Midi sync bagger

Fuse, met welke versie van Cubase werk jij trouwens?
Zodra ik mijn nieuwe pc heb, ga ik een overstap maken op SX.. en ik las in een
andere thread (zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&postid=124558&highlight=1.51#post124558)
een reaktie van Olaf Mol, iets over geƫmuleerde drivers die vervangen zouden
worden bij een update naar 1.51..
Ben benieuwd of dit voor externe clock ook nog een oplossing kan bieden...
Ik kan het nog niet uittesten, want mijn huidige muziek-pc trekt geen SX.

Heb een beter beeld van je probleem nu vizion. Kan idd aan een verouderde firmware liggen. Ik zou toch uitzoeken tot ik wist welk onderdeel den boel scheef laat draaien. Firmware upgraden is een niks in zichzelfe (is zoiets als een bios flashen van een mobo) als je weet dat dat het probleem is(vraagje voor aan de fabrikant, emagic?). of anders zit ligt het gewoon aan cakewalk vs Amt8

Maar ja als toch zinnes bent een nieuw PC aan te schaffen....probleem opgelost zeker...:)

oke dit is nog te hoog gegrepen voor mij eigenlijk die hele technische termenomtrent midiclock en syncen denk dat ik de basisidee wel begrijp maar het fijne NOG niet hehe, maar wat ik vreemd vin is dat bijna al mijn collega's met cubase werken en al hun muziek loopt gewoon strak wat doen hun dan zo anders ?!?!?!

In het begin van de thread kun je lezen welke Cubase ik gebruik. (moet nog updaten, maar niet tussen mixen van nummers door ;) )

Maar technisch? Tsja, synths editen is ook wel technisch. En qua strakheid zijn drums meestal kritiek qua timing. En aangezien ik die allemaal uit de software haal heb ik timingtechnisch daar geen boodschap aan. (is toch 'virtuele' midi)

En als een losse drummodule/sequencer/mpc of zo hebt en die niet te syncen valt aan je sequencer dan is het zwaar irritant. Want als de een voor gaat lopen op de ander heb je een probleem.

Dan kun je die losse sporen van die sequencer in audio opnemen en dan door de knippen/plakken wel strakker aan de rest krijgen. Maar tjsa da's moeilijk doen terwijl het nog moeilijker kan. ;)

Misschien een klein beetje off-topic. Ik werk met Sonar2.1 en een Zoom MRS-1044 harddisk recorder. De zoom gebruik ik als master clock. Starten vanaf song positie "0" gaat perfect. Last van slechte sync heb ik niet. Wel moet ik zeggen dat ik alleen clock, song position pointer signalen stuur, dus geen verder midi signalen. Sonar volgt de Zoom uitstekend in elk op de zoom ingesteld tempo (bpm's).

Wat nu mijn probleem, vraag is, is het volgende. Ooit heb ik een sequencer programmaatje gehad van Evolution, Sound Studio Pro, geloof ik. Via de Zoom kon ik deze aansturen, zelfs in A-B mode, dus van songpositie X tot Y. Bij Sonar lukt mij dit echter niet, die wil alleen starten vanaf positie "0".
Is er iemand hier die hier meer over weet, de handleiding laat mij in het ongewisse, helaas.

Groeten
Bert

Origineel geplaatst door Bert ten Hove Wat nu mijn probleem, vraag is, is het volgende. Ooit heb ik een sequencer programmaatje gehad van Evolution, Sound Studio Pro, geloof ik. Via de Zoom kon ik deze aansturen, zelfs in A-B mode, dus van songpositie X tot Y. Bij Sonar lukt mij dit echter niet, die wil alleen starten vanaf positie "0".
Is er iemand hier die hier meer over weet, de handleiding laat mij in het ongewisse, helaas.

