MC-505 SmartMedia kaartjes

Johan73

Stamgast
Heb onlangs een MC-505 Groovebox op de kop getikt en erachter gekomen dat standaard 4Mb SmartMedia kaartjes er niet inpassen (de uitsparing zit aan de verkeerde kant). Leuke truc van Roland om hun eigen SM kaartjes aan de man te brengen, maar ja, die zijn uiteraard ook niet meer te krijgen en schandalig duur tweedehands.

Een oplossing zou zijn om met een schaar zelf een hoekje aan de juiste kant van het kaartje te knippen, waardoor het wel in de sleuf past. Heeft iemand hier ondervinding mee?

Thanks.

Wees voorzichtig met het customizen van die kaartjes! Ze werken namelijk ook op verschillende voltages (3.3 vs 5 V zo uit 't hoofd). Dit kan dus behoorlijke gevolgen hebben voor de werking van de MC.

Het lijkt me dat je dan alleen het kaartje kunt slopen als het voltage anders is?

Bron Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/SmartMedia

SmartMedia cards came in two formats, 5 V and the more modern 3.3 V (sometimes marked 3 V), named for their main supply voltages. The packaging was nearly identical, except for the reversed placement of the notched corner. Many older SmartMedia devices only support 5V SmartMedia cards, whereas many newer devices only support 3.3V cards. In order to protect 3.3V cards from being damaged in 5V-only devices, the card reader should have some mechanical provision (such as detecting the type of notch) to disallow insertion of an unsupported type of card. Some low-cost, 5V-only card readers do not operate this way, and inserting a 3.3V card into such a 5V-only reader will result in permanent damage to the card. Dual-voltage card readers are highly recommended.

Voor de kaartjes van mijn mc909 ben ik diverse fotowinkels afgeweest.
Uiteindelijk heb ik er twee kunnen vinden.
Hoe kleiner het winkeltje des te groter de kans dat hij ze nog heeft.
Grotere winkels hebben toch vaak zo'n standaard assortiment.

Die oude (5 V versie) is de moeite niet om te zoeken in de winkels.... HEEEEEL misschien zo'n oud 2e hands zaakie... maar zelfs daar... E-bay is een v/d weinige......... :(

Maar opzich heeft de 505 toch nog wel redelijk wat user-plaats (127 user patterns)? Samples hoeft sowieso niet, dus alleen patterns en evt. wat geluidjes, maar ach..

Er is nog ergens een Ebay seller die die 5 volt smartmedia dingen verkoopt voor redelijke prijzen.
Ik heb er zelf ook iets van 2 jaar geleden eentje voor mijn JP-8080 gekocht, voor uit mijn hoofd iets van 25 euro incl. verzend.
Het waren dan wel geen originele Roland smartmedia kaartjes, maar imitatie, maar ze doen het prima.
Ik zal morgen eens voor je kijken of ik nog kan achterhalen welke ebay seller het was.

Bedankt mensen!

Dat er verschillen in voltage waren wist ik niet. Goed dat ik niet zelf aan het prutsen ben gegaan.

De MC-505 heeft inderdaad flink wat geheugenplaats, dus opslagproblemen zijn er niet meteen. Die kaartjes op eBay zijn wel duur. Ik ga eens rondkijken op rommelmarkten.

Ik kocht laatst 3V SM kaartjes via een kerel op Marktplaats (een zekere Frans), die ook een websiteje er op na houdt: http://www.goudentips.org/smartmedia (onderaan staat de link naar zijn Marktplaats advertenties).

Hij repareert digitale camera's en komt zodoende nogal eens wat kaarten tegen. Hij vertelde mij dat hij ook 5v kaartjes had dus misschien loont het zich om met hem contact op te nemen. Was een erg vriendelijke vent trouwens, was vriendelijk genoeg om mij tegemoet te komen (ik had met spoed kaartjes nodig een paar uur voor een optreden). Nja, het is een optie. Niet geschoten is altijd mis.

Back