Boek tip: The Dance Music Manual

Ik vind theorie boeken en muziek samen altijd een beetje eng.
Wel vind ik dat je kan orienteren doormiddel van zo'n boek,
maar laat het alsjeblieft niet je lijdraad worden in muziek maken.
of was het nou leidraad??

het is iig een draad
en het belooft een mooie te worden :)

Dit boek is geen "Hoe wordt ik producer" boek. Dat staat ook in het voorwoord. wat het boek bespreekt is klanksynthese (theoretische uitleg over hoe een synthesizer z'n geluiden maakt). Uitleg over de verschillende effecten en hoe deze werken. Verder muziektheorie. De specifieke kenmerken per stijl. En een uitleg over mastering en mixing. Let wel. Tís geen trance voor dummies maar een dodelijk saai boek met bakken theorie. Maar het geeft je dus wel een verdieping in wat je doet. Mits je daar zin in hebt. Het leert je dus niet muziek maken.

Wat een gelul over muziek maken en boek over theorie - dat het niet bij elkaar past. Muziek is geen zweverig gelul en muziek-techniek al helemaal niet. Voor het maken van muziek, en met name het mixen en toepassen van effecten etcetera zijn toch echt wel heel veel "trucjes" en simpele regels!

EDIT: Precies wat Chow zegt was dus wat ik inderdaad dacht over dit boek. Prima boek dus!!!

nou ja, ik vind het bv. leuk om ambient/soundscapes te maken...
nu kan ik daar een boek over kopen waarin uitgelegd wordt hoe en wat en waarom en tips en voorbeelden enz enz..
maarja hoe je het wendt of keert dat haalt het hele impulsieve, creatieve en originaliteit weg van experimenteren als je je laat leiden daar wat er geschreven staat....

misschien dat het voor dance anders is want dat is IDD gewoon een formule/recept waar je je aan zou moeten houden qua structuur om dance te maken...

Dan heb je het niet begrepen. Ook voor ambient is het handig om kennis te hebben van klanksynthese. Dat staat helemaal los van creativiteit. Of gebruiken ze op conservatoria geen theorie??

ja maar je hebt het hier toch over een Dance Music Manual en niet over een klanksynthese boek?

ah ja ieder zijn ding ik doe het lekker zonder boek en dat gaat goed 8~

ik draai liever knoppen dan lezen ;)

Dit is echt zo een ramsjboek voor mensen die een boekenkast opgevuld hebben met boeken van de Slegte ofzo

en in een psuedo top 40 coverband spelen en denken dat Vander Valk een sjiek hotel is

Heel wat mensen die bang zijn van het woord 'kennis' omdat dit als inperkend wordt gezien voor creativiteit.

Laat duidelijk zijn dat je creativiteit ook bewust kan stimuleren, en bewust ben je alleen maar als je weet waar je mee bezig bent. Een beetje kennis is dus wel op zijn plaats.

Know-how en experimenteren / trial & error kunnen gerust hand in hand gaan. Meer nog, het ene bouwt verder op het andere.

Door te experimenteren ontstaan er soms patronen die je gaat herhalen, die je je eigen maakt, waarmee je je vereenzelvigt, en die je in een later stadium onder de knie hebt (die je kent). Op basis daarvan kan je toch gewoon lekker verder experimenteren?

Iemand die blijvend experimenteert (trial & error) maar niets opslaat (know-how) of wil opslaan, in muziek of eender welke kunst / wetenschap, probeert wat mij betreft op een doelloze manier zin te zoeken / te geven aan.

Om even op het topic in te pikken: zo'n boek kan een ander perspectief bieden, waardoor experimenten een andere (mogelijk interessante) richting kunnen uitgaan. Maar dat kan je alleen inzien als je bewust bezig bent met bovenstaand proces.

