[soul] Blauw

Stage73

elektromechanisch lid
long-time-no-see! sorrie, ik ben ontzettend druk met reizen en werken en muziek schiet er ietwat tussenin....maarrrrr....nu eindelijk weer een liedje af!

check 'm op

www.chromelegs.nl/mp3s/Roald_Blauw.mp3

en commentaar is meer dan welkom, het is een verjaardagskadootje dus hij moet goed zijn. Ik zit nog wat met de verb in mijn maag (easyverb) en moet de zang nog es overdoen denk ik. Ook weet ik niet of het einde "too much" is.

instrumentjes: rhodes door NI Guitarcombos AC30, Sampletank(bas), Battery3 (alles drum/percussie) en HalionOne (uitstrijkje)

Ik vind het arrangement super, mooie akkoorden, Rhodes goed gespeeld (die machine kan me soms echt ontroeren, zo mooi vind ik ze klinken). Mix is ook niet slecht, ik zou alleen de rimclick/sidestick iets meer ruimte geven, de reverb matcht nu niet echt met de rest. Hij's nu net iets te droog naar mijn zin. En de bas is een beetje dunnetjes, vooral in de hogere registers. De sound van de bas is verder goed maar een beetje slim EQ'en zou hem nog iets lekkerder maken. Of nog door een simulator van het 1 of ander halen.

Ik ben niet heel erg fan van de zang, je hebt wel momenten maar ik hoor een beetje een ongeoefende stem. Wel een eigen karakter, waarvoor lof. Ik word zelf een beetje kriegel van een zin die zich 4x herhaalt, ik zou het mooier zijn als het twee verschillende zinnen zouden zijn en dan a/b/a/b gezongen. Maar misschien is dat ook een kwestie van smaak.

Het einde kan er best mee door, hoewel ik in plaats van de cheesy progressie misschien eerder zou kiezen voor een ingewikkelder soulakkoord zoals je in moderne Amerikaanse soul veel hoort. Sorry, heb geen muzikale scholing dus ik hoop dat je een idee hebt wat ik bedoel... ze zitten ook sporadisch al in je nummer dus misschien kun je een andere kiezen :)

Arrangement en tekst zou meer uit gehaald kunnen worden.

dank dank! hmmz ja...mijn stemmetje...ik ga eens zangles nemen, dan kom ik misschien op acceptabel niveau :D 'tis helaas niet anders. Ik ga ook nog een beetje over de tekst nadenken, misschien past daar iets afwisselenders (alhoewel ik expres iets heel herhalends heb gemaakt, ik wilde dr groove op de voorgrond). Qua arrangement zit ik een beetje op een dood spoor. Een echte drumtrack zou enorm veel leven brengen, verder wil ik het graag ietwat "clean" laten. Ik heb ook al gepoogd wat marcato-strijkers erin te maken maar dan wordt het al snel te kitschig.

Leuke track.
tekst is inderdaad erg minimaal, krijg altijd ik zoiets van "JA.. ik hoor je wel."
qua zang, lijkt alsof het je moetje kost, adem problemen? (sorry wil niet oneerbiedig overkomen) maar ook wel een bepaalde stijl, spinvis of zo?? (Die ik trouwens echt zwaar RUK vind) maar past er wel bij. En voor iemand die geen zangles heeft genoten :okdan:

misschien wel mooi om in dat middenstuk het tempo te dubbelen, qua hihats, lekkere shufle en daar een solootje tegen aan gooien (en mooi likje gitaar wellicht?). wordt het natuurlijk wel een wat minder rustig nummer van en nu is het een beetje een "tussendoortje". Een rust moment ergens midden of einde van een album.werkt dan wel weer goed denk ik.

tja, fuck.. die rhodes, wat is dat toch een prachtige sound een en al emotie en connectie met het verleden. zoals die magische 303 sound zeg maar.

misschien wel mooi om in dat middenstuk het tempo te dubbelen

Neeeee alsjeblieft niet :P

Misschien tweede helft solo volle drums erin, mooie ride cymbal en snaredrum. En dan daarna refrein zingen met diezelfde volheid, terwijl je er doorheen soleert op de Rhodes? Oh en een subtiel Hammondje om het aan te dikken, vind ik altijd een mooie combi met een Rhodes. Beetje spelen met rotary speaker. Maar ik ben maar een beetje aan het brainstormen.

welnu....beetje hammond erin, een vriend heeft de gitaar ingespeeld...nu is er al meer "loos"....dank nogmaals voor de hints en tips!

Mooie track hoor! :okdan:

Je stem is best okay trouwens, nog een paar jaartjes er overheen en dan gaat die vanzelf meer vintage klinken..

Die hammond mag van mij iets meer vibrato en distortion en body krijgen, maar 't kan aan mijn laptop speakertjes liggen dat dat mist.

er zit een lekkere groove in. Stem mag van mij wel dbtje of 2 harder.

Misschien je bass iets limiten zodat die iets minder harde pieken geeft? Niet te veel natuurlijk. Denk dat je totale mix dan ook harder kan.

Ik zou zeker geen echt drumtrack maken maar hem lekker zo houden, past bij de stijl deze sound. Rhodes had veel losser, strak maar losser/soulvoller gespeeld kunnen worden...en die gitaar had danwel gestemd moeten worden, maar ik denk beter nog geintoneerd op de Rhodes want de gitaar zit er net tegenaan wat heel irritant is vind ik.
Liedje is ok voor een track als dit, mis alleen wel wat dynamiek (zowel in het arrangement als in de levels, instrumentlevel een in de balans) door het hele nummer heen...dat maakt het saaier dat het daadwerkelijk is, want het is niet.
Heeft het een speciale bedoeling en/ of betekenis dat je het zelf zingt? Zo ja lekker zo houden, met de vibe van deze take...zo niet laat het dan aub zingen door iemand anders. Je vocals maken het geheel ook niet dynamischer op.

Bedoel alles opbouwend hoor, niet om af te kraken mocht het zo overkomen excuses!

succes verder!

Nog een verlate reactie!

Lekkere sfeer, weer een typisch nummer van Roald ;) Beetje tam her en der, ik zou toch net even wat meer climax verwachten; en ik moet het helaas eens zijn met een aantal anderen, je zou veel meer uit je stem kunnen halen (en daarmee een veel krachtiger resultaat neer zetten). De sounds zijn overigens prima, vooral je rhodes klinkt weer erg lekker (blijft me toch altijd opvallen hoe verschillend iedereen z'n eigen rhodes sound blijft neerzetten).
Ik vind het nummer overigens erg gewaagd (zet zo'n text maar eens goed neer in een compositie, ik doe je dat niet na!), maar wat dat beftreft wel geslaagd :okdan: Compositie vind ik ook vrij goed, maar mag nog veel sterker, doe ook daar eens wat gewaagds mee!

Back