Recordings projecten 10-tallen GB's?

boeklanoei

Ouwe rot
Is het gevaarlijk om grote serieuze audio projecten een x aantal 10 tallen GB's te laten worden? Bijv. 20,30 GB?

Het gaat hier over audio en geen video.

Er wordt behoorlijk goed gewerkt met dubbele backups ed.
Wat zijn de risico's en wie maakt het wel eens mee dat grote goede projecten dergelijke grote bereiken?

Graag jullie mening en ervaringen.

behoorlijk goed gewerkt met dubbele backups

Is dat net zo iets als een beetje zwanger? Backups werken of ze werken niet. ;)

Maareh, wat Nolet zegt. Wat je eventueel wel kunt doen is om audiotracks op maat te knippen; ook stilte vreet megabytes.

Is het gevaarlijk om grote serieuze audio projecten een x aantal 10 tallen GB's te laten worden? Bijv. 20,30 GB?

Het gaat hier over audio en geen video.

Er wordt behoorlijk goed gewerkt met dubbele backups ed.
Wat zijn de risico's en wie maakt het wel eens mee dat grote goede projecten dergelijke grote bereiken?

Graag jullie mening en ervaringen.

Ik heb even voor je gezocht op het Steinberg forum voor Cubase:
http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=107018&highlight=file+size

In FAT32 schijnt windows in de file size maar tot 4GB te gaan. Dus je waves mogen per track in ieder geval niet groter dan 4GB worden. Maar zolang elke individuele wave wel onder dit formaat blijft, zou ik denken dat het goed moet kunnen gaan. Zelf heb ik geen ervaring met files groter dan zeg eens 450MB. Met dit formaat heb ik geen problemen (in Wavelab) met Windows XP.

Bericht door een moderator:
is net als de partitiethread beter hier op z'n plaats

een project van 10 tallen GB? nou nou, das nogal serieus. even rekenen:

1 spoor wav file van 3 minuten is ongeveer 30 mb op 44.1 khz
1 spoor wav file van 3 minuten is ongeveer 60 mb op 88.2 khz
1 spoor wav file van 3 minuten is ongeveer 130 mb op 192 khz

Zouden er werkelijk veel mensen zijn die 77 audio sporen op 192 khz gebruikt?

Das een compleet symfonie orkest!!

Knappe projecten...

Of heel veel takes.
Als je een 32 sporen opname van een band maakt en je laat de band 10 takes doen dan heb je het over 320 sporen.
Als je al die takes bewaart om daar later een edit van te maken heb je je gigabytes zo volgepropt.

Heb 2x 500gig externe schijf aangesloten zitten.. om de week doe ik alle muzikale data spiegelen van de een op de ander.

Mocht er 1 crashen.. heb ik iig een redelijk actuele backup, kost relatief weinig geld & moeite.

Dat maak ik idd wel eens mee.
Laatst nog een afmixproject gedaan van een ruim 1uur durende 24 sporen liveopname.
De kale opnames waren bij elkaar al best wat gigabytes en er moet nog e.e.a. geconvert worden en ik flikker nooooit iets weg, heb alle projectfiles en takes, edits en mixdowns bewaard, dus in zijn totaal was het een best groot project.

Ff zoeken...

29,4 GB (31.633.899.520 bytes)

Geen problemen verder. Waarom zou dit meer problemen opleveren dan kleine projecten?

Dat maak ik idd wel eens mee.
Laatst nog een afmixproject gedaan van een ruim 1uur durende 24 sporen liveopname.

29,4 GB (31.633.899.520 bytes)

Geen problemen verder. Waarom zou dit meer problemen opleveren dan kleine projecten?

Dat is dus iets meer dan 1GB per track.
Geen probleem zou ik zo denken. Ik had dus gelezen dat het met windows misgaat als 1 file meer dan 4GB is. Dat is dus per audiospoor ca. 4 uur op 16bit 44.1kHz. Of korter dus bij hogere resoluties.

