Boek tip: The Dance Music Manual

O dit topic heb ik gemist. Dit boek staat hier al een tijdje in de kast (en soms lees ik er ook uit ;)) en ik ben er best tevreden over. Geeft veel basisinfo over praktisch alles dat komt kijken bij het produceren van elektronische muziek. Voor mij heeft het aardig wat gaten in mijn kennis gedicht en achtergrondinfo gegeven over de werking van MIDI, synthese en andersoortige techniek (de preciese werking van bijvoorbeeld een reverb). Het stukje algemene muziektheorie was voor mij niet zo helder, maar dat valt ook niet in een hoofdstuk uit te leggen.
De hoofdstukken waarin verschillende genres worden geanalyseerd zijn bedoeld om inzicht te krijgen in zowel het ontstaan als de opbouw van een genre, maar niet als blauwdruk of stramien voor een hit.
De hoofdstukken over mixen en masteren moet ik nog lezen.

Ik heb het ook gekocht toen dit hier werd voorgesteld en ik heb er nog geen spijt van gehad. Het is echt wel een boek met een pak informatie in die je op alle niveau's en muziekstijlen kan toepassen. En veel meer praktische en nuttige info dan in Het Grote Opnameboek. Waarvoor dank aan de topic starter!

De SF'ers die het afbreken doen dat ook meestal in andere topics die hen niet interesseren dus niets nieuw eigenlijk...

Je wordt er niet dommer van iig, lijkt me.
En als je 't zelf achteraf toch allemaal beter weet, ben je in ieder geval van de straat af geweest :D

'k Denk dat als je de theorie van sommige dingen weet, dat je wel sneller tot een bepaald gewenst resultaat komt dan dat je maar een beetje zit aan te kloten met knopjes en elk effectinstellinkje een stukje verder draait.. :erm:

Zojuist dit boek besteld... Kwam er per toeval achter dat dit boek bestond. Op basis daarvan had ik al een pdf gevonden met het volledige boek erin. Even snel gescand en direct het boek gekocht. Lijkt me een meer dan prima investering.

Ik snap ook niet zo goed waarom zo veel mensen hier een "afkeer" tegen boeken en theorie hebben. Je kunt toch niet 24u per dag aan knoppen draaien. Waarom niet afwisselen met lezen en theorie.

Is eigenlijk net zoiets als die Synthesis workshop bij Rob Papen thuis in de studio. Tot die tijd wist ik heeeeel globaal een beetje synthesis theorie. Ik draaide uren aan knoppen tot er een leuk geluid uit kwam. Probleem is als ik een maand later zo'n zelfde soort geluid wil, dan wist ik het niet meer. Nu ben ik in staat om heel gericht naar een soort geluid toe te werken. En pas op... ik ben nog steeds een absolute beginner.. maar ik heb nu wel een stukje bagage erbij gekregen waardoor de verdere reis beter behapbaar is.

En besides dat... over 3 weken ga ik op vakantie en zit ik tig uur in het vliegtuig of hang ik op een stand aan de zee... dan lees ik liever een boek over geluidtheorie etc. dan dat ik de viva of flair van de vriendin leen.

Back