iMac G5 - welke software draait hier nog soepel op?

SolidCake

Ingeburgerd
Hey, ik heb een vraag over mijn iMac.

Ik ben sinds een paar maanden een trotse eigenaar van een iMac G5. Nou is mijn vraag echter of er een music programma bestaat die er soepel op kan lopen? In mijn iMac zit een 1.6ghz processor, 1GB RAM maar hij kan kan 2GB aan. Verder zit er OSX 10.4.11 in.

Zit er niet standaard garageband op? Daarnaast zijn er wat oudere (minder zware) versies van cubase of logic die er goed op draaien.

Volgens mij stel je deze vraag in het verkeerde subforum. Hoort denk ik meer thuis in software.

Bedankt Kalusi,

Ja indd, Verkeerder Sub-Forum. Mijn fout.

Als een mod graag dit kan redirecten?

Er zit jammer genoeg geen garage band op.....

Laatst gewijzigd:
Bedankt Kalusi,

Ja indd, Verkeerder Sub-Forum. Mijn fout.

Als een mod graag dit kan redirecten?

Er zit jammer genoeg geen garage band op.....

Bericht door een moderator:
Verplaatst naar het juiste forum.

Je hebt inderdaad Logic Express als kleinere versie van Logic.

Ik zou ook 's naar Digital Performer kijken. Apple is voornamelijk een hardware fabrikant en probeert met de software zo veel mogelijk computers te slijten. Dus het is absoluut niet hun bedoeling te zorgen dat bv Logic 8 lekker draait op een PPC processor als in de G5 zit en ik denk niet dat je Logic 7 nog kan krijgen (want apple wil namelijk graag dat je 8 koopt met een nieuwe mac).

Garageband zit bij de iLife bundel. Op sommige OSX installatie DVDs staat een demo versie hiervan.

Ableton Live 5 draait prima op jouw G5. 6 of 7 kan ook, maar dan moet je zeker uitbreiden naar 2 gig werkgeheugen.

Wat wil je er precies mee gaan doen?
- Midi sequencing naar externe midi apparatuur?
- Recording?
- Componeren met software instruments?

Je hebt inderdaad Logic Express als kleinere versie van Logic.

Ik zou ook 's naar Digital Performer kijken. Apple is voornamelijk een hardware fabrikant en probeert met de software zo veel mogelijk computers te slijten. Dus het is absoluut niet hun bedoeling te zorgen dat bv Logic 8 lekker draait op een PPC processor als in de G5 zit en ik denk niet dat je Logic 7 nog kan krijgen (want apple wil namelijk graag dat je 8 koopt met een nieuwe mac).

Garageband zit bij de iLife bundel. Op sommige OSX installatie DVDs staat een demo versie hiervan.

Onzin , Apple maakt prima software , niet alleen audio maar ook voor video
en worden gebruikt door miljoenen mensen.
Als je geen rare dingen gaat doen met een G5 loopt alles prima.

Hey, ik heb een vraag over mijn iMac.

Ik ben sinds een paar maanden een trotse eigenaar van een iMac G5. Nou is mijn vraag echter of er een music programma bestaat die er soepel op kan lopen? In mijn iMac zit een 1.6ghz processor, 1GB RAM maar hij kan kan 2GB aan. Verder zit er OSX 10.4.11 in.

Je kunt beginnen met bijv Logic Express en dan naar 8 gaan als Logic bevalt
maar wat al eerder is vermeld kun je ook voor Motu DP kijken.
Er zijn mogelijkheden genoeg en niemand verplicht je om software van Apple
te kopen.

Bericht door een moderator:
titel even verduidelijkt, hoort toch bij sequencing ;)

Ik werk met Logic 8 Pro op een 12" Powerbook met een G4 op 1,33 GHz en 1,25 GB geheugen. Dat werkt prima voor mij: ik heb circa 6 tot 8 tracks tegelijkertijd [*] met soft synths en effecten (alleen die uit Logic) voordat ik mag overgaan op het freezen van tracks. Ik gebruik het zowel thuis als live in een band.

Je moet even weten wat je doet. Bijvoorbeeld niet op iedere track een eigen Space Designer reverb zetten, want dat ding vreet CPU. Maar wel alle tracks routeren naar een bus waarop een Gold of Platinum verb staat.

Als je niet alles met softsynths doet, maar ook met audio werkt of veel met de ingebouwde sampler (EXS24) doet, dan zijn er vast meer tracks uit je G5 te halen. Daarnaast moet je ook even de introductiedatum van de Logic softsynths achterhalen. Hoe ouder ze zijn, hoe minder CPU ze vragen. ;)

[*] alles in perspectief: Oxygene van Jean Michel Jarre en Sweet Dreams van de Eurythmics zijn allebei albums die zijn opgenomen op 8 sporen. Het gaat niet om de (hoeveelheid) spullen, maar om hoe creatief je met de beperkingen omgaat.

Laatst gewijzigd:
teveel om op te noemen, heb zelf een imac g5 2.0mhz met 1.5gb ram
wilt niet weten wat er allemaal goed op loopt.
stuur maar even een mailtje en we praten verder

Wow, Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden reageren!

Ik wil alvast de mod ProtoHuman bedanken om zo vriendelijk te zijn mijn topic te verplaatsen en de naam te verduidelijken.

Ik ga even op de veel gestelde vragen in:

Wat ik graag met mijn iMac wil is 'echte' synths opnemen. Persoonlijk houd ik totaal niet van softsynths, vooral die standaard al in logic zitten.

Ik heb genoeg aan 8 sporen maar 16 zou te gek zijn. Verder wat samples en efecten.

Ik zat aan Logic 8 te denken aangezien een vriend van me hem zo op mijn mac kan zetten. Op de apple website staat dat Logic 8 zelfs op een g4 kan draaien, in hoeverre dit werkt weet ik niet.

Nogmaals bedankt voor de berichten!

Ik zat aan Logic 8 te denken aangezien een vriend van me hem zo op mijn mac kan zetten.
Wel allemaal eerlijk, neem ik aan?

Als je alleen maar audio wil opnemen dan is iLife 09 (met GarageBand) aanschaffen voor 80 euro meer dan genoeg. En dan ben je ook nog eens helemaal legaal. Daarnaast heb je een losse audio interface nodig (da's hardware) die het geluid van je analoge synths digitaliseert richting GarageBand, Logic, etc.

Op de apple website staat dat Logic 8 zelfs op een g4 kan draaien, in hoeverre dit werkt weet ik niet.
Lees mijn antwoord nog eens goed...

iLife '09 vereist wel Leopard (10.5). Dus ik zou voor een prikkie iLife '08 op de kop tikken als je dat nog niet hebt. De verschillen tussen de twee versies van Garageband zijn niet groot.
Wel 2 GB ram in je iMac zetten.

Daarnaast heb je een losse audio interface nodig (da's hardware) die het geluid van je analoge synths digitaliseert richting GarageBand, Logic, etc.
heeft die mac niet al stereo in/uit. wel een 25€ midiinterface/ usb keyboardje

De iMac G5's hebben gewoon een audio-in en uitgang dus een aparte audio-interface is geen noodzaak. Klinkt uiteraard wel beter met zo'n ding erbij!
En een midi-keyboard lijkt me overbodig aangezien de TS op de analoge synths gaat spelen.

Back