Groeten
Bert [/B]

Ik weet niet hoe dat er bij Sonar uitziet, maar bij Cakewalk 9 kun je bij je Midi-settings
iets aan/uitvinken van "Use Start/Stop, never continue". Probeer dat eens uit.
Misschien zul je ook markers moeten plaatsen binnen Sonar. Ik ga er vanuit dat je weet
hoe dat werkt..:)

Nou, ik denk meer dat het te maken heeft met song position. Binnen Sonar moet je eerst een start commando geven, wanneer ingesteld op externe clock uiteraard, dan pas start Sonar op het moment dat ik de Zoom start. Sychroon loopt alles wel.

Dat met die markers is een goed idee, misschien moet ik dat eens proberen thnx.

Trouwens Fuse, waren het alleen de getallen die versrpongen of liep het ook echt hoorbaar uit de maat? Soms kan het nl gebeuren dat de aangegeven tempo op een synth niet stabiel lijkt te zijn, maar dat dit verder voor de sync niets uitmaakt. (had ik ook met mij EMU XL-1)

Maar dan vrees ik toch dat het een Midex kopen wordt. Misschien dat ik een midex3 van iemand die overstapt op een midex8 kan scoren. Daar zat dan toch ook dat bufferingmechanisme in?

Kan alleen uit ervaring spreken, maar SX met een Midex8 werkt prima.
Aan het begin had ik dus ook last van sync problemen, heb toen de pc getweaked en alle sync signalen de de synths produceren zoveel mogelijk uitgezet.
Alles loopt nu rete strak!!

Origineel geplaatst door Thaizer
Kan alleen uit ervaring spreken, maar SX met een Midex8 werkt prima.
Aan het begin had ik dus ook last van sync problemen, heb toen de pc getweaked en alle sync signalen de de synths produceren zoveel mogelijk uitgezet.
Alles loopt nu rete strak!!

Welk moederbord met welke chipset gebruik je, welk geheugen en hoeveel, als ik vragen mag?

Trouwens Fuse, waren het alleen de getallen die versrpongen of liep het ook echt hoorbaar uit de maat? Soms kan het nl gebeuren dat de aangegeven tempo op een synth niet stabiel lijkt te zijn, maar dat dit verder voor de sync niets uitmaakt. (had ik ook met mij EMU XL-1)

Als het de getallen allen zijn, is het niks denk ik. Ik geloof dat ik hier een paar posts terug gelezen had, dat dat normaal altijd visueel een beetje afwijkt op je schermuitlezing, als je vanuit een externe bron je PC met cubase tot slaaf maakt. Maar ondanks dat, toch alles strak kan lopen. Naar mijn mening ben je het beste af, in de normaal gevallen, dat je soft op je PC de master is ipv slave.

Even nog een toevoeging aan m'n onderzoek resultaten.

Cubase SX 1.06 -> Midex8 OK!
Logic 5.5 -> Midex8 Bagger!
Cubase SX 1.05 -> M-audio Quattro Bagger!
Logic 5.5 -> M-audio Quattro Bagger!

(met dank aan Bamse voor het lenen van de midex8)

Maw, wil je met SX een strakke midi krijgen dan MOET je een midex8 gebruiken.
Wil je met Logic 5.x PC een strakke midi krijgen dan MOET je een AMT/Unitor gebruiken.

Ik baal nu dus nog veel meer dan voorheen want ik zit nu dus met een AMT in m'n maag en dat terwijl Steinberg toendertijd had belooft dat ze daar ook ondersteuning zouden gegeven voor emagic midi controllers. Sterker nog, zou het me niets verbazen dat beide partijen elkaar lopen te fokken.

"Misschien beetje offtopic" Ik heb laatst met de nieuwe engine van Nuendo 2 gewerkt en ik moet zeggen dat dat in vergelijking met Cubase SX 1.06 toch ff in alle opzichten nog stabieler en strakker loopt op zowel audio als midi gebied, verders trouwens erg leuke (niet meteen erg nodige) xtra functies. Deze VST engine zou dus ook in Cubase SX 2 moeten zitten, maar die heb ik nog niet gezien of gehoord. De kans zit er dus groot in dat ik maar eens op Nuendo 2 gaat overstappen, heerrrrlijk programma!!!

Back