Welke audio-interface moet ik kiezen?

ErikDrenthe

Nieuwkomer
Hoi iedereen,

Thuis heb ik een Virus staan, een Access Virus TI keyboard en een X6 van Roland. En natuurlijk ook een mixer. Ik zit nog niet zo lang in deze wereld. En ik denk dat ik iets van dance of house of andere muziek wil maken. Maar ik heb niet zoveel verstand van audio interfaces. Dus wie weet welke ik moet nemen? Mij is verteld, dat E-mu wel iets is of Tascam of Yamaha. Maar dat is allemaal in de prijsklasse van rond de € 180 euro. Zijn dat goeie audio interfaces of moet ik naar een duurdere prijsklasse? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

ErikDrenthe

Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
protip: houd je ctrl-toets ingedrukt en scroll dan omhoog in plaats van je letters loeigroot te maken

Je hebt nu al een audio interface - da's wat er in je Virus TI zit.

Het bepalen van welke audio-interface je moet hebben is hardstikke simpel:

- hoeveel in- en uitgangen heb je nodig?
- wil je behalve synths ook nog microfoons gebruiken (xlr-inputs met preamps nodig) of gitaren (zgn hi-z inputs nodig)
- heb je een laptop of een desktop-computer? In het eerste geval PCMCIA, Firewire of USB, in het tweede geval Firewire, USB of PCI(express).

Genre maakt overigens ook weer geen moer uit.

Heb je dat bij elkaar, dan blijven er maar een paar opties over; en dan ga je daar van kijken in hoeverre er onderhoud wordt gepleegd aan de drivers en wat de bouwkwaliteit is. Daar mensen vaak 1 audio-interface kopen en pas overschakelen op nr. 2 als het nodig is zijn vergelijkingen lastig te maken; maar de kwaliteit van drivers vertelt al een hoop.

Dus...

Hoi Yoozer,

Hoe ist? Ik denk, dat ik ook een microfoon wil gebruiken. Ik heb een gewone microfoon, geen condensator mic. Volgens Morel maakt dat niks uit. Verder heb ik een desktop computer. Maarik wil de Ti en de X6 op de computer gebruiken. Ik vraag me af, of dat met de TI kan.

Weet jij trouwens hoe de vocoder van de Virus TI werkt? Alvast bedankt voor je reaktie.

ErikDrenthe

Nou, als je achterop de TI kijkt en de firmware hebt geupdate en misschien eens op de Access site hebt gekeken zul je zien dat er een hele mooie editor te krijgen is voor 't ding, er zit immers niet voor niks een USB-aansluiting op.

Hoe de vocoder werkt? Geen idee, dat heb ik ook nog nooit bij m'n Virus C proberen uit te vinden. Echter, het is een relatief logische aanname dat er ergens in de lijst van 2048 presets iets genaamd "vocoder" zit.

Omdat het Wikipedia-artikel over vocoders absolute poep is volgt hier een samenvatting:

Vocoders hebben 2 signalen nodig - een carrier en een modulator. De carrier ("drager") bestaat uit bijv. een synth-strings-patch; een geluid met genoeg harmonischen dat al dan niet opgeleukt wordt door een chorus. Deze kan door de Virus zelf gemaakt worden.

Het tweede signaal is de modulator. Dit is iets wat vocoder-presets aan jou overlaten; stel de Fantom zodanig in dat 'ie een drumbeat blijft afspelen (hoe je dat doet mag je zelf weten) en plug de outputs (1 en 2) van de Fantom in de inputs van de Virus.

Als je dan een noot speelt op de Virus terwijl de vocoderpreset is gekozen moet je iets horen. Is dat niet het geval, ga dan alle vocoder-presets af tot je iets vindt wat 't wel doet.

Vervolgens kun je de drumbeat van de Fantom vervangen door willekeurig welk ander ding (dit is waarom het mooi is als je audio-interface meerdere uitgangen heeft; je stuurt er 2 naar je speakers en 2 naar de ingangen van je Virus) en vocoden tot je er bij neer valt.

Hoi Yoozer,

Hoe ist? Het heeft ff geduurd voordat ik antwoordde. Maar ik heb ff gevraagd aan Morel. Die zegt, dat ik inderdaad een interface heb.

Je hebt het over USB. Maar ik denk dat ik ook een verbinding moet leggen naar de computer. Ik kan sowieso de Virus en de X6 via een MIDI-verbinding met elkaar verbinden. Maar ik hoop, dat als ik Cubase Essential koop, dat daar ook een kabeltje bijzit voor een MIDI-verbinding of iets dergelijks. Voor de duidelijkheid: ik heb al een kabel tussen de Virus TI en de computer. En die MIDI-verbinding van de Virus naar de X6 moet nog worden gelegd, zoals ik al zei. Je kunt er ook via de Edit-knop bij komen. Maar ik heb dat menu niet gezien. Dus misschien dat Morel me daarbij kan helpen. Heb ik ook aan ze gevraagd. Omdat ik zelf niet technisch ben, weet ik nooit hoe ik die verbindingen met snoer moet leggen.

Wantik neem aan, dat een USB-verbinding niet genoeg is. Als ik Cubase heb, moet ik dan een extra verbinding hebben? Alvast bedankt.

ErikDrenthe

Verder heb ik nog geen presets gevonden voor de vocoder. (ik meen, dat er 2.150 + presets zijn, in de Virus in totaal)

Back