Laatst gewijzigd:
ja maar je hebt het hier toch over een Dance Music Manual en niet over een klanksynthese boek?

ah ja ieder zijn ding ik doe het lekker zonder boek en dat gaat goed 8~
Dus als je het over dieren hebt kan het niet ook een deel over koeien gaan?

Klanksynthese is onderdeel van het produceren van dance muziek. En als jij een stapel instrumenten in een mix legt kan het handig zijn nét die tip te lezen of een hele andere benadering te lezen om het geheel strakker passend te krijgen!

Een boek beperkt niet, een boek kan tips geven en een andere blik geven op dezelfde materie. Het verrijkt je wereld, het beperkt het niet.

Als je dat niet inziet en je niet wilt "verlagen" tot een boek (zo komt het van sommige posters hier over) snap ik niet wat je op een forum doet en waarom je reageert.

Stelletje "zogenaamd creatieve" zielen hier af en toe. Dat zijn degenen die op hun 50e nog op hun zolderkamer aan dezelfde knoppen zitten te draaien met een joint in hun bek. Prima, respect voor die figuren en hopelijk hebben ze veel lol, maar er zijn er ook genoeg die (HEEL) veel lol beleven aan het produceren van makkelijk in het gehoor liggende, commerciele platen die de wereld over gaan en in de hitlijsten terecht komen en misschien geproduceerd zijn volgens "regels" en "stappenplannen". Dat hoeft zelfs niet met geld verdienen te maken te hebben, dat kan een passie zijn!!!!!!

Ik word niet vrolijk van zweverige vage chaos-theorie achtige bliepjes en padjes muziek, ik word vrolijk van easy-listening 100-in-een-dozijn dance tracks. Ieder z'n ding, en dit boek vind ik een geweldige tip.

Ik fotografeer al jaren. Dit heb ik geleerd door heel veel doen maar ook door te lezen en workshops te volgen. Natuurlijk kun je muziek maken zonder enige kennis. Dat staat buiten kijf.
Wat dit boek kan doen (ik zeg bewust kan) is meer diepgaande kennis geven over de materie waar je mee bezig bent. Wat is daar mis mee? Ik kan natuurlijk aan knoppen draaien tot ik een ons weeg maar dan maak ik muziek op basis van mazzel. In mijn geval probeer ik liever te zoeken naar bijvoorbeeld een bas geluid op basis van kennis van hoe een synthesizer zijn geluiden maakt. Dan kun je gerichter geluiden maken.
Nogmaals. Ik zeg dus niet dat het zo moet. Je kunt ook gewoon aan de knoppen draaien tot je wat leuks hebt zonder dat je eigenlijk weet wat je hebt gedaan. Prima. Wil je 3 weken later datzelfde geluid nog een keer produceren dan kun je wederom aan de knoppen draaien en hopen dat je weer dat geluid vind. Ook niks mis mee.
Ik gaf dit boek alleen als tip omdat ik het als aanrader vond op een engelstalig forum en het volgens mij een goed boek is.

Wat me wel tegenvalt is de aversie tegen blijkbaar het leren van muziektheorie. Beetje zoals op foto forums waar men de godsganse dag bezig is met nieuwe lensen maar nauwelijks weet hoe licht werkt. Is dat hier ook zo?? Constant downloaden van nieuwe plugins, jagen op nieuwe hardware zonder zich te verdiepen in de werking ervan?

@Dickie Smabers
Je ingeschreven op dit forum om even lekker te trollen??

Alle muziek die ik lekker vind komt helaas niet van mensen die het conservatorium hebben gedaan. Misschien op een enkeling nagelaten dan.

verder... :zie mijn eerste post hier.

Dat zijn autodidacten die dus net zoveel theorie beheersen als mensen van een conservatorium.

Daar voel ik mij dan meer toe aangetrokken dan denk ik.

Dat kan. Ik ook. En lezen van nuttige boeken is ook autodidact ;)

EDIT: Dat had je dus ook al door :) Meestal lees ik lekker in bed.. Vooral droge theorie. Slaap je goed op.. :)

Back