dat je ook CV-signalen kunt bewerken voor bijvoorbeeld bizarre LFO-golfvormen. Zal later als ik wat tijd heb wel weer wat opnemen.

Attachments

• Dark Energy A124 A137-1.mp3
    2 MB · Bekeken: 80
Een K#ut? Hahaha!!! Klinkt erg interessant die shaper, ik denk toch wel boeiender als de sampler module die ik eerst voor ogen had omdat die waveshaper nogal wat mogelijkheden brengen met betrekking tot modulatie van allerlei audio en cv bronnen. Nog een paar kleine dingen verkopen en dan kan ik met de eerste aankoop beginnen :mega:. Moet ook nog wat in huis halen om het in te bouwen en dan nog een voeding dus meer als 3 modules zit er vooralsnog niet in... maar daar kan altijd nog verandering in komen... Ik denk dat ik een los busboard bij doepfer bestel en de kast m.b.v. supermoduul spul ga maken . Die kant en klare kasten van doepfer vindt ik nogal overpriced namelijk. Voor de voeding moet ik nog even één en ander uitzoeken maar alles bij elkaar moet het toch een stuk goedkoper kunnen. Wordt voor nu dan het VCLFO en hoogstwaarschijnlijk het waspfilter met de waveshaper, daar kan ik voor nu even het meeste mee en dan ga ik de rest van het jaar doorsparen om er een kleine onafhankelijke synth van te maken, of toch iets anders... maar daar heb ik nog wel even de tijd voor om over na te denken.

Bedankt voor je informatie en demo's, geeft me een goede indruk ervan:okdan:

Toppie, geen probleem :okdan:

Eén tip wil ik nog wel even herhalen: wat voor kast je ook neemt, neem hem op de groei! Het werkt aanstekelijk dus op de langere termijn zul je hoe dan ook willen uitbreiden. Zo werkt het bij de meesten althans :) Case moet inderdaad goedkoper kunnen dan een Lowcost case van Doepfer als je genoeg tijd en behendigheid hebt. Misschien dat je dit topic ook even wil lezen :)

Een # is trouwens een nummerteken. Het begrip'K#' (=kutnummer) wordt op dit forum toegepast bij een track bedoeld voor een bepaalde thread op dit forum die ons allen niet onbekend zal zijn :)

Yep, fix een ikea RAST kast en een doepfer DIY kit en je krijgt dit:

Attachments

• IMG_0942.jpg
    IMG_0942.jpg
    77,9 KB · Bekeken: 73
Ik heb al een IKEA kast waar het meeste van mijn spul in staat. Zie foto. Zou mooi zijn als ik het om te beginnen daar in kwijt zou kunnen. Is er ergens een manual te vinden voor inbouwmaten van die DIY kit (dat is voeding + rails en zo toch? DIY2 of zoiets) op de doepfer site? Scheelt weer wat geld als ik die eerste paar modules een hierin kan bouwen, er komt nog wat plaats vrij want die 707 rechtsonder gaat er nog uit...beetje schuiven... Kutwerk trouwens om al die gaten in die kast te boren voor voedingskabels. Nu moet ik mijn audio en midi er ook nog een keer doorheen leggen (andere route als de voeding), wat dat betreft is modulair dan wel fijn -> lekker alles aan de voorzijde. Eerst maar eens mijn mixer terug eer ik aan dat karweitje begin...

Attachments

• 0HPIM0661.jpg
    0HPIM0661.jpg
    65,5 KB · Bekeken: 74
Back