Reparatie: Oberheim OB3 orgel module

rutgerjv

Ouwe rot
Hallo

al eerder schreef ik hier over mijn Oberheim OB-3 met kuren (uitvallende lampjes, of nog erger....blijven hangen)....Oberheim/Viscount 3 maal gemaild, geen antwoord!!

Dus ben ik zelf maar eens aan het checken gegaan, langzaam alleen contacten langsgelopen, dubieuze plekken bekeken, etc....en eindelijk de oorzaak gevonden. De grote vierkante chip (hoe heet zo'n ding in vaktermen, weet iemand dat? processor?) blijkt de problemen te veroorzaken. Ik vermoed dat de contacten met de socket slecht zijn zodat als ik de chip aandruk hij het even wel goed doet, en dan na een tijdje weer niet....

De vraag is: hoe krijg ik zo'n processor veilig uit zijn socket, zonder dingen te beschadigen en hoe kan ik vervolgens de contacten van die socket en de pennen van de processor het beste schoonmaken? Met welke spul en hoe?

Ik hoop dat ik mijn module weer betrouwbaar aan de praat kan krijgen, zodat ie mee het podium op kan, dus alle tips zijn welkom.

Groeten,

Rutger

Zit de processor los in de socket (niet gesoldeerd dus)? Mijn ervaring met dit soort dingen dat het eerder de contacten van de socket met de printplaat zijn. Ipv dat de processor niet goed 'connect' met de socket. Als je op de processor duwt, duw je ook de socket op de printplaat. Je ziet dan ook vaak dat het probleem zich pas voordoet als de socket warm geworden is.

Anyway, er zijn speciale tangetjes voor het 'uitwippen' van processors te koop bij iedere computerzaak. Niet zo duur. Haal de processor de uit. Loop eerst de socket na, en kijk offie goed op de printplaat zit (let op barstjes in de soldeer!). Kijk ook op de onderkant van de printplaat. 't Zal wel priegelwerk worden.

Als dat het niet is; kijk dan de processor na. De pootjes van de processor zijn erg kwetsbaar, dus voorzichtig schoonmaken met alcohol ofzo en daarna heel goed -maar nog steeds heel voorzichtig- droog wrijven. Let wel even op dat je zelf niet statisch bent (zeker in dit jaargetijde).

Als je toch in de computerzaak bent voor dat tangetje, vraag dan gelijk hoe zij zelf dit soort dingen oplossen.

Hoi Johan,

thanx voor de tip..ik ga zo meteen even langs de pc-winkel.

Opvallen overigens is dat de module juist GEEN vreemde dingen vertoont als hij eenmaal een tijdje heeft aangestaan en warm is. ALS ie eenmaal goed opstart geeft ie ook geen problemen meer. Maar het wil ook wel voorkomen dat ie opstart en er ineens een paar lampjes niet reageren, dat de vibrato's onregelmatig klinken en dat bijvoorbeeld ineens alle noten blijven hangen.

Maar in ieder geval reageert ie er sterk op als ik op die processor druk, dus ik zal dat in ieder geval grondig checken en schoonmaken. Ik hoop alleen in godsnaam dat er IN die processor niet iets kapot is of een breukje zit ofzo, want dat is waarschijnlijk niet meer te fixen toch?

Groeten,

Rutger

Het zal de chip zelf wel niet zijn (maar dat zeg ik alleen om je gerust te stellen) :D

Dankje....helpt enorm :D .

maareh...die contactjes op de print is wel aannemelijk inderdaad, want ik kwam erachter dat de behuizing een klein beetje getordeerd is....niet helemaal meer recht dus, en de print zit erop vastgeschroefd, dus misschien is die een klein beetje meegebogen en is er een stukje soldeer gebarsten ofzo.

Nouja, ik zal eens even zo'n tangetje halen om het ding eruit te halen, en alcohol om het schoon te maken en dan zal ik je laten weten of het opgelost is.

Groeten,

Rutger

Hoera,

operatie geslaagd...een zogenaamde PLCC-trekker gekocht, daarmee kon ik die IC makkelijk uit de socket trekken, even schoon gemaakt, maar toen zag ik ook meteen de soldering van die socket die niet helemaal lekker was.

Ik heb bijna alle puntjes dus even 'aangestipt' met solderbout, zodat eventuele barstjes weg zijn, en vooral op enkele plekjes wat tin bijgevoegd, want op een of andere manier leek het soldeer te zijn gebarsten ofzo...waarschijnlijk door stoten of schokken met de module.

Nouja...net enkele uurtjes aan gehad, lekker warm laten worden, en hij blijft het doen.

Dus ik denk dat ik er nu wel het podium mee op durf.

Thanx voor de hulp!

Rutger

Back