Bass effect chain

waldorf

Nieuwkomer
Hello mede forumleden,

Ik ben al een tijdje bezig met het op punt stellen van mijn bass-klank, vooral dan gericht naar live optredens.

Ik beschik nu over enkele stomp boxes en vroeg me af welk de beste volgorde zou zijn om ze te plaatsen.

Momenteel loopt de keten als volgt:

bass -> Boss TU2 (tuner) -> EHX Bass Big Muff (fuzz) -> Boss OC2 (octaver) -> Boss SYB5 (synth) -> Boss CS3 (compression) -> EQ -> Amp

Enige suggesties??

Compressie vooraan(en koop alsjeblieft een betere compressor dan boss, want die verneukt je basgeluid). Als ik je een tip mag geven een EHX Blackfinger compressor en de EHX Octave multiplexer(ik denk als je de CS-3 weg doet dat je geen octaver meer nodig heb)

Ik zou ook doen wat onrust nv zegt: compressor naar voren (voor de big muff en niet erna).
Verder lijkt het me een prima volgorde om je pedalen in te zetten.

Maar doe eerst die boss CS-3 weg(ik heb'm gekregen en wil er gelijk weer vanaf, wat een #^*<*#ding!!). De boss CS-3 killed je bas geluid helemaal, echt waar. Haal een betere compressor, dan heb je w/s ook geen octaver nodig.

By the way als iemand nog interesse heeft in een boss CS-3. Ik heb er nog een liggen die ik wel voor een of ander lullig behringer pedaaltje wil ruilen.8o)

bass -> Boss TU2 (tuner) -> EHX Bass Big Muff (fuzz) -> Boss OC2 (octaver) -> Boss SYB5 (synth) -> Boss CS3 (compression) -> EQ -> Amp

Ik neus op forums wel vaker ouwe koek door, maar voor de nog geintereseerden:

Inderdaad eerst de tuner en compressor (Of andersom, de tuner kan stabieler werken met compressie, soundmatig verschil weet ik niet in jouw geval)
Zelf heb ik nog de Boss SYB3, die stabieler triggert met compressie en OC2 ervoor.
Boventonen doen triggering van OC2 en SYBx geen goed naar mijn idee, daarom de Big Muff na de SYB5, ook om het te "gelikte" er af te halen.

Dus volgens mij dan:
bass -> Boss TU2 (tuner)/ Boss CS3 (compression) -> Boss OC2 (octaver) -> Boss SYB5 (synth) -> EHX Bass Big Muff (fuzz)-> EQ -> Amp

Ik zou persoonlijk je EQ voor je SYB5 zetten. En inderdaad je compressie naar voren schuiven.
Waarom is omdat ik een EQ overbodig vind bij een bas. Je amp moet goed zijn en je plank met elementen. De EQ zou in mijn ogen alleen goed zijn om je sound te shapen VOOR je de SYB5 ingaat om irritante freq weg te halen die dat ding kunnen triggeren/over de zeik krijgen. En hem dus ook alleen in combi met je basssynth gebruiken en uit voor je basgitaar-geluid zelf

Ik heb veel ervaring met de Ibanez CP10/CP5/CPL/CP9 compressor pedaaltjes, ik heb er 5. Deze klinken allemaal uitstekend. Als je een funky geluid (voorste element wat zachter kwa volume en aanslaan bij achterste element) wilt zijn deze perfect. Voor een rock geluid zijn deze niet zo geschikt.

Ik zou de OC2 zeker niet wegdoen, want dat is een erg lekker efect. Hij kan alleen niet erg laag, dus meer geschikt voor solo's en hogere noten.

Back