Roland SH 201

Zenit

Nieuwkomer
Hallo,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Roland SH 201, leuk speelgoed maar 2 van de knoppen werken niet meer. Een van de 'bank'nummers en de knop die je laat switchen tussen effecten reageren niet meer wanneer ik er op duw. Het toestel is 2de hands dus ben ik eigenlijk op zoek nr een verklaring hiervoor en een goedkope manier om dit op te lossen. Er zit namelijk verder nauwelijks slijt op en de Roland is nog helemaal niet oud en er is altijd goed zorg voor gedragen...

Please help me!

Je zou hem voorzichtig open kunnen schroeven, soms zit een knopje (en het onderliggende mechaniek) gewoon niet helemaal goed in de behuizing, even opnieuw netjes erin zetten helpt dan vaak al. Is dat niet het geval, dan kun je kijken of er ergens slijtage zit, en je kunt de contacten reinigen, en het mechaniek controleren. Heb je pech, dan zit er ergens anders op de print een breuk, dan ben je verder van huis...

Misschien dat een eigenaar betere informatie kan geven, maar dit is mijn algemene synth-troubleshoottechniek.

Bedankt voor je reactie!

Ik vind het openschroeven wat delicaat want als je er niet zo veel van af weet kan het wel eens serieus misgaan daarna. Dus ik ga nog even wachten op andere reacties/alternatieven, miss mensen die dit ook voorgehad hebben. Ik denk effectief ook wel dat het contact gewoon slecht is(stof) en dat dit gereinigd moet worden, maar zekerben ik het niet.

Ik kan hem bij Key Music binnensteken die hem dan aan Roland bezorgen voor de reparatie maar ze kunnen mij geen echt zicht geven op hoeveel dat zal kosten...
Iemand een idee?

als je hem inlveret en wacht ben je soiweso veel geld kwijt zonder dat je weet of het oplost.

Als je hem zelf openmaakt, onthoudt welke schroeven waar zaten en zolang je niet lomp doet kan er weinig misgaan met zo'n nieuw apparaat. Zijn meestal toch alleen maar gechipte printplaten met wat switches en pots erop.

Open schroeven kan iedere boerenlul. Waarvan akte 8)

Tenzij je nog garantie hebt en een garantiezegel er voor moet breken, maar als je nog garantie had dan stelde je deze vraag denk ik niet?

Het toestel is 2de hands

vandaar een probleem met de garantie waarschijnlijk. Ik zou de vorige eigenaar eens benaderen, misschien heeft hij de bon nog. Misschien kan je hem dan onder garantie opsturen.

Anders inderdaad zelf openschroeven, het kan nooit slechter worden dan nu. Toch?

Inderdaad. Zonder garantie gewoon voorzichtig openvijzen (als je hem laat repareren ben je 1 veel geld kwijt, ook al is het maar een slecht contactje en 2 het kan laaang duren, zeker bij die massawinkels als Key music). De eerste maal gebeurt het met bevende vingertjes, maar als je zorgvuldig bent kan er weinig met foutgaan. De tweede maal gebeurt het al een stuk minder zorgvuldig :). Overigens als jet reinigt, doe het niet met contactspray die residue achterlaat.

Ik heb wel wat ervaring met openvijzen, heb men cd spelers en mengpaneel ook al vaak opengemaakt uit nieuwsgierigheid en om het stof er uit te halen :). Dus ik zal dat dan maar eens overwegen. (eerst nog eens contact opnemen met de vorige eigenaar)
Maar als het geen slecht contact blijkt te zijn mr echt een probleem met de print dan resten mij niet veel opties zeker? Dan toch maar binnensteken, hoop dat het niet nodig zal zijn.
Kan iemand mij nog wat reinigingstips geven?

Nee, maar wel voor het opendraaien. Maak van elke stap die je doet even een foto met een digitale camera, en als je er kabeltjes uithaalt, leer even hoe de macro-functie werkt; zo kun je close-ups nemen die niet helemaal wazig zijn (wel weer uitzetten als je overzichtskiekjes maakt).

Omdat een digitale camera de foto's keurig nummert hoef je ze alleen maar in de omgekeerde volgorde te bekijken om alles weer in elkaar te zetten.

Beste Ralph,

Je kan best langs je Roland dealer gaan, deze zal met ons contact opnemen. We zullen je toestel daar oppikken zodat we je SH-201 hier kunnen nakijken.

We geven steeds 2jaar garantie op onze toestellen!

Vriendelijke groeten, Cordialement,
Filip Claessens
Service Engineer

ROLAND CENTRAL EUROPE NV
Houtstraat 3, B-2260 Westerlo - Belgium
TEL: +32(0)14 57 58 11
FAX: +32(0)14 57 58 14

URL: www.rolandce.com
EMAIL: filip.claessens@rolandce.com

Het is dus vrij essentieel te achterhalen of er nog garantie op zit mr dit moet je dan ook vast kunnen aantonen met een aankoopbon ofzoiets zeker?

Back