acapella

foxenberg

This really pisses me off
Ik heb via Cubase een audiofile ingeladen. Het is een acapella. Wil een remixje proberen te maken. Echter; hoe krijg je die zooi strak. Heb het al met timestretch geprobeerd, maar hij blijft maar een maat goed lopen en dan loopt ie hopeloos uit de maat. Is dit sowieso op deze manier wel mogelijk, of moet je een hoop knippen en plakken :confused:

je moet weten wat het aantal bpm van de acapella is,
Een handig hulpmiddel daarbij is het origineel, met beat erbij. Daarmee kun je dan met verschillende programma's (bijv. Acid) het aantal bpm uitrekenen.

Het is wel zo, dat de acapella met een "computerbeat" of een clicktrack moet zijn opgenomen: Live of analoge/oude nummers zijn door mensen ingespeeld, en daarbij wil het nog weleens voorkomen dat er een verschil in snelheid tussen het begin en het eind van het nummer zit; In dat geval moet je veeeeeel knippen en plakken.

Ik weet niet of je in het bezit bent van Acid?
Dan is het een fluitje van een eurocent: Met de zogenaamde Beatmapper heb je eerst de (bijv.) 91,22 Bpm bepaald. Vervolgens kun je simpelweg alles met het tempo doen, versnellen tot ieder gewenst tempo (bijna realtime)
Je kunt ervoor kiezen om de pitch te behouden, of dat deze meegaat met de snelheid (i jouw geval wordt de sample dan verhoogd)

Als je acid niet hebt is het volgens mij een kwestie van het beginpunt van de vocal goed kiezen, en het andere tempo varieren, net zolang tot je de juiste hebt.

Zoals ik al zei, het is heel eenvoudig met Acid. Ik heb er dus positieve ervaringen mee.

Let wel; Als je meer dan 10% van het orignele tempo afwijkt komt dat de geluidskwaliteit niet ten goede.
Als je de exacte bpm's weet kun je toch ook gewoon met een programma als Wavelab een nieuwe getimetrechte sample maken??

Met Cubase/Recylce heb ik geen ervaringen.

Van 80 naar 140 is wel een groot verschil. Time stretchen zal de boel behoorlijk vervormen. Als het lukt ben ik erg benieuwd hoe je het gedaan hebt...

Als je GOED wilt timestretchen moet je pro sonic time factory nemen, klinkt zelfs bij extreme veranderingen nog goed, hij is ook met een track van 6 minuten op 44.1 16 bit op mijn p4 2533 iets van 10 minuten aan het rekenen, dat zegt al wat.
Hij is zeker niet te vergelijken met de timestretching van wavelab ofzo, way better !

Je zit nooit helemaal strak met vocalen dus wat je het beste kunt doen is de vocalen in stukken hakken en opnieuw ALS wav erop plakken, hoef je alleen het beginpunt goed te zetten, de rest gaat dan redelijk vanzelf goed lopen tot het volgende punt en dan weer opnieuw een stuk audiovocals plakken en goed zetten etc.

Ga het we een keertje proberen, ben nu met een andere track gestart. Ik neem aan dat jij dezelfde problemen hebt gehad met die remix van The sound of Goodbye. Daar heb je natuurlijk ook behoorlijk lappen acapella. Mijn vraag stel ik gewoon omdat ik niet bij een remix maken op hetzelfde tempo wil blijven zitten. Waar kun je dat Pro sonic kopen?

als je eerst zal timestretchen dus met dat programma en je remix apart opneemt als je dat kan doen
kan je het in cooledit heel overzichtelijk zien wat een golf waar doet.. zo kan je heel mooie knippen en plakken

het is maar een tip, geen oplossing

acapella van 80/90 bpm naar 139 bpm timestretchen is gedoemd te mislukken.
Bij sounds is het verschil in bpm al te veel laat staan met een vocal.
Ons gehoor is enorm gevoelig voor abnormale veranderingen van een menselijke stem.

Als je toch eventueel een vocal wilt timestretchen kun je dat momenteel het beste met Melodyne doen.
Dit programma kost echter wel een paar knaken.

Het op de maat zetten van vocals doe je altijd op het gehoor.
Een vocal is nooit een strak ingespeeld (midi)instrument maar een live opname die fluctueert in snelheid, accenten, volume, etc.
De zinnen of zelfs de woorden knippen en dan op het gehoor onder de muziek plaatsen is 9 van de 10 keer 'The way to go.'

Succes, gr. Tom

Ik heb dit zelf ook al verschillende keren gedaan met Acid, vaak werkt het ook
erg goed om de hele acapella op te knippen in losse wavs om zo de strakte
erin te houden. dus als je eenmaal weet hoeveel je timestrech moet zijn, pas je
deze waarde's toe op de los geknipte acapella's.

Back