Dat is dus iets meer dan 1GB per track.
Geen probleem zou ik zo denken. Ik had dus gelezen dat het met windows misgaat als 1 file meer dan 4GB is. Dat is dus per audiospoor ca. 4 uur op 16bit 44.1kHz. Of korter dus bij hogere resoluties.

Oooh wat een ramp ja! Ben veel met video bezig geweest en inderdaad, files groter dan 4Gb waren een ramp. Maar dat is al even geleden. Volgens mij was dat nog in het FAT32 tijdperk. Teringzooi was dat.
Volgens mij kan NTSF redelijk goed omgaan met bestanden groter dan 4Gb.

Maar het blijft altijd windows en windows is met grote bestanden altijd al een ramp geweest!

Als iemand inderdaad 4 uur gaat recorden of bv. 2 uur op een hogere resolutie, dan heeft deze persoon waarschijnlijk een professioneel doel in de vorm van een live opname van een orkest of iets dergelijks.
In dit soort gevallen wordt echt alleen nog maar op Mac gewerkt (totaal anders bestandsysteem).

Iemand die in zo'n professioneel en groots project nog op PC (windows) gaat werken, die vraagt natuurlijk om problemen!

Ik heb idd. mijn antwoord ja.

Ik neem overigens op met 24/44.1 en heb nu een dik 50-60 audiotracks inmiddels.

Ik heb even voor je gezocht op het Steinberg forum voor Cubase:
http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=107018&highlight=file+size

In FAT32 schijnt windows in de file size maar tot 4GB te gaan. Dus je waves mogen per track in ieder geval niet groter dan 4GB worden. Maar zolang elke individuele wave wel onder dit formaat blijft, zou ik denken dat het goed moet kunnen gaan. Zelf heb ik geen ervaring met files groter dan zeg eens 450MB. Met dit formaat heb ik geen problemen (in Wavelab) met Windows XP.

Werk je nog met windows 3.11??
Zo goed als elk OS gebruikt het NTFS (windows) of HFS(mac) filesystem.

Werk je nog met windows 3.11??

Ja... is er al een nieuwe uit?

Zo goed als elk OS gebruikt het NTFS (windows) of HFS(mac) filesystem.

Duh, maar er was iets dat problemen opleverde met bestanden groter dan 4Gb bij mij en dat was zo'n 5 jaar geleden (gok ik even) en het zou goed kunnen dat dat was op een oude hdd die ik erbij had geprikt die waarschijnlijk nog op FAT32 stond geformatteerd. Die stamde waarschijnlijk nog uit het Win98 tijdperk (overigens een geniaal besturingssysteem Win98se!!!)

Hoeveel kan NTFS nu eigenlijk zonder problemen handelen?

Ja... is er al een nieuwe uit?

Duh, maar er was iets dat problemen opleverde met bestanden groter dan 4Gb bij mij en dat was zo'n 5 jaar geleden (gok ik even) en het zou goed kunnen dat dat was op een oude hdd die ik erbij had geprikt die waarschijnlijk nog op FAT32 stond geformatteerd. Die stamde waarschijnlijk nog uit het Win98 tijdperk (overigens een geniaal besturingssysteem Win98se!!!)

Hoeveel kan NTFS nu eigenlijk zonder problemen handelen?

:) Maximale bestandsgrootte wordt met NTFS enkel gelimiteerd door je beschikbare schijfruimte. Ik doelde met mijn reactie overigens meer op Arnomusicman dan op jou...

:) Maximale bestandsgrootte wordt met NTFS enkel gelimiteerd door je beschikbare schijfruimte. Ik doelde met mijn reactie overigens meer op Arnomusicman dan op jou...

Zolang ik geen problemen heb boeit het me niet wat voor bestandssysteem ik gebruik................XP SP3 trouwens. En zelf werk ik niet eens met grote files.

En ik heb ook maar goedbedoeld voor een forumlid gezocht hoor......kalm aan.
Van wanneer die post was heb ik trouwens niet naar gekeken..................kan best zijn dat die ook al aardig oud was.

Back