Kan je met Garagaband exporteren met een hogere samplerate?

Artificial Soul

Stamgast
Sinds kort heb ik een iMac en uiteraard ben ik het programma Garageband gaan proberen. Het lijkt een simpel en gelimiteerd programma, maar toen ik het ging verkennen bleek dat het toch veel interessante mogelijkheden biedt. De belangrijkste effecten om je muziek af te mixen, zoals reverb, echo, compressor, equalizer, distortion, etc. zijn allemaal aanwezig en je kan het allemaal handmatig aanpassen. Wat mij betreft is Garageband - bijna - volwaardige software om muziek mee te maken. En juist door zijn eenvoud kan je je creativiteit de vrije ruimte geven. :)

Er zitten ook wat beperkingen op. De grootste beperking vind ik momenteel dat je het eindresultaat alleen kan exporteren als geluidsbestand met een samplerate van 44,1 kHz.

Mijn vraag is: zijn er plugins te vinden waarmee je de samplerate kan omzetten naar 96 kHz?

Alvast bedankt! :)

Als je een .wav file hebt en daar een mp3 van maakt, en 'm op een andere computer weer omzet naar .wav, heb je dan weer het bestand met de originele kwaliteit?

Nee, dus. Die limiet zit er voor een goede reden op; ga eens rondshoppen voor Logic of Logic Express.

Ik begrijp hieruit dus dat de standaard samplerate hoe dan ook 44,1 kHz is.

Ik begrijp dat die limiet erop zit, anders zou bijvoorbeeld Logic veel minder verkocht worden, want Garageband biedt dan immers alles wat je nodig hebt.

Ik ben nog niet zo heel erg ervaren met muziek maken. Voordat ik dure software ga gebruiken, wil ik het eerst met dit programma proberen en andere tools zoals Audacity. Ik heb wel demo's van Sonar en Ableton geprobeerd, maar door alle functies zie ik door de bomen het bos niet meer.

Is een hogere samplerate eigenlijk wel zo belangrijk? De bitdepth is wel belangrijk, maar aangezien Garageband kan exporteren naar 24bit, is het in dit geval niet zo'n probleem.

Is het niet afhankelijk van je geluidskaart?
Ik bedoel. die standaard ingebouwde mac-audio-kaart kan waarschijnelijk niet eens
96khz doen?

Of is dat nou vreemd gedacht?

Ik zou het niet weten. Maar ik heb wel een externe interface en die gebruik ik ook.

(Is een Edirol FA-66. Daar zat helaas geen bijgeleverde software bij, alleen drivers.)

Is het niet afhankelijk van je geluidskaart?
Ik bedoel. die standaard ingebouwde mac-audio-kaart kan waarschijnelijk niet eens
96khz doen?

Of is dat nou vreemd gedacht?
ja
upsampling schiet je niks mee op

Ga lekker muziekmaken met Garageband, schaf ondertussen Logic aan...als je iets het gemaakt kan je namelijk gewoon je Garageband project importeren in Logic en verder gaan, die intergratie is er dussss.
En wat betreft werken op 44.1; wat is daar mis mee? Helemaal als je nog nit ervaren bent neem ik aan dat je projecten ok niet vereisen dat een hogere kwaliteit opnames nodig is. ook zullen je bronnen het niet vereisen (hele dure preamps, mics dure instrumenten enz...)

Niet blind op staren, eerst lekker je spullen leren kennen en kijken of het wel essentieel is voor jou. Uitbreiden kan altijd nog.

Back